2024-11-15, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Degenerated
Har bara läst dina första spaltmeter av text men man kan nog sammanfatta dessa 24 sidor som att felet ligger hos dig och i synnerhet din personlighet. För mycket bokstavskombinationer och för mycket "åh vad jag är duktig och måste visa upp allt jag har". Momssedeln kan du få när du har ingående eller utgående fakturer med moms på - då kommer Skatteverket se att du har anledning till att ha moms och där med bevilja den.

Ta det från nån som har 60+ år av medarbetare inom Skatteverket och har eget företag.

Låter märkligt att du har "60+ år av medarbetare inom Skatteverket och har eget företag". Märklig mening. Känner du personer som tillsammans är över 60 år gamla och som jobbar på Skatteverket och som har eget företag? Eller har du eget företag? Jobbar du på Skatteverket... eller... ja... märklig mening. Anyways.

Jag förstår att du inte orkade läsa. Det blir däremot lite dumt när du sedan langar fram en slutsats kopplat till min person, utifrån att du själv inte läste... eftersom att... well... du har helt fel.

Ansökan var som sagt några enstaka meningar. Första svaret var kort. När handläggaren (54 sidor senare) efterfrågade universum och lite till, typ "visa nu att du är duktig och visa upp allt du har" så behövde jag visa att "åh vad jag är duktig, nu ska jag visa upp allt jag har". Det är rimligen så att om Skatteverkets handläggare efterfrågar kvitton, fakturor, budget, bevis för annonsering, tillgångar etc - att man då langar fram kvitton, fakturor, budget, bevis för annonsering och tillgångar. Eller... det tror i alla fall jag. Du får gärna rätta mig, eftersom att du har "60+ år av medarbetare inom Skatteverket" o.s.v.

Till sist blir jag lite kluven... du kanske bara skrev fel, men...

...hur ska jag få momssedel när jag ingående eller utgående fakturor med moms på? Det är ju knappast så att jag får skicka en faktura med moms på om jag INTE är momsregistrerad?

"I call bullshit".
Citera
2024-11-15, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Ok. Du är totalt faktaresistent.

Nej.
Citera
2024-11-15, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Varför gör du det, om det inte finns något positivt i det?

För att om mina leverantörer är momsregistrerade så har jag inget val. De måste lägga på moms och jag får dra av den. Är de inte momsregistrerade lägger de inte på moms och jag får inte dra av någonting. Det är inte så komplicerat...

Citat:
Var har jag skrivit att det räknas som intäkt? Jag har skrivit att min kund vill kunna dra moms på sina inköp.

Utmärkt, då är vi överrens på den punkten också. Som momsregistrerad är momsen du lägger på ingen intäkt för dig, alltså blir intäkten 80% av det fakturerade bruttobeloppet. De 20% du inte kan räkna som intäkt blir precis de pengarna kunden får tillbaka för ingående moms. Nollsummespel.

I så fall förstår jag inte riktigt var vi inte håller med varandra, eller menar du att du nu förstår hur moms fungerar, men att dina kunder fortfarande inte gör det?
Citera
2024-11-15, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alotraz
För att om mina leverantörer är momsregistrerade så har jag inget val. De måste lägga på moms och jag får dra av den. Är de inte momsregistrerade lägger de inte på moms och jag får inte dra av någonting. Det är inte så komplicerat...

Ja, nyckelordet är "får". Skatteverket lär inte döda dig om du inte dragit av moms på alla inköp. Du får göra det. Så varför gör du det? Skulle du strunta i det om det var tydligt att det var okej för dig (givet att du fortfarande deklarerar och betalar moms på din momsbelagda försäljning)?

Citat:
Utmärkt, då är vi överrens på den punkten också. Som momsregistrerad är momsen du lägger på ingen intäkt för dig, alltså blir intäkten 80% av det fakturerade bruttobeloppet. De 20% du inte kan räkna som intäkt blir precis de pengarna kunden får tillbaka för ingående moms. Nollsummespel.

