2024-11-18, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odaxu
Bra sammanfattat. Allt SKV ville ha var en motivering till att man uppskattat 0kr och TS gör en utläggning. Jag tror SKV i det fallet är skyldig att läsa igenom den till punkt och pricka och ta action därefter. TS skjuter sig i foten fullständigt.

Varför inte fråga tanten på SKV hur du skulle svara för att ro ärendet i land smidigast?

Det var inte en utläggning. Det hade du också vetat om du åtminstone skummat igenom mitt inlägg eller några svar tidigare i denna tråd.

Ansökan var ~5 meningar (eller om det var 7, länge sedan jag kollade nu).
Handläggarens första svar var ganska många sidor och hade många frågor (bl.a. där hon begärde en budget både rörande intäkter och utgifter för det kommande räkenskapsåret). Jag svarade på detta, totalt 7 sidor. Men 5 av dessa 7 sidor upptogs av en referenslista (vilket hon också efterfrågade) med länkar till var man kan köpa några av de produkter jag säljer, länk till min hemsida, länk till pågående filmprojekt m.m. Dessa 5 av 7 sidor togs också upp av handläggarens frågor (under vilka jag skrev mina svar, så det skulle bli mer överskådligt) och den tabell som var den budget hon efterfrågade.

Det var alltså mitt sista svar (efter handläggarens 10 återkopplingar på totalt 54 sidor) som var makalöst mastigt och en jääääääävla massa sidor, där jag gick igenom precis allt och inget... men även detta utifrån vad handläggaren faktiskt frågat mig (budget, länkar, kvitton, fakturor, förklaringar på allt och inget, eventuella tillgångar (materiella och immateriella) osv, osv, osv.

Alla tidigare svar var korta och koncisa.

Handläggaren krävde (för att godkänna min ansökan):
  • Referenser från kund som inte är någon person jag känner.
  • Referensen får inte vara t.ex. en mailkonversation där vi diskuterar pris och genomförande av uppdraget. Det får inte heller vara så att handläggaren söker kontakt med företaget och får bekräftat att affären blir av.
  • Fakturor från innan ansökan om f-skatt och momsregistrering som visar att jag tjänat mycket pengar även innan ansökan samt att jag deklarerat dessa som del av min privata inkomst genom lön (vilket varit svårt p.g.a. anledningen att företaget X gärna inte vill köpa vad som helst från "Kalle på gatan").
  • Avtal som visar att pengar ska börja rulla in från datum Y, vilket är det datum då jag önskar att företaget börjar rulla och f-skatt / moms lika så. T.ex. "Person X (jag) kommer utföra projektet Y från datum Z till en timkostnad om XX kr / h, projektets varaktighet är från datum Z till datum ZZ". Svårt att få till den typen av avtal UTAN f-skatt och momsregistrering... but... okay.

Frågeställningen i den här tråden handlar alltså i grova drag om handläggaren verkligen kan kräva det som skrivs i punktlistan ovan? Känner t.ex. att det är svårt för snubben som vill öppna pizzeria att redovisa sådana saker, då många av stegen i processen kräver att du faktiskt driver ett företag, har f-skatt m.m.

Därtill frågan om det faktum att handläggaren i alla sina svar ljuger om vad som skrivits i mina inskick kan göra att en omprövning alt. överklagan av ärendet kan öppna upp för möjligheter, eller om det är tvärkört ändå?
Senast redigerad av Hexenhammer 2024-11-18 kl. 14:02.
Citera
2024-11-18, 14:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Fast... det där sista stämmer väl ändå inte? Man behöver väl ändå betala både moms och skatt på vinsten
Nej.
Som flera sagt, du förstår inte moms. Det du skrev nu är ett av exemplen på det.
Moms räknas SEPARAT och om man är momsregistrerad betalar man - eller får tillbaka - delvis oberoende av vinsten, eftersom moms hamnar ibland under andra år än avdrag gör.
Citera
2024-11-18, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Nej.
Som flera sagt, du förstår inte moms. Det du skrev nu är ett av exemplen på det.
Moms räknas SEPARAT och om man är momsregistrerad betalar man - eller får tillbaka - delvis oberoende av vinsten, eftersom moms hamnar ibland under andra år än avdrag gör.

