2024-11-16, 16:04
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
I USA har man lagt ~ 1000 miljarder dollar på kriget mot droger och det har inte fungerat. Där kan vi väl lägga ner diskussionen?

Och i andra länder lägger man en bråkdel av det men lyckas ändå upprätthålla en väldigt sträng lagstiftning. Singapore exempelvis. Stenhårda straff, och världens lägsta drogkonsumtion. Som av en ren slump.

"Inte fungerat" är för övrigt en luddig term. Vi har sett hur drogmissbruk fullkomligt exploderat i USA i takt med att landet gått från War On Drugs till drogliberalisering. Så siffran du tog ur luften har uppenbarligen haft väldigt god effekt på missbruket i USA.
Senast redigerad av fluff995 2024-11-16 kl. 16:07.
Citera
2024-11-17, 09:23
Medlem
DiogenesDoxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
...men det är knappast så att det skulle ha en markant påverkan på gängen.
I ett temanummer om just droger i The Economist för ett antal år sedan (kan vara 8-10 år sedan) så gjorde man bedömningen att försäljning av cannabis vid den tidpunkten stod för ungefär hälften av de mexikanska kartellernas omsättning. Det säger givetvis rätt lite om motsvarande siffra i Sverige något decennium senare, men jag tror inte det är kontroversiellt att hävda att försäljning av cannabis är en betydande andel av deras intäkter.

Även jag är för en legalisering, inte minst av "lätta droger" som inte är fysiskt beroendeframkallande - som cannabis och psilocybin. Det starkaste argumentet i mina ögon är det klassiska; att förbud göder organiserad brottslighet som i sin tur skapar mer problem än substansen skulle göra om den vore legal.
Citera
2024-11-17, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Och i andra länder lägger man en bråkdel av det men lyckas ändå upprätthålla en väldigt sträng lagstiftning. Singapore exempelvis. Stenhårda straff, och världens lägsta drogkonsumtion. Som av en ren slump.
Hur långt är du beredd att gå för att förhindra att människor konsumerar en planta? Är det befogat att göra som Singapore och döma folk till döden för ett par hundra gram cannabis och upp till 10 års fängelse för mindre mängder för personligt bruk?
Varför är det så viktigt för dig att andra vuxna människor inte berusar sig med cannabis?
Jag kan inte för mitt liv begripa vad det är som gör detta så pass viktigt att man på fullt allvar tar upp Singapore som ett föredöme.

Citat:
"Inte fungerat" är för övrigt en luddig term. Vi har sett hur drogmissbruk fullkomligt exploderat i USA i takt med att landet gått från War On Drugs till drogliberalisering. Så siffran du tog ur luften har uppenbarligen haft väldigt god effekt på missbruket i USA.
Bortsett från att man legaliserat cannabis i vissa delstater (men ej på federal nivå) så har man inte gått mot en drogliberalisering generellt sett. Och det är ju knappast cannabismissbruk som är problemet i USA. Kriget pågår fortfarande.

Ingen blir så glad som en politiker när folket går på myten om att det är drogerna som är boven. Då slipper man ju ta fram lösningar för de verkliga problemen som ligger till grund för att människor hamnar i missbruk, dvs psykisk ohälsa, fattigdom, arbetslöshet etc.
På 80-talet var det crack som blev syndabocken för problem som redan hade existerat långt innan den drogen blev populär. Nu är det opioderna som är problemet. Lås in alla som berusar sig bara så blir allt bra.
Citera
2024-11-19, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiogenesDoxa
Även jag är för en legalisering, inte minst av "lätta droger" som inte är fysiskt beroendeframkallande - som cannabis

Cannabis är ingen lätt drog, men det är en annan diskussion.

Det kanske inte ger den något diffusa benämningen "fysiskt beroendeframkallande" som många andra droger men det ger definitivt fysiska skador och inte minst fosterskador.
Citera
2024-11-19, 16:50
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter

Det kanske inte ger den något diffusa benämningen "fysiskt beroendeframkallande" som många andra droger men det ger definitivt fysiska skador och inte minst fosterskador.

Vilka fysiska skador?
Citera
2024-11-19, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vilka fysiska skador?

Cancer, kronisk bronkit och KOL.
Citera
2024-11-19, 17:00
Medlem
Citat:
Sett till vilka skadeverkningar drogen har så är det visst en lätt drog, i klass med koffein och nikotin.
Men ”lätt vs tung” är väl inte direkt vetenskapliga begrepp, så det beror ju på hur man definierar det.
Varför anser du att cannabis inte är en lätt drog?

Citat:
Nu är det ju ingen som argumenterar för att gravida kvinnor ska använda droger, så har svårt att se relevansen. Särskilt i förhållande till vad som är fysiskt beroendeframkallande och inte.

Vilka fysiska skador är det du tänker på?
Citera
2024-11-19, 17:01
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:

Lösningen på alla tre hade varit att byta ut metoden för användandet, t.ex förtäring istället för rökning.
Citera
2024-11-19, 17:04
Medlem
Citat:
Antar att det är specifikt att röka cannabis du syftar på här. Mig veterligen har man inte kunnat belägga att cannabisrök orsakar varken cancer eller KOL.
Citera
2024-11-19, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Sett till vilka skadeverkningar drogen har så är det visst en lätt drog, i klass med koffein och nikotin.
Men ”lätt vs tung” är väl inte direkt vetenskapliga begrepp, så det beror ju på hur man definierar det.
Varför anser du att cannabis inte är en lätt drog?

Nu är det ju ingen som argumenterar för att gravida kvinnor ska använda droger, så har svårt att se relevansen. Särskilt i förhållande till vad som är fysiskt beroendeframkallande och inte.

Vilka fysiska skador är det du tänker på?

Nikotin är inte heller någon "lätt drog" i det perspektivet du refererar till, så okej då, men det var inte det jag menade med lätt drog utan jag påpekade att det inte allmänt var det till den jag svarade på ovan.

Problemet är att om man redan är beroende och sen blir gravid av misstag så har man inte det valet. Få börjar knarka efter gravtest men det blir inte lättare att sluta bara för att man blir gravid.
Citera
2024-11-19, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TongLongLC
Lösningen på alla tre hade varit att byta ut metoden för användandet, t.ex förtäring istället för rökning.

Sant. Men knark blir inte särskilt mycket mindre farligt för det.
Citera
2024-11-19, 17:11
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Det finns också forskning som säger att cannabis hämmar tillväxten av visa cancerceller. När det gäller bronkit och KOL så krävs det väl att man röker det? Det går ju att äta det också. Eller vejpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in