I så fall förstår jag inte riktigt var vi inte håller med varandra, eller menar du att du nu förstår hur moms fungerar, men att dina kunder fortfarande inte gör det?

Nej. Vi är inte överens om att det är ett nollsummespel. Om du kan göra avdrag eller inte göra avdrag så blir det rimligen inte ett nollsummespel. På samma sätt kan du ju göra andra avdrag för att minska andelen av dina intäkter som ska beskattas... och om du inte genomför avdraget, ja... då blir utgifterna vid kommande deklaration större. Alltså inget nollsummespel.

För du vet vad nollsummespel betyder?
Citera
2024-11-15, 10:26
Medlem
Citat:
Ja, nyckelordet är "får". Skatteverket lär inte döda dig om du inte dragit av moms på alla inköp. Du får göra det. Så varför gör du det? Skulle du strunta i det om det var tydligt att det var okej för dig (givet att du fortfarande deklarerar och betalar moms på din momsbelagda försäljning)?

Du snurrar till det rejält för dig själv nu... Jag drar naturligtvis av moms när jag får göra det. Det betyder inte att jag tjänar något på att leverantören har lagt på moms.

Citat:
Nej. Vi är inte överens om att det är ett nollsummespel. Om du kan göra avdrag eller inte göra avdrag så blir det rimligen inte ett nollsummespel. På samma sätt kan du ju göra andra avdrag för att minska andelen av dina intäkter som ska beskattas... och om du inte genomför avdraget, ja... då blir utgifterna vid kommande deklaration större. Alltså inget nollsummespel.

För du vet vad nollsummespel betyder?

Du håller ju med om att du som leverantör inte kan räkna pålagd moms som en intäkt. Då måste du väl ändå förstå att de 20% av bruttosumman som kunden får dra av motsvaras exakt av den delen av bruttosumman du som leverantör inte kan räkna som en intäkt? Alltså, leverantören "förlorar" 20% av bruttosumman, kunden "tjänar" 20%. Det är vad jag kallar för ett nollsummespel, men du kanske har en egen definition?
Citera
2024-11-15, 10:40
Avstängd
Citat:
Jag förstår det helt och hållet. Jag påtalar dock fortsatt vikten av att kund vill kunna dra av momsen - OCH att om jag erbjuder ett betydligt lägre pris om jag inte har f-skatt och / eller moms, så kommer skatten och de eventuella sociala avgifter som kunden då får betala, så pass höga att det ändå blir... ja... mindre attraktivt.
Du sa ju själv för LÄNGE sedan i den här tråden att om du blev momsregistrerad så skulle du HÖJA totalsumman så DITT NETTO skulle bli detsamma.
Jag förklarade då för dig - med räkneexempel - att då blir det INGEN SKILLNAD netto för kunderna mot nu.
Så varför pågår den här tråden fortfarande??
Citera
2024-11-15, 12:38
Medlem
Bra sammanfattat. Allt SKV ville ha var en motivering till att man uppskattat 0kr och TS gör en utläggning. Jag tror SKV i det fallet är skyldig att läsa igenom den till punkt och pricka och ta action därefter. TS skjuter sig i foten fullständigt.

Varför inte fråga tanten på SKV hur du skulle svara för att ro ärendet i land smidigast?

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Helvete vad du skriver. Inte bara här, utan till Skatteverket. Hur i helvete kan du tycka det är rimligt att skicka in 47 sidor text som ett svar i ett enkelt ärende rörande att starta en enskild firma?

Ett "kort" svar på frågan varför du beräknar omsätta 0 kr hade varit 2-3 rader, inte 2-3 SIDOR.
Citera
2024-11-15, 13:19
Medlem
Citat:
Låter märkligt att du har "60+ år av medarbetare inom Skatteverket och har eget företag". Märklig mening. Känner du personer som tillsammans är över 60 år gamla och som jobbar på Skatteverket och som har eget företag? Eller har du eget företag? Jobbar du på Skatteverket... eller... ja... märklig mening. Anyways.

