Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-21, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Dom ryska kärnvapnen fungerar precis som dom ska. Nästa gång kanske långdistansroboten bär just kärnvapen.
Ukraina kommer aldrig att få tillgång till kärnvapen från väst.
Dom ryska kärnvapen gjorde ju inte det synns klart och tydligt deta var ett försök till en kärnvapen attack från ryssland
Citera
2024-11-21, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Allt han skrev var gravt förvanskat . Det är fullkomligt normalt att Ukraina har soldater i Donbass ( Donbass är ukrainskt och ligger i Ukraina )

Vad som däremot inte är normalt är "mystiska " små gröna män som uppviglar samt utrustar kriminella med vapen ( till och med kvalificerat luftvärn som skjuter ner civila passagerar flygplan )

Mertext är full av skit i typ varenda jävla inlägg . Han spammar forumet med inlägg riktade åt foliehattar och försöker skapa en kontrafaktisk historieskrivning ( man skulle kunna kalla honom revisionist också och då av den dåliga sorten )
Ett problem med lågintelligenta människor är att de inte förstår att det ibland är vettigare att backa än att försvara sin hållning. Jag själv har flera gånger varit tvungen att backa när jag blivit överbevisad. Jag minns framförallt när jag trodde att Quick var helt skyldig till alla mord, men efter att ha sett Råstams dokumentärer och efter att han friats var jag tvungen att backa för då hade jag blivit överbevisad. Sånt är livet!

Moretex är svagintelligent men vill så gärna framstå som smart, och därför blir det extra mycket prestige för honom att ha rätt. Så när han blir överbevisad, vilket han blir konstant, vägrar han backa även om det blir patetiskt uppenbart att han har fel. För min del är dock inte Moretex problemet, han är bara en meningslös idiot som tillhör bottenskrapet av samhället, men han är dock ett symptom på att våra skolor inte lägger tillräckligt med energi på att få människor att lära sig logiskt tänkande.

I sak är det dock helt klart att det saknas argument för Rysslands attack mot Ukraina. Inte ett enda av alla belägg som Putinrunkarna lägger fram är hållbart. Hotet från NATO existerar inte då NATO aldrig rört Ryssland eller gjort militära interventioner i Östeuropa, att Ukraina är en historisk del av Ryssland fungerar inte som argument och att Ukraina är en nazistisk stat är ju bara patetiskt att på riktigt tro! Lågintelligenta bottenskrapet av samhället, som Moretex, Skogshuggar3n och dylikt kan inte försvara denna attack på något sätt men ändå fortsätter de! Min dröm är att se dessa skadedjur i Ryssland istället för Sverige!

Hälsningar från ett höstsoligt North Carolina. Ska upp i Appalacherna och jaga, gå på Amerikansk fotboll, gå på NHL, fira Thanksgiving och dricka en jävla massa whiskey. Återkommer i december!
Citera
2024-11-21, 15:16
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Hur många fler liv kommer att gå förlorade innan Zelensky och andra ledare når en lösning vid förhandlingsbordet? Det är tragiskt att så många redan har dött i en konflikt som kanske kunde ha undvikits om diplomati prioriterats från början. Många frågar sig om de som förespråkar fortsatt våld verkligen överväger konsekvenserna av sina ställningstaganden.

Om någon som Trump skulle lyckas medla fred, hur skulle det påverka debatten? Skulle de som förespråkat fortsatt konflikt ompröva sina ståndpunkter, eller fortsätta försvara sina positioner? Det är värt att fundera över vilka lärdomar vi kan dra och hur vi kan arbeta för att förebygga liknande situationer i framtiden.

Den enkla är att Putin kan avsluta sin invasion nu, så sparas det liv direkt. Men Putin vill inte. Han vill att alla ska förstå att "verkligheten" gäller. Att våld lönar sig.
Ok, vi väntar till 2026 och ser hur Ryssland mår ekonomiskt.
Ingen av parterna har militär förmåga att avgöra detta. Så luta dig tillbaka.

Citat:
Har du studerat europeisk historia, eller någon annan form av historia, för att kunna dra slutsatser om hur krig och konflikter uppstår och hur de kan lösas?
Historien kan peka på flera misslyckanden av Sovjet/Ryssland, där de fått ge sig. Mot mindre länder än Ukraina. Så?? Vad har Putin lärt sig tycker du?

