2024-11-17, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avocadorable
Finns det någon vänlig själ här inne som kan förklara hur VM-kvalet hänger ihop med Nations League? Jag hör konstant något om "VM-playoff", men hur skiljer det sig från vanligt VM-kval? Finns det både ett VM-kval och VM-playoff som Sverige kan hamna i? Om Sverige inte vunnit Grupp C i Nations League, hade vi då inte fått kvala in till VM?
Jag visste inte heller så jag frågade Perplexity AI som har gjort min tillvaro mycket enklare och delvis ersatt annan sökning. Problemet är att jag aldrig vet om jag helt kan lita på den.
Citat:
Playoff till VM 2026 ger lag en extra chans att kvalificera sig efter det vanliga kvalspelet. I Europa går tolv lag direkt till VM som gruppvinnare i kvalet, medan ytterligare fyra platser avgörs genom playoff i mars 202623. Playoffen inkluderar de åtta bästa grupptvåorna från VM-kvalet och fyra lag från Nations League som inte redan kvalificerat sig23. Sveriges chans till playoff beror på deras prestation i Nations League, där de kan få en plats om de är den bästa gruppvinnaren i C-divisionen.
Citera
2024-11-17, 23:53
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avocadorable
Finns det någon vänlig själ här inne som kan förklara hur VM-kvalet hänger ihop med Nations League? Jag hör konstant något om "VM-playoff", men hur skiljer det sig från vanligt VM-kval? Finns det både ett VM-kval och VM-playoff som Sverige kan hamna i? Om Sverige inte vunnit Grupp C i Nations League, hade vi då inte fått kvala in till VM?

Jodå, alla lag får förstås kvala. UEFA har 16 platser. 12 gruppvinnare blir klara. 12 tvåor får spela kval.

Men det kvalet innehåller också de fyra högst rankade lagen från NL, när man plockat bort alla gruppettor och tvåor från rankingen. För att komma med från NL måste man alltså ha gjort bra ifrån sig i NL, men misslyckats i det vanliga kvalet. Som du ser är det tillsammans 16 lag, 12 tvåor + 4 från NL, och bara 4 platser, så man måste slå 2 andra lag.

Rankingen är indelad efter de olika ligorna, så ett lag från liga C kan inte få bättre rankning än 25. Platserna 25-32 ges till 4 vinnare i C + 4 vinnare i kval mellan grupptvåor från C och grupptreor från B. Alla från B som klarar sig kvar tror jag automatiskt rankas över de som går upp från C. Så det är inte realistiskt att vi faktiskt skulle få rank 25, utan istället blir det gissningsvis runt 30.

https://en.wikipedia.org/wiki/2024%E2%80%9325_UEFA_Nations_League#
Citera
2024-11-18, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404
Apropå det fick Nordmakedonien bara med sig 1-0 mot Färöarna och ligger på +9 i målskillnad, Sverige ligger också på +9 vilket gör att det räcker med en knapp vinst mot Azerbajdzjan för att vi ska gå om dem och i värsta fall bli näst bästa gruppetta bland C-grupperna.

Sen får vi vänta och se hur det blir med Rumänien efter den avbrutna matchen mot Kosovo
Besked om det avbrutna matchen lär dröja några dagar. Om Rumänien skulle kryssa mot Cypern, kan en tilldömd 3–0-seger göra Rumänien till bästa gruppvinnare på målskillnad. Kan vara värt för Sverige att ta i beaktning om det ska jagas mål på tisdag.
Citera
2024-11-18, 01:09
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Besked om det avbrutna matchen lär dröja några dagar. Om Rumänien skulle kryssa mot Cypern, kan en tilldömd 3–0-seger göra Rumänien till bästa gruppvinnare på målskillnad. Kan vara värt för Sverige att ta i beaktning om det ska jagas mål på tisdag.

Lite surt för oss eftersom det stod 0-0 och matchen i princip var slut.
Citera
2024-11-18, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Om Rumänien blir bästa gruppetta för att man tilldöms segern mot Kosovo så borde UEFA anordna en playoff-match mellan Sverige och Rumänien. Man kan hålla den matchen efter att alla ligor har spelat klart i maj.

FIFA vill hellre se Gyökeres, Kulusevski och Isak i VM än Rumänien som inte har en enda spelare som drar publik och TV-intäkter så det lär finnas ett intresse av att inte Sveriges VM-chanser ska spolieras på ett osportsligt vis.
Citera
2024-11-18, 16:57
Avslutad
"Det är fett komplicerat."

- Yasin Ayari
Citera
2024-11-18, 17:34
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Jodå, alla lag får förstås kvala. UEFA har 16 platser. 12 gruppvinnare blir klara. 12 tvåor får spela kval.

Men det kvalet innehåller också de fyra högst rankade lagen från NL, när man plockat bort alla gruppettor och tvåor från rankingen. För att komma med från NL måste man alltså ha gjort bra ifrån sig i NL, men misslyckats i det vanliga kvalet. Som du ser är det tillsammans 16 lag, 12 tvåor + 4 från NL, och bara 4 platser, så man måste slå 2 andra lag.
...

Jag får följa upp mitt eget inlägg, med en sak jag missade.

Så här, från wiki.

Citat:
Sixteen teams (twelve group runners-up and four best Nations League group winners, based on the Nations League overall ranking, that finished outside the top two of their qualifying group) will be drawn into four paths...