Jag skrev otydligt och ser nu i efterhand att den meningen kan tolkas på två sätt... och det sätt du tolkade det på var inte vad jag menade.

Såhär, dela upp det:
Man behöver väl ändå betala moms på sin försäljning av typ av produkt belagd med moms (förutsatt momsregistrering).
Sedan behöver du betala skatt på vinst / överskott.
Citera
2024-11-18, 14:19
Avstängd
Citat:
Man behöver väl ändå betala moms på sin försäljning av typ av produkt belagd med moms (förutsatt momsregistrering).
Det beror på om det blir överskott eller underskott då man räknar ihop moms in och moms ut.
Citera
2024-11-18, 17:16
Medlem
Ett avdrag är ett avdrag, så där kan vi vara överens. Det må sedan vara ett avdrag för betald ingående moms i vissa fall, eller avdrag för en kostnad vid beräkning av inkomstskatt i andra fall.

Det kan inte uteslutas att din kund inte förstår men du verkar inte heller göra det i ditt resonemang kring att man vill ha moms på inköpen. Här måste vi dock förutsätta att du som säljare förstår och accepterar att du inte kan sända en faktura på samma belopp att betala oavsett om du är momsregistrerad eller ej, då är det inte momsregistreringen det hänger på.

Om din kund har 100 000 kr i moms att betala för det man sålt (man har sålt varor för 400000+moms) så har man fått in dessa pengar av sin kund, man har samlat in det åt staten och ska betala in.

Har man ingen ingående moms så blir det ju denna summa att betala.

Nu kommer du med din faktura på 20000 kr netto

Fall A, du är ej momsregistrerad. Företaget får din faktura och betalar 20000 kr, och momsen är oförändrad att betala in 100000 kr

Fall B, du är momsregistrerad. Företaget får din faktura och betalar då 20000 kr + 5000 kr i moms, se grundförutsättningen att du inte lämnar rabatt bara för att du blir momsregisterad utan behöver ha in samma nettosumma.

Din kund har då betalat 5000 kr i moms till dig, och får dra av motsvarande summa från sitt belopp att betala. Man betalar då in 95000 kr till staten. Totalt har man ju dock ändå betalat ut 100000 kr i moms, men uppdelat i två poster.

Du får in 20000+5000 kr, och förutsätter vi att du inte har några andra transaktioner får du i sin tur betala in dessa 5000 kr till staten som därmed totalt har fått in 100000 kr.

Din kund har kvar lika mycket pengar i bägge fallen, du har kvar lika mycket pengar i bägge fallen, staten har kvar lika mycket pengar i bägge fallen. Definitionen av ett nollsummespel.

Din kund vinner alltså inget på att du blir momsregistrerad. Här kan man om man vill spekulera tänka sig att din kund tänker/tror/gissar att du är momsregistrerad men att du missar att specificera momsen på fakturan och att det är det man vill ha av dig, avdragsrätten kräver att momsen framgår av fakturan.

Tror din kund att du går med på att fakturera samma summa att betala oavsett om du är momsregistrerad eller ej, eller kräver detta, så klart att man kan argumentera för att det är momsavdraget man vill åt men alla svar hänger ju samman med att vi jämför en faktura utan moms med en faktura som ökas med momsbeloppet.

Citat:
Hur är det svårbegripligt att ett avdrag är ett avdrag och att om du inte får dra av en del av det du är skyldig att betala skatt på, så är det beloppet högre än om du faktiskt fick dra av en del? Är inte det grundprincipen kring det hela?

Tror det skrevs att "moms är ett nollsummespel", vilket det inte är.