Jag förstår att du inte orkade läsa. Det blir däremot lite dumt när du sedan langar fram en slutsats kopplat till min person, utifrån att du själv inte läste... eftersom att... well... du har helt fel.

Ansökan var som sagt några enstaka meningar. Första svaret var kort. När handläggaren (54 sidor senare) efterfrågade universum och lite till, typ "visa nu att du är duktig och visa upp allt du har" så behövde jag visa att "åh vad jag är duktig, nu ska jag visa upp allt jag har". Det är rimligen så att om Skatteverkets handläggare efterfrågar kvitton, fakturor, budget, bevis för annonsering, tillgångar etc - att man då langar fram kvitton, fakturor, budget, bevis för annonsering och tillgångar. Eller... det tror i alla fall jag. Du får gärna rätta mig, eftersom att du har "60+ år av medarbetare inom Skatteverket" o.s.v.

Till sist blir jag lite kluven... du kanske bara skrev fel, men...

...hur ska jag få momssedel när jag ingående eller utgående fakturor med moms på? Det är ju knappast så att jag får skicka en faktura med moms på om jag INTE är momsregistrerad?

"I call bullshit".

Fall på eget grepp, menade familj. Farsan jobbade 45 år, brorsan är väl på sitt 17e tror jag. Har själv eget. Nu är det rätt. Eftersom du skulle ha enskild firma kan du ha gamla kvitton som underlag, ungefär sex månader tillbaka i tiden när du ska, som du får göra avdrag på när du väl har momsen. Men det du behöver ha är utgående fakturor för att bli beviljad moms, det är en intern rekommendation till nya företagare som kom under Covid-perioden. Har du beräknad noll omsättning så finns det inga planer på fakturor och du blir nästan per automatik nekad. Tyvärr svårt att förekomma, som man trots allt gärna vill i detta fall.
Senast redigerad av Degenerated 2024-11-15 kl. 13:21.
Citera
2024-11-15, 16:09
Medlem
Citat:
Ja.
Beror på. Ett avdrag är ett avdrag. Och det är vad jag menar här, om jag säljer en produkt till dig där du INTE får dra av momsen vid kommande momsdeklaration så är det ett avdrag mindre.
Du uttrycker dig svårbegripligt igen. Om du säljer till mig och jag betalar moms på det jag köper så får jag såklart dra av moms på det jag köper. Om den som säljer är momsregistrerad eller inte spelar ingen roll för vad jag får göra.

Det konstiga är att alla på sitt sätt verkar överens om vad som gäller:

- Du säljer f.n. en vara för låt oss säga 10000:- (jag tar en annan summa så vi inte hakar upp oss på den där ursprungliga), och tjänar låt oss säga 2000:- på det. Du är inte momsregistererad så din kund betalar 10000:-.
- Om du blir momsregistrerad och du säljer samma vara för 12500:- (10000:- plus moms som du betalar till Skatteverket) tjänar du fortfarande 2000:-. Kunden betalar 12500:- men får tillbaka 2500:- från SKV. Du tjänar lika mycket, kunden betalar lika mycket, SKV går också +/- 0.

Så långt är alla överens tror och hoppas jag?

Om du istället blir momsregistrerad och fortfarande säljer för 10000:- kommer du tjäna 0 kronor eftersom du får in 8000:- plus 2000:- i moms som du måste skicka till SKV → din förtjänst på 2000:- finns inte längre. Kunden som betalar 8000:- (eftersom de får 2000:- tillbaka från SKV) blir förstås glada.

