2024-11-18, 10:09
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simborgarmannen
Många NATO-länder satsar mindre än två procent av BNP på försvaret. De har en lillebrorsattityd gentemot USA och har i årtionden känt sig enfaldigt trygga under kärnvapenparaplyet. En oansvarig och rent livsfarlig inställning. Trump har fungerat som en väckarklocka för många europeiska politiker, men det är så dags när klockan är fem i tolv. Frankrike och Storbritannien har kärnvapen, men vi skall inte ta för givet att de är beredda att använda dessa för att försvara andra länders suveränitet. De vet mycket väl vad Ryssland kommer att svara med.
Du vet väl om att Rysslands ekonomi är ungefär lika stark som Sveriges, Danmark, Finland och Norges ekonomi tillsammans?

Sverige har JAS, Bofors och mycket annat roligt som skulle få ryssen att göra sig i brallan.

Tror nog utan problem att UK skulle hjälpa oss. Samma med Tyskland då vi har mycket roligt i Sverige som skulle kunna sabba deras ekonomi något kolossalt.
Citera
2024-11-18, 10:20
Medlem
RobbanUCs avatar
Tredje världskriget startade direkt efter att Tyska armén kapitulerade 8e Maj 1945.
Fortsättningen 3:e kriget är Judarna i väst/USA-UK som vill ta/kontrollera alla naturtillgångar i hela världen.
Judarna i östblocket som ville ha självbestämmande och oberoende ansågs vara fiender och mot detta.
Ett krig startat av bankjudar mot hela världen.
Senast redigerad av RobbanUC 2024-11-18 kl. 10:26.
Citera
2024-11-18, 10:38
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Nato har redan soldater i Ukraina.
Japp vi är på gång för en eskalering om de börjar skjuta långdistans in i Ryssland.

Vissa påstår dock, att detta är ett steg i en kommande förhandling mot förlikning.
Där det gäller att lägga så många starka kort på bordet som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Putin har börjat eskalationen för länge sedan.

Det här är bara en naturlig följd av det.

Ja, eskaleringen från rysk sida började väl redan i februari -22.
Frågan är bara när skiten ska få ett avslut och vilken väg man ska ta för att komma dit. Putins väg som han valt känns inte som den perfekta lösningen men han kommer självmant inte att ge sig då han hellre skulle ta livet av sig än att säga att det är ett förlorat krig och börja dra sig tillbaka.

Kostnaden att bygga upp ukraina är enorm och jag har svårt att tänka mig att Putin vill ta den kostnaden. Skulle man istället dra tillbaka ukrainas försvar och låta Putin få sina områden så är frågan hur lång tid det tar innan det är uppbyggt igen eller att han helt enkelt bara buffrar upp mer soldater och material för att sen kunna göra ett nytt anfall och komma åt ännu mera land.
Citera
2024-11-18, 10:38
Medlem
Baisianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Kan man hoppas på att det äntligen sker? Behövs ett renande stålbad som raderar ut, i princip, hela mänskligheten. Problemet är att Afrika troligtvis skonas då inget finns där att erövra och/eller inga kärnvapen lär detonera där, så planeten lär efter några år enkom habiteras utav bantamnegrer...

Synd om min släkt och mina vänner, men för egen del skulle jag verkligen inte gråta om WWIII bröt ut i morgon dag. Så trött är jag på folk av alla samhällsklasser och raser...
Läser man mellan raderna hos de värsta krigshetsarna så verkar detta vara en vanlig inställning, att man önskar ett ”renande” världskrig som utrotar stora delar av mänskligheten eftersom man själv är deprimerad och trött på att leva. Av någon anledning väljer man emellertid inte att ta sitt eget liv och på det sättet avsluta sin existens. Istället hoppas man på att kärnvapnen börjar regna, av någon anledning. Varför? För att dö som kollektiv istället för ensam i den egna källaren i änden av ett rep?

Hursomhelst så ser jag mönstret om och om igen. Människor som hejar på tredje världskriget och återkommande säger sig acceptera sitt eget fall om det ligger i i vågskålen.

Detta ska man ha i minne när man läser inläggen som gapar om att bomba Moskva. Det här är livströtta suicidala människors förtvivlan. De vill ha sällskap in i evigheten, likt piloten på Germanwings som kraschade sitt passagerarplan mot en bergvägg.
Citera
2024-11-18, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ja, eskaleringen från rysk sida började väl redan i februari -22.
Frågan är bara när skiten ska få ett avslut och vilken väg man ska ta för att komma dit. Putins väg som han valt känns inte som den perfekta lösningen men han kommer självmant inte att ge sig då han hellre skulle ta livet av sig än att säga att det är ett förlorat krig och börja dra sig tillbaka.

Kostnaden att bygga upp ukraina är enorm och jag har svårt att tänka mig att Putin vill ta den kostnaden. Skulle man istället dra tillbaka ukrainas försvar och låta Putin få sina områden så är frågan hur lång tid det tar innan det är uppbyggt igen eller att han helt enkelt bara buffrar upp mer soldater och material för att sen kunna göra ett nytt anfall och komma åt ännu mera land.
Ja det är väl kanske en öppen fråga men jag tror att konflikten kommer att växa. I värsta fall får vi ett kärnvapenkrig på halsen men jag hoppas att ledare världen över besinnar sig innan det blir verklighet.

Men visst, Putin kanske vill gå till historien som den som startade kärnvapenkriget.
Citera
2024-11-18, 10:47
Medlem
Orka bry sig om krig när regeringen sett till att det bor folk i min port som hatar mig med passion och helst av allt vill döda mig för att ta min lägenhet.

