2024-11-10, 20:24
Medlem
sebno1s avatar
Letar vinterdäck. Kör helst odubbade vinterdäck av de erkända märkena. Har funkat väldigt bra utifrån storstadsperspektiv.

Men det har varit framhjulsdrivna mellanbilar likt Volvo v50 typ.
Nu gäller det en nästan 2 ton, v8 med bakhjulsdrift men ändå en modern (icke amerikansk) bil med allt vad Antisladd och allt det heter.

Vågar man sätta på typ Continetal Viking Contact eller Goodyear Ultragrip? Bilen kan ställas och kommunalt kan tas vid värsta blixthalka såklart.
Citera
2024-11-11, 10:54
Medlem
Begagnade dubbdäck i nästan nycksick på plåtfälgar, 205-60-16. Pirelli. Säljaren vill ha 5000 spänn. Det är väl inte speciellt billigt direkt men det kanske är så det kostar? Är priset rimligt?
Citera
2024-11-11, 14:38
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Begagnade dubbdäck i nästan nycksick på plåtfälgar, 205-60-16. Pirelli. Säljaren vill ha 5000 spänn. Det är väl inte speciellt billigt direkt men det kanske är så det kostar? Är priset rimligt?

Det beror väl på hur gamla de är. Det är ju typ halva nypriset, men är de stenhårda så kanske man inte är så sugen.
Citera
2024-11-11, 22:18
Medlem
ThinkRightlys avatar
Jag har aldrig förstått mig på folk som kör med dubbdäck. 99% av all tid är det ju bar asfalt.
Det känns jävligt fel med metall mot bar asfalt, rasslet.
Och när den där 1% med snö/is kommer, då är dubbarna redan helt slut av att ha blivit slitna mot bar asfalt. Då är dubbfritt lika bra eller bättre.
Så hur fan tänker ni som kör med dubbdäck.

Men om det är norrland där det är is och snö hela tiden, då är det mer förståeligt.
Citera
2024-11-11, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Jag har aldrig förstått mig på folk som kör med dubbdäck. 99% av all tid är det ju bar asfalt.
Och när den där 1% med snö/is kommer, då är dubbarna redan helt slut av att ha blivit slitna mot bar asfalt. Då är dubbfritt lika bra eller bättre.

Men om det är norrland där det är is och snö hela tiden, då är det mer förståeligt.

Jag tänker som så att när det väl är is är dubb bättre. I fe flesta väglag på vintern funkar ju vad som helst antagligen. Och håller med om att det känns jävligt onödigt att köra runt med dubb nu tex som mina grannar gör.
Citera
2024-11-17, 10:40
Medlem
https://imgur.com/a/rdvriQH

Här är en lite bättre bild på hur mitt däck ser ut , personligen tycker jag inte det ser för illa ut , men vad tror ni besiktningen säger på detta ? Har besiktning snart men hinner inte byta eftersom dom är beställda och kommer om ca 10 dagar .

Mvh
Citera
2024-11-18, 11:18
Medlem
Hur sorterar man per dimension för fälgar däck hjul på bildelsbasen?

Knappar jag in min modell kommer det inte fram nåt men jag ser att det finns

Verkar omöjligt att söka?

Edit
Här gick det lite lättare men verkar vara endast däck
https://www.bildelsbasen.se/?link=search&searchmode=9&pc1=112&srsltid=AfmBOop1 PZjQCXPTXbNQk_-Zo9lxM3KsFDsX9gvNBnO6urAQDj_LhKBW
Citera
2024-11-18, 11:32
Medlem
Citat:

Det är skönt att inte glida.. sen kommer man uppför brantare backar med dubb.
Citera
2024-11-18, 12:35
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Det är skönt att inte glida.. sen kommer man uppför brantare backar med dubb.
Dubbarna slits ut på några år bara.
Citera
2024-11-18, 12:42
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:

Några år är ju rätt länge för däck...

Bor man långt norrut och inte kör motorväg så ser man inte asfalten halva året.
Citera
2024-11-18, 12:48
Medlem
Citat:

Nu bor vi i Sverige. Jag tycker det är en självklarhet att använda dubb. Vidrig känsla när man bara glider och kan inte göra någonting åt saken.
Citera
2024-11-18, 17:32
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Nu bor vi i Sverige. Jag tycker det är en självklarhet att använda dubb. Vidrig känsla när man bara glider och kan inte göra någonting åt saken.
Jag var på Euromaster idag.
Frågade av nyfikenhet hur många kunder som väljer dubbdäck kontra odubbade vinterdäck.
Hans svar var att 25-30% väljer dubbat.
70-75% väljer odubbade vinterdäck.

Ganska självklart egentligen.
Bara idioter kör med dubbar när det 10 plusgrader..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in