Återigen. Jag har aldrig talat om mig, jag har sagt att några av dem som önskat köpa mina tjänster vill kunna dra av momsen på köpet.

Citat:
Frågeställningen var förstås för att både du och jag VET att om du får dra av moms genom dina momsbelagda inköp, så kan det innebära att skattebördan (dvs den moms du ska betala på din momsbelagda försäljning) MINSKAR.

Jag har aldrig sagt att det är en intäkt. Jag har aldrig beskrivit det som en intäkt. Momsbelagd försäljning ska och kan inte räknas som intäkt... och... det är ingen intäkt.

Det jag däremot HAR pratat om är att om du har tonvis med moms (från momsbelagd försäljning, det är alltså INTE en intäkt) som ska betalas och sedermera deklareras, så kan du (om du har momsbelagda inköp) dra av dessa belopp för att minska skattebördan dvs den moms du förväntas betala. Det är således något som kan minska kommande skatteutgifter om du drar av moms på dina inköp.

Så, till exempel, om jag förväntas betala 100 000 kr moms pga min försäljning och jag ska göra ett inköp av t.ex. en ny maskin till företagets verkstad (hypotetiskt och strunta i beloppen, det är som sagt bara hypotetiskt), så gör avdraget av momsen för maskinen att skattebeloppet minskar. Således blir moms inte ett nollsummespel (för KUNDEN, vilket är vad jag HELA TIDEN pratat om)...

...för om företaget köper samma maskin till sin verkstad, men från ett företag som INTE är momsregistrerat, då minskar inte momsbeloppet du förväntas betala. Och samma visa om du väljer att INTE dra av moms på de inköp du gjort (t.ex. för att du inte orkar, eller som när jag en del år inte orkat deklarera mina resor i tjänsten, mest för att det rört sig om så små pengar)... då blir utgifterna större än om du faktiskt genomför avdraget. Således inte nollsummespel.
Citera
2024-11-18, 18:22
Medlem
Citat:

Jag har aldrig sagt att det är en intäkt. Jag har aldrig beskrivit det som en intäkt. Momsbelagd försäljning ska och kan inte räknas som intäkt... och... det är ingen intäkt.

Förlåt, momsbelagd försäljning är inte en intäkt? Hur tänker du där? Vad är en intäkt i så fall?

Citat:
Det jag däremot HAR pratat om är att om du har tonvis med moms (från momsbelagd försäljning, det är alltså INTE en intäkt) som ska betalas och sedermera deklareras, så kan du (om du har momsbelagda inköp) dra av dessa belopp för att minska skattebördan dvs den moms du förväntas betala. Det är således något som kan minska kommande skatteutgifter om du drar av moms på dina inköp.

Återigen, du drar inte av ingående moms mot utgående moms på samma sätt som du drar av kostnader från intäkter… Det är en förbetald skatt som du får tillbaka av staten.

Citat:
Så, till exempel, om jag förväntas betala 100 000 kr moms pga min försäljning och jag ska göra ett inköp av t.ex. en ny maskin till företagets verkstad (hypotetiskt och strunta i beloppen, det är som sagt bara hypotetiskt), så gör avdraget av momsen för maskinen att skattebeloppet minskar. Således blir moms inte ett nollsummespel (för KUNDEN, vilket är vad jag HELA TIDEN pratat om)...

...för om företaget köper samma maskin till sin verkstad, men från ett företag som INTE är momsregistrerat, då minskar inte momsbeloppet du förväntas betala. Och samma visa om du väljer att INTE dra av moms på de inköp du gjort (t.ex. för att du inte orkar, eller som när jag en del år inte orkat deklarera mina resor i tjänsten, mest för att det rört sig om så små pengar)... då blir utgifterna större än om du faktiskt genomför avdraget. Således inte nollsummespel.