Mina barn kan inte gå tryggt ute pga fientliga ockupanter överallt.

Sen att folk tror det blir skillnad med Trump är bara pinsamt. Benjamin Netanyahu bestämmer vilka krig USA ska delta i.
Citera
2024-11-18, 10:57
Medlem
AndersPersson99s avatar
Ondskans axelmakter måste kväsas. Ryssland och Kina kan enbart tillåtas existera som demokratiska fria nationer.

Avväpning är den bästa metoden att montera ned Kina och Ryssland med. Som vi kan se pågår det arbetet bra i Ukraina. Ryssland har förlorat massivt med militär utrustning, däremot kan förbättringar ske genom att större stöd ges till Ukraina.

En konflikt nära Kina är också nödvändig för att påbörja nedrustningen där. Taiwan står närmast till hands, men jag vet inte om det är en fördel att landet är en ö. Det blir svårt att tillföra förstärkningar, så spontant hade ett land med landgräns varit att föredra. Jackpot hade varit Indien och vi har lite gamla gränskonflikter där som borde gå att återuppta.
Citera
2024-11-18, 10:59
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
O, ännu ett bysnille har yttrat sig.

Jag ville starta en tråd som kan fungera som diskussionsforum genom hela den process under vilken ett storkrig först växer fram och därefter rasar över världen som ett fullbordat faktum. Givetvis hoppas jag att detta krig aldrig skall bli en realitet -- att tråden sålunda skall visa sig vara överflödig. I nuläget är risken för världsbrand emellertid överhängande. Att du är för dum för att fatta det är dessbättre inte min huvudvärk.

Du har redan en hög med "TREDJE VÄRLDSKRIGET" trådar så det räcker och blir över.
Finns ingen anledning att starta en ny varje gång som Kreml's troll skriker "eskalering, Nato är nu direkt involverade i kriget" osv. Vi har hört samma sak i 3 år nu varje gång som USA förser Ukraina med nya verktyg mot det "kära moders landet" Ryssland.

Nej risken är inte mer överhängande nu bara för att Ukraina har ATACMS med möjlighet att nå Ryssland.
För övrigt finns det i nuläget inte så många kvar i lager ändå för att det skulle göra en större skillnad.
Putin vet dessutom att Ryssland inte har varken möjlighet eller råd att eskalera kriget till Nato territorium. Gör man det så förlorar man.

Det är snarare du som är för dum för att fatta.
Jag kan slå vad om att inget nämnvärt kommer hända som förändrar nuvarande situation.
Mer troligt så kommer du och dina jämlikar sitta här nästa år också och skriva om att världskriget står för dörren och otåligt väntar.
Citera
2024-11-18, 11:01
Medlem
Storfetdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Du vet väl om att Rysslands ekonomi är ungefär lika stark som Sveriges, Danmark, Finland och Norges ekonomi tillsammans?

Sverige har JAS, Bofors och mycket annat roligt som skulle få ryssen att göra sig i brallan.

Tror nog utan problem att UK skulle hjälpa oss. Samma med Tyskland då vi har mycket roligt i Sverige som skulle kunna sabba deras ekonomi något kolossalt.
Du jämför ekonomi i dollar, Ryssland använder inte dollar. Sanningen är att Ryssland har alla naturresurser och långt mer män att offra. Det enda sanktionerna har gjort är att skada väst och gynna BRICS då fler och fler länder går med i den alliansen.
Citera
2024-11-18, 11:03
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Med anledning av att Tredje Världskriget tycks rycka allt närmare tänker jag att det kan vara dags att skapa en samlingstråd på temat, där vi diskuterar allt som rör ämnet. För närvarande de skeenden vilka kan tolkas som en upptakt till en ny världsomspännande militär konflikt, och om en sådan blir ett faktum själva kriget.

Ifall moderatorerna tycker att initiativet är en bra idé får de gärna slå samman de spridda diskussionerna på temat med denna tråd.
Kan du inte starta en poll med frågan ”Är ett kärnvapenkrig att föredra för att Ukraina och NATO ska vara envisa eller är det bättre med fredsförslag?” och lägga till i trådstarten?
Citera
2024-11-18, 11:34
Medlem
Sqeptisks avatar
Nu har "mörka krafter" i USA lite drygt 2 månader på sig (om nu Trump verkligen drar sig ur "projekt Ukraina" vill säga?) att provocera fram en Ukrainsk gnista som kan sätta världen i brand. För vår allas "väl och ve" får man hoppas att dom, som med allt annat, misslyckas även med det.

Sedan kan man inte utesluta att fokus för provokation och krigshets istället flyttas över till mellanöstern med Israel som verktyg.

En "bubblare" i sammanhanget är väl även USA:s uppenbara intresse för att använda Taiwan som "proxy" för en konflikt med Kina.

Den som (över)lever får se
Citera
2024-11-18, 11:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Storfetdase
Du jämför ekonomi i dollar, Ryssland använder inte dollar. Sanningen är att Ryssland har alla naturresurser och långt mer män att offra. Det enda sanktionerna har gjort är att skada väst och gynna BRICS då fler och fler länder går med i den alliansen.

I sanningens namn så har Ryssland långt större yta och naturtillgångar än vad som är rimligt med tanke på dessa 146 miljoner, varav gissningsvis hälften är odugliga suputer. En positiv konsekvens av ett tredje världskrig kan bli att de tvingas avträda mycket stora landområden till mer konstruktiva och företagsamma människor, exempelvis kineserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in