Jag trodde det var rankningen för alla lag, men de räknar bara på gruppvinnare. Med det ser det mycket bättre ut. Vi kommer hamna på plats 9-10, och få en andra chans om 5-6 lag före oss blir etta eller tvåa i huvudkvalet.
Citera
2024-11-18, 18:27
Medlem
Citat:
Verkligen. Vinner Rumänien ikväll får vi hoppas på att UEFA dömer 0–0 som slutresultat. I så fall måste vi matcha Rumäniens segersiffror.
Citera
2024-11-18, 21:10
Medlem
Det man ska ha med sig angående VM-playoff-platsen. I media har det låtit som att enbart bästa vinnaren från C-divisionen går till playoff.

Det troliga utfallet är att 2-3 bästa vinnarna från C-divisionen går till VM-playoff.

Dvs, det troligaste utfallet är att Sverige tar sig till VM-playoff (minst) om man vinner nästa match. Oavsett hur det går i Rumäniens grupp.

Till VM (12 gruppvinnare)
Till VM-playoff (12 grupptvåor)
Till VM-playoff (de 4 bästa gruppvinnarna från NL som inte ingår bland de 24 bästa lagen från VM-kvalet)

Som läget är nu:
A-divisionen: (länderna FIFA-ranking i EUROPA: 4, 2, 1, 8)
Portugal
Spanien
Frankrike
Tyskland

Samtliga av dessa borde hamna bland de 24 bästa lagen.

B-divisionen: (länderna FIFA-ranking i EUROPA: 3, 21, 14, 24)
England
Norge
Turkiet
Tjeckien

Enligt ranking borde 4 av dessa 4 lag hamna bland de 24 bästa lagen.

C-divisionen: (länderna FIFA-ranking i EUROPA: 22, 15, 29, 33)
Rumänien
Sverige
Nordmakedonien
Nordirland

Enligt ranking borde 2 av dessa 4 lag hamna bland de 24 bästa lagen.

Så troligt att Sverige går till VM-playoff även som nästbästa rankade C-lag.

Till VM helt enligt ranking (1-12)
Frankrike, Spanien, England, Portugal, Nederländerna, Belgien, Italien, Tyskland, Kroatien, Schweiz, Danmark, Österrike

Till VM-playoff helt enligt ranking (13-24)
Ukraina, Turkiet, Sverige, Wales, Polen, Ungern, Serbien, Grekland, Norge, Rumänien, Slovakien, Tjeckien

Så till VM-playoff utifrån NL-ranking om utfallet går helt enligt ranking:
Från C-divisionen Nordmakedonien
Från C-divisionen Nordirland
Från D-divisionen Moldavien
Från D-divisionen Gibraltar

Så ska ganska mycket till om Sverige missar VM-playoff.

VM-playoff
Ukraina, Turkiet, Sverige, Wales, Polen, Ungern, Serbien, Grekland, Norge, Rumänien, Slovakien, Tjeckien, Nordmakedonien, Nordirland, Moldavien, Gibraltar.

4 lag från playoff till VM: Enligt ranking: Ukraina, Turkiet, Sverige, Wales

Så om Sverige vinner i morgon är man nog till 95 % redan i playoff till VM. Även om Sverige inte vinner i morgon men blir gruppvinnare, så skulle jag säga att sannolikheten till playoff till VM nog även då är 50 %. Så väldigt god sannolikhet till VM-playoff pga det fina NL-spelet.
Senast redigerad av flashbackdasen 2024-11-18 kl. 21:35.
Citera
2024-11-18, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Verkligen. Vinner Rumänien ikväll får vi hoppas på att UEFA dömer 0–0 som slutresultat. I så fall måste vi matcha Rumäniens segersiffror.

Nu får vi verkligen hoppas att UEFA låter 0-0 stå som resultatet och inte ger Rumänien vinsten mor Kosovo, Cypern var inte ens i närheten av att ta poäng ikväll mot Rumänien.

Nu behöver Sverige få med en vinst med minst 3 måls marginal mot Azerbajdzjan imorgon.
Om vi utgår från att Rumänien och Kosovo står som 0-0, ligger Rumänien på 16 poäng med 15 mål gjorda och +12 i målskillnad, medan Sverige ligger på 16 poäng med 16 mål och +12 om vi får åtminstone med 3-0 och går om Rumänien i antal gjorda mål
Citera
2024-11-18, 23:56
Medlem
Citat:
Nu får vi verkligen hoppas att UEFA låter 0-0 stå som resultatet och inte ger Rumänien vinsten mor Kosovo, Cypern var inte ens i närheten av att ta poäng ikväll mot Rumänien.

Nu behöver Sverige få med en vinst med minst 3 måls marginal mot Azerbajdzjan imorgon.
Om vi utgår från att Rumänien och Kosovo står som 0-0, ligger Rumänien på 16 poäng med 15 mål gjorda och +12 i målskillnad, medan Sverige ligger på 16 poäng med 16 mål och +12 om vi får åtminstone med 3-0 och går om Rumänien i antal gjorda mål
Tilldömt 0–0 vore ju verkligen det enda rimliga. Och det säger jag inte bara för att det gynnar Sverige. Men men, vi kan inte påverka det. Full fart framåt! 3–0 mot Azerbajdzjan, minst!
Citera
2024-11-18, 23:59
Avslutad
Citat:

Tror du kosovosomaliernas känslighet mot "Serbien Serbien" kommer resultera i ett lika-resultat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in