Du gör precis samma misstag som tidigare. Företaget som är momsregistrerat kommer att fakturera 25% mer brutto, varför du inte sparar något på att köpa från dem, även om du får dra av momsen.
Senast redigerad av alotraz 2024-11-18 kl. 18:31.
Citera
2024-11-19, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alotraz
Förlåt, momsbelagd försäljning är inte en intäkt? Hur tänker du där? Vad är en intäkt i så fall?

Nu gick det fort igen. Sorry.

Momsen på din försäljning är inte en intäkt, eftersom att det är... moms.

Citat:
Återigen, du drar inte av ingående moms mot utgående moms på samma sätt som du drar av kostnader från intäkter… Det är en förbetald skatt som du får tillbaka av staten.

Du gör precis samma misstag som tidigare. Företaget som är momsregistrerat kommer att fakturera 25% mer brutto, varför du inte sparar något på att köpa från dem, även om du får dra av momsen.

Och du gör samma misstag som tidigare och talar om ett nollsummespel och att momsavdrag aldrig spelar roll...

...så... varför drar du av moms på momsbelagda inköp, nu igen?
Citera
2024-11-19, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joonas73
Ett avdrag är ett avdrag, så där kan vi vara överens. Det må sedan vara ett avdrag för betald ingående moms i vissa fall, eller avdrag för en kostnad vid beräkning av inkomstskatt i andra fall.

Det kan inte uteslutas att din kund inte förstår men du verkar inte heller göra det i ditt resonemang kring att man vill ha moms på inköpen. Här måste vi dock förutsätta att du som säljare förstår och accepterar att du inte kan sända en faktura på samma belopp att betala oavsett om du är momsregistrerad eller ej, då är det inte momsregistreringen det hänger på.

Snacka om att du och tusen andra i denna tråd dragit ALLDELES för stora växlar på det här med att två potentiella kunder sagt att "fan, det hade varit gött om vi kunde dra momsen på det vi köper från dig".

Jag har aldrig skrivit att det varit en dealbreaker, jag har aldrig skrivit att det är ett huvudsakligt argument. Jag skrev att det (tillsammans med mycket annat) var något som nämndes.

Kan vi släppa det nu?

Citat:
Om din kund har 100 000 kr i moms att betala för det man sålt (man har sålt varor för 400000+moms) så har man fått in dessa pengar av sin kund, man har samlat in det åt staten och ska betala in.

Har man ingen ingående moms så blir det ju denna summa att betala.

Nu kommer du med din faktura på 20000 kr netto

Fall A, du är ej momsregistrerad. Företaget får din faktura och betalar 20000 kr, och momsen är oförändrad att betala in 100000 kr

Fall B, du är momsregistrerad. Företaget får din faktura och betalar då 20000 kr + 5000 kr i moms, se grundförutsättningen att du inte lämnar rabatt bara för att du blir momsregisterad utan behöver ha in samma nettosumma.

Din kund har då betalat 5000 kr i moms till dig, och får dra av motsvarande summa från sitt belopp att betala. Man betalar då in 95000 kr till staten. Totalt har man ju dock ändå betalat ut 100000 kr i moms, men uppdelat i två poster.

Du får in 20000+5000 kr, och förutsätter vi att du inte har några andra transaktioner får du i sin tur betala in dessa 5000 kr till staten som därmed totalt har fått in 100000 kr.

Du kanske ska diskutera det i en momstråd med någon som vill diskutera hur moms fungerar?

Citat:
Din kund har kvar lika mycket pengar i bägge fallen, du har kvar lika mycket pengar i bägge fallen, staten har kvar lika mycket pengar i bägge fallen. Definitionen av ett nollsummespel.

Din kund vinner alltså inget på att du blir momsregistrerad. Här kan man om man vill spekulera tänka sig att din kund tänker/tror/gissar att du är momsregistrerad men att du missar att specificera momsen på fakturan och att det är det man vill ha av dig, avdragsrätten kräver att momsen framgår av fakturan.

