2024-11-18, 07:47
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
I en trendande marknad är diagonalerna signifikanta.

Jag räknar inte vekarna alls, bara ljuskropparna. Alla har olika system.

Vet inte riktigt vad det är för ett retest du syftar på i det här sammanhanget? Eller pratar du i generella termer kanske?

Använder knappt volymdata alls, indikatorer sneglar jag bara på ibland. Price action is king.
Vi är oeniga i ett par detaljer men kan poängtera att volymen är intressant då om den ökar så är det en bekräftelse på att andra också identifierat samma linje som du, och också agerar utifrån nya förutsättningarna.
Citera
2024-11-18, 07:51
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Vi är oeniga i ett par detaljer men kan poängtera att volymen är intressant då om den ökar så är det en bekräftelse på att andra också identifierat samma linje som du, och också agerar utifrån nya förutsättningarna.

Ett högst rimligt argument. Har försökt att spåra volymen i perioder men har alltid slutat efter ett tag för att jag inte upplever att det tillför någon edge till mitt system. Nåväl, en dag kanske även den poletten faller ner.
Citera
2024-11-18, 08:58
Medlem
Kollade en färsk analys imorse på YouTube. Där spår han toppen på bullmarket Q4 2025 och bearmarket ett år fram till Q4 2026.

Håller ni med?
Citera
2024-11-18, 08:59
Medlem
Leastons avatar
Varningssignalerna att ha i åtanke.

Fear and greed är på höga nivåer (90 i går 83 idag): https://alternative.me/crypto/fear-and-greed-index/

Bear divergence på dagliga: https://imgur.com/a/KfcUOzU (samt fortfarande överköpta nivåer).
Dessutom skulle man kunna diskutera om vi har en rising wedge på gång, vilket skulle vara bearish.

Ännu tydligare bear div på gång på veckografen: https://imgur.com/a/4WDWj8h som precis börjat röra sig in på överköpta nivåer. Men som man ser tidigare toppar så kan den spendera en del tid här (eller så gör den det inte).

Köpvolym är det vi bulls vill se nu.
Senast redigerad av Leaston 2024-11-18 kl. 09:22.
Citera
2024-11-18, 09:10
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskii
Kollade en färsk analys imorse på YouTube. Där spår han toppen på bullmarket Q4 2025 och bearmarket ett år fram till Q4 2026.

Håller ni med?

Ingen vet vad som kommer att hända i framtiden.
Citera
2024-11-18, 09:12
Medlem
Citat:
Ingen vet vad som kommer att hända i framtiden.

Det är sant, sen sägs det också att 4 åriga cykeln följs bra också hittills.
Citera
2024-11-18, 09:19
Medlem
hazenectars avatar
Citat:

Visst, men hela det argumentet bygger på att dom 4-åriga cyklerna fortsätter att rulla på även framöver, och om det blir så eller inte går inte heller att veta i dagsläget.
Citera
2024-11-18, 09:38
Medlem
Citat:

Citat:
Visst, men hela det argumentet bygger på att dom 4-åriga cyklerna fortsätter att rulla på även framöver, och om det blir så eller inte går inte heller att veta i dagsläget.

Den fundamentala bakgrunden till fyrårscykeln är halveringen av nytillförseln av bitcoin. Marknadspriset måste anpassa sig till detta nya läge, och det kommer att slå över i ett för högt pris för detta nya läge följt av en krasch och för lågt pris.

Något som eventuellt kan bryta mönstret är om den amerikanska statliga bitcoinreserven blir verklighet. Om USA och flera andra statliga, icke priskänsliga aktörer fortsätter att köpa, torde kraschen bli betydligt mildare än tidigare cyklers. Även mönstret med allt svagare toppar för varje cykel kan brytas i så fall.
Citera
2024-11-18, 09:52
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Den fundamentala bakgrunden till fyrårscykeln är halveringen av nytillförseln av bitcoin.