Citat:
Ja, historiskt sett, vad har egentligen hänt i Europa genom tiderna? Vem är du att säga åt ett annat land hur de ska agera, när din förkärlek för Ukraina riskerar att leda till förödelse? Är det inte bättre att försöka lösa konflikter genom diplomati istället?
Kasta sten i glashus? Du pekar på andra. Andra får inte säga sin mening? Vad gör du själv?
F ö tro jag inte att vare sig vad du, jag eller någon annan säger/skriver här på FB, innebär något för Ukraina-Ryssland.
Om du tror det, är du lite naiv. Med tanke på hur du uttrycker dig, så verkar det troligt.

Citat:
Det var ett djärvt påstående. I alla fall ser inte resten av världen det så, och nu är det Trump som ska ta itu med det, så att folk med foliehattar som du kan lugna ner er.
Återstår att se vad Trump kan göra. Ska han försöka skänka bort Ukraina, till sin kompis Putin? Utan att resten av världen har något att säga. Inte minst Ukraina själva??
Resten av Nato och Europa tittar på och nickar bifall? Inte minst Europa som har detta på sin bakgård.
Foliehatten sitter nog mest på dig.

Citat:
Zelenskys ord väger inte mycket, men Trumps gör det. Zelensky framstår mest som en pinsam figur och är varken en stark ledare eller en skicklig politiker. Det är just sådana personer du borde oroa dig för – de som enkelt kan dra in oss alla i ett tredje världskrig.
Märkligt att så många stora ledare i världen stöttar President Zelensky, om det du säger stämmer. Nu hittar du på, för du har väl förkärlek till Putin(?), som startade detta krig. Du vet, 24/2-2022 så invaderade Ryssland, Ukraina.
Zelensky, årets man 2022. Har du varit i närheten av det?

Citat:
Om du verkligen känner så, varför stannar du då i Sverige? Borde du inte följa det du själv anser är rätt? Om jag hade haft samma världsbild som du, hade jag inte suttit på Flashback och skrivit av mig. Så varför inte åka ner till Ukraina och göra både dem och oss en tjänst? Framför allt skulle du då leva efter dina egna principer – att dö medan du slåss mot ryssar.

Eller det är mest snack och inga handlingar?

Vad har detta med tråden att göra. Personligt påhopp. Direktiv om vad man ska göra. Skrev inte du att man inte kan tala om för andra vad de ska göra? Märklig logik hos dig.
Jag tror att din kärlek till Putin kanske är obesvarad kärlek. Kan vara tufft ibland.
Du har idag suttit på FB och skrivit av dig! med dina fantasier.
Du kanske inte märkte av det...
Zelensky har frågat efter vapen, inte soldater.
Putin har frågat efter soldater. 11 000 nordkoreaner.
Du har kanske missat det? Eller förstår inte skillnaden?
Vapen vs soldater. Prova en ordbok!
Citera
2024-11-21, 15:23
Medlem
KoyaanisQatsiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Civila.

Som vanligt är västerländska källor värdelösa att ta in.
Citera
2024-11-21, 15:28
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poont
Precis som tyskarna använde v2 raketerna. Eller fanns gps då mr.gonzo?

Exakt så förutom att gyron samt accelerometerar och inmätning/telemetri data utvecklats något oerhört sedan dess ( inte för att förglömma att det idag finns utmärkta användargränssnitt så att man inte längre behöver sitta med penna papper och räknesticka när man ska få fram instruktionerna )

Det är högre precision och är mer användarvänligt . Men det går inte in i rysstrollens huvud ( ändå har de teknologin själva de har bara misslyckats med att implementera den i militär teknologi / om det sedan är snålhet eller dumhet är en annan fråga ) Tekniken har de iaf åtminstone Roscosmos .
Citera
2024-11-21, 15:29
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Sista svaret från mig. Du får tro precis vad du vill för min del.

Då menar du att beskjutningen igår med 6 ST ATACMS mot ett förråd 13 mil bort utfördes helt utan hjälp av USA och den 13 mil långa ballistiska banan räknades ut med hjälp av gyroskop och accellerator?
Jag anser det vara orimligt, ologiskt och framförallt helt onödigt när USAs hjälp finns tillgänglig.
Vad gäller StormShadow tror jag vi är överens om att Ukraina inte skulle lyckas träffa sitt mål idag utan hjälp av UK.

Citat:
Hur många fler liv kommer att gå förlorade innan Zelensky och andra ledare når en lösning vid förhandlingsbordet? Det är tragiskt att så många redan har dött i en konflikt som kanske kunde ha undvikits om diplomati prioriterats från början. Många frågar sig om de som förespråkar fortsatt våld verkligen överväger konsekvenserna av sina ställningstaganden.