Tror din kund att du går med på att fakturera samma summa att betala oavsett om du är momsregistrerad eller ej, eller kräver detta, så klart att man kan argumentera för att det är momsavdraget man vill åt men alla svar hänger ju samman med att vi jämför en faktura utan moms med en faktura som ökas med momsbeloppet.

Ja, om man bortser från att om kund köper från mig idag, då det finns risk för både sociala avgifter samt det faktum att jag behöver betala skatt utifrån mina totala inkomster (genom lön o.s.v.), vilket gör att jag kanske inte erbjuder ett lägre pris ändå.

Och... att bortse från det är ju inte riktigt realistiskt. Rätt lätt att påvisa ett nollsummespel och att hävda sin rätt genom att konsekvent undvika verkligheten.
Citera
2024-11-19, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det beror på om det blir överskott eller underskott då man räknar ihop moms in och moms ut.

Jag vet.
Citera
2024-11-19, 15:56
Medlem
adolf512s avatar
Citat:

Handläggaren krävde (för att godkänna min ansökan):
  • Referenser från kund som inte är någon person jag känner.
  • Referensen får inte vara t.ex. en mailkonversation där vi diskuterar pris och genomförande av uppdraget. Det får inte heller vara så att handläggaren söker kontakt med företaget och får bekräftat att affären blir av.
  • Fakturor från innan ansökan om f-skatt och momsregistrering som visar att jag tjänat mycket pengar även innan ansökan samt att jag deklarerat dessa som del av min privata inkomst genom lön (vilket varit svårt p.g.a. anledningen att företaget X gärna inte vill köpa vad som helst från "Kalle på gatan").
  • Avtal som visar att pengar ska börja rulla in från datum Y, vilket är det datum då jag önskar att företaget börjar rulla och f-skatt / moms lika så. T.ex. "Person X (jag) kommer utföra projektet Y från datum Z till en timkostnad om XX kr / h, projektets varaktighet är från datum Z till datum ZZ". Svårt att få till den typen av avtal UTAN f-skatt och momsregistrering... but... okay.

Frågeställningen i den här tråden handlar alltså i grova drag om handläggaren verkligen kan kräva det som skrivs i punktlistan ovan? Känner t.ex. att det är svårt för snubben som vill öppna pizzeria att redovisa sådana saker, då många av stegen i processen kräver att du faktiskt driver ett företag, har f-skatt m.m.

Rimligt är det givetvis inte då man ofta inte har kunder redan när man starter företaget utan, speciellt om det är produktutveckling och man inte har någon produkt att sälja än.

Tror du hade otur med handläggaren helt enkelt.

Möjligt det är bäst att ansöka på nytt för att starta aktiebolag istället.
Citera
2024-11-19, 16:05
Medlem
Citat:
Och du gör samma misstag som tidigare och talar om ett nollsummespel och att momsavdrag aldrig spelar roll...

Momsavdrag spelar roll för få den neutraliserande effekten i nollsummespelet. Hela resonemanget, alla här bedriver, utgår från att båda parterna följer de skattemässiga lagarna och att de agerar efter sitt företags bästa ekonomiska intresse. Detta är en absolut självklarhet.

Det finns verkligen inget företag som skulle aktivt avstå från att få tillbaka pengar de har betalat i momssammanhang, det finns verkligen inte. Finns det sådana företag betyder det inte att moms inte är ett nollsummespel utan att de är ekonomiska idioter.
Citera
2024-11-19, 17:59
Medlem
Citat:
Nu gick det fort igen. Sorry.

Momsen på din försäljning är inte en intäkt, eftersom att det är... moms.

Jag nämner inte ens nollsummespel i inlägget du svarar på. Det jag säger är att en momsregistrerad leverantör behöver fakturera 25% mer brutto än en leverantör som inte är momsregistrerad för att få samma intäkt (då momsen, som du säger inte är en intäkt). Alltså sparar en köpare aldrig något på att köpa från någon som är momsregistrerad. Håller du med om detta, ja/nej?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in