Citat:
Bra sammanfattat. Allt SKV ville ha var en motivering till att man uppskattat 0kr och TS gör en utläggning. Jag tror SKV i det fallet är skyldig att läsa igenom den till punkt och pricka och ta action därefter. TS skjuter sig i foten fullständigt.
Varför inte fråga tanten på SKV hur du skulle svara för att ro ärendet i land smidigast?
Varför inte fråga tanten på SKV hur du skulle svara för att ro ärendet i land smidigast?
Det var inte en utläggning. Det hade du också vetat om du åtminstone skummat igenom mitt inlägg eller några svar tidigare i denna tråd.
Ansökan var ~5 meningar (eller om det var 7, länge sedan jag kollade nu).
Handläggarens första svar var ganska många sidor och hade många frågor (bl.a. där hon begärde en budget både rörande intäkter och utgifter för det kommande räkenskapsåret). Jag svarade på detta, totalt 7 sidor. Men 5 av dessa 7 sidor upptogs av en referenslista (vilket hon också efterfrågade) med länkar till var man kan köpa några av de produkter jag säljer, länk till min hemsida, länk till pågående filmprojekt m.m. Dessa 5 av 7 sidor togs också upp av handläggarens frågor (under vilka jag skrev mina svar, så det skulle bli mer överskådligt) och den tabell som var den budget hon efterfrågade.
Det var alltså mitt sista svar (efter handläggarens 10 återkopplingar på totalt 54 sidor) som var makalöst mastigt och en jääääääävla massa sidor, där jag gick igenom precis allt och inget... men även detta utifrån vad handläggaren faktiskt frågat mig (budget, länkar, kvitton, fakturor, förklaringar på allt och inget, eventuella tillgångar (materiella och immateriella) osv, osv, osv.
Alla tidigare svar var korta och koncisa.
Handläggaren krävde (för att godkänna min ansökan):
- Referenser från kund som inte är någon person jag känner.
- Referensen får inte vara t.ex. en mailkonversation där vi diskuterar pris och genomförande av uppdraget. Det får inte heller vara så att handläggaren söker kontakt med företaget och får bekräftat att affären blir av.
- Fakturor från innan ansökan om f-skatt och momsregistrering som visar att jag tjänat mycket pengar även innan ansökan samt att jag deklarerat dessa som del av min privata inkomst genom lön (vilket varit svårt p.g.a. anledningen att företaget X gärna inte vill köpa vad som helst från "Kalle på gatan").
- Avtal som visar att pengar ska börja rulla in från datum Y, vilket är det datum då jag önskar att företaget börjar rulla och f-skatt / moms lika så. T.ex. "Person X (jag) kommer utföra projektet Y från datum Z till en timkostnad om XX kr / h, projektets varaktighet är från datum Z till datum ZZ". Svårt att få till den typen av avtal UTAN f-skatt och momsregistrering... but... okay.
Frågeställningen i den här tråden handlar alltså i grova drag om handläggaren verkligen kan kräva det som skrivs i punktlistan ovan? Känner t.ex. att det är svårt för snubben som vill öppna pizzeria att redovisa sådana saker, då många av stegen i processen kräver att du faktiskt driver ett företag, har f-skatt m.m.
Därtill frågan om det faktum att handläggaren i alla sina svar ljuger om vad som skrivits i mina inskick kan göra att en omprövning alt. överklagan av ärendet kan öppna upp för möjligheter, eller om det är tvärkört ändå?
Senast redigerad av Hexenhammer 2024-11-18 kl. 14:02.
Senast redigerad av Hexenhammer 2024-11-18 kl. 14:02.