Citat:
Ursprungligen postat av
Silfverrygg
Finland börjar prata om art.5.
Efter EU:s utrikesministrars möte i Bryssel meddelade Utrikesminister Elina Valtonen att hon med Tysklands utrikesminister diskuterat haveriet av undervattenskabeln mellan Finland och Tyskland.
- Brottet kommer att utredas. Jag har haft tid att byta några ord med mina kolleger. Speciellt med en tysk kollega. Vi kommer att följa situationen noga, sade Valtonen till medierna.
...
Valtonen betonade att det för närvarande är okänt vad som orsakade kabelbrottet och om det var en avsiktlig handling. Hon bedömde att om det vore en hybridattack så skulle det helt klart vara en utrikes- och säkerhetspolitisk fråga.
- Om det är så att - jag tänker inte säga om de här attackerna - men det ens finns en statlig aktör bakom många av dåden, då är det självklart utrikes- och säkerhetspolitik. I enlighet med Natos resolutioner från i somras kan hybridåtgärder vid behov utlösa artikel fem, sade Valtonen.
...
Det är inte bara så att ett militärt angrepp skulle tas på allvar. Vi tar allt detta på allvar. (...) Om det finns en medveten handling bakom det, kommer det att tas som ett angrepp på det fria demokratiska samhället", fortsatte Valtonen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/33531dac-db3b-48d1-b2a8-4a24af67a68d
Jag tror Olaf och Co är förbannade på Putin nu, den korkade Ryssen stängde väl av Österrikes gas nu fast dom fått in FPÖ i regeringsställning där? Utöver att han svarade på Olafs fredssamtal med att bomba civila Ukrainare värre än på månader. Rena östfronten 1945-stil alltså, Olaf har dessutom en regeringskris på halsen.
Putin är för övertygad om Federationens överhöghet, han tror han kan mobba sig fram mot samtliga Europeiska ledare, Tyskarna är många, kompetenta och inte minst har två storkrig och 45 års kallt krig mot Ryssen i någorlunda färskt minne. Polacker, Finnar, Balter, ja i stort sett hela Östeuropa (ej Ungern) ska vi inte ens tala om.
Skulle Holland glömt Putins nedskjutning av MH17? Det är Rutte som är chef för Nato nu.
Osv, osv, ingen Europé är helt opåverkad av Rysslands historiska och Putins nuvarande svineri. Ingen har glömt även om Rysstrollen lägger fantastiska oneliners som ”Finland och Sverige har aldrig varit Rysslands fiender”.