Om någon som Trump skulle lyckas medla fred, hur skulle det påverka debatten? Skulle de som förespråkat fortsatt konflikt ompröva sina ståndpunkter, eller fortsätta försvara sina positioner? Det är värt att fundera över vilka lärdomar vi kan dra och hur vi kan arbeta för att förebygga liknande situationer i framtiden.
Ingen vill ju ha en konflikt förutom ryssland. Sen vill ju ryssland ha en fred som innebär att de vinner. Så att uppmuntra ukraina att försvara sig är ju inte samma sak som att man vill ha krig.
Citera
2024-11-21, 15:55
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monken1
https://x.com/bbcstever/status/1859550264749064240?s=46&t=bkHlO54CH3nhkcBddhGDww
Smör dyrare 30% än förra året
Potatis ökade 65%
Dessutom faller rubeln över 100 mot dollarn och kinesiska banker skärper kontrollerna av betalningar.

Men skulle Eu inte stänga gaskranen snart? För jag läste vi köper mer gas till Europa än tidigare under 2024. Märkligt 13% mer än 2023.
Citera
2024-11-21, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoyaanisQatsii
Som vanligt är västerländska källor värdelösa att ta in.
Västerlandets media har brister,,absolut,, Men rysk har inte,,för det finns ingen Media alls, allt är propaganda från Putin o Kreml, RUBBET!
Citera
2024-11-21, 17:43
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Ryktena gör gällande att Nordkoreaner som lämnat landet inte är önskvärda tillbaka. Dom kan ha smittats av västerländskt tänkande.. Så jag skulle tro att det blir frontuppgifter tills alla har dött.
1 500 av de första 12 000 nordkoreanska trupperna ska vara specialstyrkor. Kim-regimen måste väl få något speciellt tillbaka om det "är meningen" att alla dessa ska förbrukas helt.

Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Vlad Solo har skrivit under den reviderade doktrinen som nu finns officiellt på Kremls hemsida. Doktrinen tillåter RU att använda kärnvapen ifall landet angrips med konventionella vapen såsom långdistansmissiler och drönare

https://wydarzenia.interia.pl/zagranica/news-rosja-z-nowa-doktryna-nuklearna-wladimir-putin-podpisal-dekr,nId,7858625

Men...hallå, Vlad! ATACMS har redan slagit i Bryansk-området
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Polen är ett legitimt och prioriterat mål för Ryssland, enligt alkisen Zakharova i det senaste talet. Som skäl anger hon bland annat det militära komplexet som har öppnats för en vecka sen. Komplexet består av bland annat en Aegis-radar och RIM-161 missiler

https://wydarzenia.interia.pl/zagranica/news-rosja-kieruje-wzrok-na-polske-punkt-na-liscie-priorytetowych,nId,7860463

Vlad Solo har protesterat hårt mot byggandet av denna militärbas för över 20 år sedan
Vlad Solo är Vladimir Solovjov, TV-värd, Rysslands Mikael Willgert.

Rysslands diktator heter Volodja Putin. Väskbajsan från KGB.
Citera
2024-11-21, 18:45
Medlem
Totalitära stater gör det de alltid gör. De sätter krokben för sig själva.
Det var 2 dagar sedan Elvira Nabiullin senast höll tal inför den ryska duman och varnade återigen för det ekonomiska läget. En hårt hållen penningpolitik är den enda vägen fram.
Idag röstade det ryska underhuset igenom en höjning av försvarsbudgeten med 30%.

Det finns liksom inget stopp för dumheterna. Det här är Idi Amin-nivå på styret.
Citera
2024-11-21, 18:47
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Dasvidaniya till hårdvaluta...

Gazprombank som hade undantag för transaktioner av västerländsk valuta får nu börja transferera kikärtor, mandariner och potatis.

The US has imposed sanctions against Gazprombank

Gazprombank is one of the three largest banks in Russia. Previously, it was not subject to severe sanctions, as it was used to make payments for Russian gas.

The United States also imposed sanctions against BKS Bank, DOM. RF, Centrocredit Bank and a number of other credit organizations.

x.com/nexta_tv/status/1859634965056495693
Citera
2024-11-21, 19:11
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
The War Zone analyserar ryssens senaste desperata attack

Russia’s Unprecedented Ballistic Missile Attack On Ukraine: What We Know
Russia has used a more capable ballistic missile than ever before to strike Ukraine with what appear to be multiple warheads.

U.S. officials told CBS News that the missile was not an ICBM, but an intermediate-range ballistic missile or IRBM.

A National Security Council official told @TBowmanNPR that Russia launched an “experimental medium-range ballistic missile” against Ukraine.

https://www.twz.com/news-features/russias-unprecedented-ballistic-missile-attack-on-ukraine-what-we-know
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in