Det är det vi menar med att det är ett nollsummespel. Om du blir momsregisterad och inte ändrar vad du faktiskt tar betalt så innebär det att du ger 2000:- till din kund, dvs ni skyfflar pengar mellan er. Skatteverket tjänar vare sig mer eller mindre pengar.
Citera
2024-11-18, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Degenerated
Fall på eget grepp, menade familj. Farsan jobbade 45 år, brorsan är väl på sitt 17e tror jag. Har själv eget. Nu är det rätt. Eftersom du skulle ha enskild firma kan du ha gamla kvitton som underlag, ungefär sex månader tillbaka i tiden när du ska, som du får göra avdrag på när du väl har momsen. Men det du behöver ha är utgående fakturor för att bli beviljad moms, det är en intern rekommendation till nya företagare som kom under Covid-perioden. Har du beräknad noll omsättning så finns det inga planer på fakturor och du blir nästan per automatik nekad. Tyvärr svårt att förekomma, som man trots allt gärna vill i detta fall.

Nja. Har åtminstone två polare som dragit igång enskild verksamhet helt utan fakturor som exempel för att få moms. Den ena (som startade eget någon månad innan jag gjorde ett försök) tjänar knappt några som helst pengar (5 - 10 000 kr / år) på sina grejer, men beviljades ändå - och så även för moms (vilket man frivilligt kan anmäla sig för, t.ex. om det man säljer kräver det... det kan röra sig om vissa typer av produkter eller så).

Yes, det var en solklar miss av mig att uppskatta noll (även om jag läst om många som gjort precis så - och även om jag påpekade i mitt svar till handläggaren vad jag faktiskt menade). Men... ja... kasst av mig!
Citera
2024-11-18, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junketi
Du uttrycker dig svårbegripligt igen. Om du säljer till mig och jag betalar moms på det jag köper så får jag såklart dra av moms på det jag köper. Om den som säljer är momsregistrerad eller inte spelar ingen roll för vad jag får göra.

Det konstiga är att alla på sitt sätt verkar överens om vad som gäller:

- Du säljer f.n. en vara för låt oss säga 10000:- (jag tar en annan summa så vi inte hakar upp oss på den där ursprungliga), och tjänar låt oss säga 2000:- på det. Du är inte momsregistererad så din kund betalar 10000:-.
- Om du blir momsregistrerad och du säljer samma vara för 12500:- (10000:- plus moms som du betalar till Skatteverket) tjänar du fortfarande 2000:-. Kunden betalar 12500:- men får tillbaka 2500:- från SKV. Du tjänar lika mycket, kunden betalar lika mycket, SKV går också +/- 0.

Så långt är alla överens tror och hoppas jag?

Om du istället blir momsregistrerad och fortfarande säljer för 10000:- kommer du tjäna 0 kronor eftersom du får in 8000:- plus 2000:- i moms som du måste skicka till SKV → din förtjänst på 2000:- finns inte längre. Kunden som betalar 8000:- (eftersom de får 2000:- tillbaka från SKV) blir förstås glada.

Det är det vi menar med att det är ett nollsummespel. Om du blir momsregisterad och inte ändrar vad du faktiskt tar betalt så innebär det att du ger 2000:- till din kund, dvs ni skyfflar pengar mellan er. Skatteverket tjänar vare sig mer eller mindre pengar.

Hur är det svårbegripligt att ett avdrag är ett avdrag och att om du inte får dra av en del av det du är skyldig att betala skatt på, så är det beloppet högre än om du faktiskt fick dra av en del? Är inte det grundprincipen kring det hela?

Så långt är alla överens.
Felet, vilket jag säkerligen påpekat hundra gånger i denna tråd snart, är att det aldrig varit detta jag pratat om, dvs att det skulle vara på annat sätt än vad du skriver ovan, att det skulle finnas någon fördel för mig eller något annat. Det enda enda enda (VIKTIGT) jag sagt är att potentiella kunder sagt att de vill kunna dra av momsen på inköpet. Dvs de vill helst att jag är momsregistrerad.

Är vi överens rörande ovanstående och att du gärna får diskutera prissättning och vad en person som driver företag behöver betala i andel moms och att (beroende på intäkter och annat) det snarare kan vara så att det finns ekonomiska fördelar för någon att inte behöva betala moms som tillägg på den f-skatt någon innehar (t.ex. om ens årliga intäkter understiger 80 000 kr, men att man ändå innehar f-skatt), med en person som vill diskutera det - och att därmed inte fortsätta tjata om det i en tråd där det inte har med ämnet att göra?