Jag tror att du redan vet det här, men det är ett för enkelt sätt att resonera. Det kan vara en viss skepsis till att cykeln ska upprepas (i priset alltså, inte i det tekniska) som gjort att den upprepas, och när alla är överens om att den ska upprepas så slutar den upprepas. Så det går liksom aldrig riktigt att lita på den cykeln heller.
Citera
2024-11-18, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag tror att du redan vet det här, men det är ett för enkelt sätt att resonera. Det kan vara en viss skepsis till att cykeln ska upprepas (i priset alltså, inte i det tekniska) som gjort att den upprepas, och när alla är överens om att den ska upprepas så slutar den upprepas. Så det går liksom aldrig riktigt att lita på den cykeln heller.

Om alla trodde på den och inte en större mängd nya köpare strömmade till, skulle nog halveringen resultera i ett ganska svagt stigande pris utan någon extrem topp och extrem krasch.

Men som du skriver är det vid varje cykel många som tvivlar på att mönstret ska upprepa sig. Dessutom tillkommer nya FOMO-köpare när priset stiger, vilka inte har någon uppfattning om någon cykel överhuvudtaget utan bara vill ha en liten bit bitcoin.
Citera
2024-11-18, 10:12
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Den fundamentala bakgrunden till fyrårscykeln är halveringen av nytillförseln av bitcoin. Marknadspriset måste anpassa sig till detta nya läge, och det kommer att slå över i ett för högt pris för detta nya läge följt av en krasch och för lågt pris.

Något som eventuellt kan bryta mönstret är om den amerikanska statliga bitcoinreserven blir verklighet. Om USA och flera andra statliga, icke priskänsliga aktörer fortsätter att köpa, torde kraschen bli betydligt mildare än tidigare cyklers. Även mönstret med allt svagare toppar för varje cykel kan brytas i så fall.

Jag baserar inga trades eller investeringar på följande utan det är bara några personliga reflektioner kring ämnet:

1. Det är väl vida omdiskuterat om det verkligen är mängden nya Bitcoins som kommer ut på marknaden som har fått priset att röra sig i uttalade fyraårscykler hittills? En del analytiker menar ju att det istället är likviditeten och cyklerna på fiatmarknaderna som har skapat mönstret ifråga. Svårt att veta vart det ena börjar och vart det andra tar vid och i synnerhet eftersom båda cyklerna löper parallellt och hitills har sammanfallit.

2. Jag tycker att teorin om att halveringarna bara kommer att få mindre och mindre effekt på priset framöver låter sannolik, i relativa termer borde det vara så det förhåller sig i och med att mängden nya Bitcoin som flödar ut på den öppna marknaden har mindre och mindre påverkan på den totala mängden i cirkulation. Men vem vet?

3. Det här med amerikanska statens eventuella Bitcoinreserv är intressant. Vi får se vad som händer framöver.
Citera
2024-11-18, 10:29
Medlem
Citat:
Jag baserar inga trades eller investeringar på följande utan det är bara några personliga reflektioner kring ämnet:

1. Det är väl vida omdiskuterat om det verkligen är mängden nya Bitcoins som kommer ut på marknaden som har fått priset att röra sig i uttalade fyraårscykler hittills? En del analytiker menar ju att det istället är likviditeten och cyklerna på fiatmarknaderna som har skapat mönstret ifråga. Svårt att veta vart det ena börjar och vart det andra tar vid och i synnerhet eftersom båda cyklerna löper parallellt och hitills har sammanfallit.

Jag har sett de teorierna, men jag anser att åtminstone cykeln 2012-2013, då nytillförsen minskades från 50 bitcoin per block till 25 per block, helt uppenbart drevs av halveringen.

Citat:
2. Jag tycker att teorin om att halveringarna bara kommer att få mindre och mindre effekt på priset framöver låter sannolik, i relativa termer borde det vara så det förhåller sig i och med att mängden nya Bitcoin som flödar ut på den öppna marknaden har mindre och mindre påverkan på den totala mängden i cirkulation. Men vem vet?

Så är det helt klart. 2012-2013 var mängden existerande bitcoin betydligt mindre och halveringen dessutom större i absoluta tal. Vi har ju också sett allt svagare cykler för varje halvering, vilket är konsistent med vad man kan förvänta sig av en sådan analys. Så småningom lär halveringseffekten ebba ut helt.

Citat:
3. Det här med amerikanska statens eventuella Bitcoinreserv är intressant. Vi får se vad som händer framöver.

Sannerligen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in