Tror det skrevs att "moms är ett nollsummespel", vilket det inte är.

Återigen. Jag har aldrig talat om mig, jag har sagt att några av dem som önskat köpa mina tjänster vill kunna dra av momsen på köpet.

Fast... det där sista stämmer väl ändå inte? Man behöver väl ändå betala både moms och skatt på vinsten - och då tjänar ju Skatteverket mer pengar vid det tillfälle då den som är skatteskyldig t.ex. också är momsregistrerad?
Och om jag inte är momsregistrerad (t.ex. om jag kör enskild firma MED f-skatt eller om jag gör detta som hobby / som privatperson och tar betalt, vilket jag sedan redovisar i min inkomstdeklaration) så slås detta ju samman med alla mina andra inkomster (t.ex. genom lön). Och beroende på vad jag tjänar så kan det ju bli så att ett en olika stor andel av det jag fakturerat som försvinner i form av skatt. Så det kan ju ev vara så att jag behöver ta viss höjd även om jag inte har en stundande momsdeklaration att vänta in...
Citera
2024-11-18, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alotraz
Du snurrar till det rejält för dig själv nu... Jag drar naturligtvis av moms när jag får göra det. Det betyder inte att jag tjänar något på att leverantören har lagt på moms.

Jag tror faktiskt det är du som snurrar själv och att du där upplever att hela världen snurrar.

Frågeställningen var förstås för att både du och jag VET att om du får dra av moms genom dina momsbelagda inköp, så kan det innebära att skattebördan (dvs den moms du ska betala på din momsbelagda försäljning) MINSKAR.

Citat:
Du håller ju med om att du som leverantör inte kan räkna pålagd moms som en intäkt. Då måste du väl ändå förstå att de 20% av bruttosumman som kunden får dra av motsvaras exakt av den delen av bruttosumman du som leverantör inte kan räkna som en intäkt? Alltså, leverantören "förlorar" 20% av bruttosumman, kunden "tjänar" 20%. Det är vad jag kallar för ett nollsummespel, men du kanske har en egen definition?

Förlåt... nu kommer jag vara sådär dryg igen: Är du såhär dum, eller spelar du bara för att du insett att du missuppfattat hela samtalet och därmed vidhållit en felaktig poäng hela tiden, men du är lite för hård för att erkänna att du missförstod eller hade fel?

Jag har aldrig sagt att det är en intäkt. Jag har aldrig beskrivit det som en intäkt. Momsbelagd försäljning ska och kan inte räknas som intäkt... och... det är ingen intäkt.

Det jag däremot HAR pratat om är att om du har tonvis med moms (från momsbelagd försäljning, det är alltså INTE en intäkt) som ska betalas och sedermera deklareras, så kan du (om du har momsbelagda inköp) dra av dessa belopp för att minska skattebördan dvs den moms du förväntas betala. Det är således något som kan minska kommande skatteutgifter om du drar av moms på dina inköp.

Så, till exempel, om jag förväntas betala 100 000 kr moms pga min försäljning och jag ska göra ett inköp av t.ex. en ny maskin till företagets verkstad (hypotetiskt och strunta i beloppen, det är som sagt bara hypotetiskt), så gör avdraget av momsen för maskinen att skattebeloppet minskar. Således blir moms inte ett nollsummespel (för KUNDEN, vilket är vad jag HELA TIDEN pratat om)...

...för om företaget köper samma maskin till sin verkstad, men från ett företag som INTE är momsregistrerat, då minskar inte momsbeloppet du förväntas betala. Och samma visa om du väljer att INTE dra av moms på de inköp du gjort (t.ex. för att du inte orkar, eller som när jag en del år inte orkat deklarera mina resor i tjänsten, mest för att det rört sig om så små pengar)... då blir utgifterna större än om du faktiskt genomför avdraget. Således inte nollsummespel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in