Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Har sett tusentals hemnet och lägenhetsbytes annonser men det är väldigt få som har ett par fina stora högtalare bredvid sin tv nuförtiden. Själv kör man ett par rejäla pjäser med 12-10 tums basar, subwoofer totalt 7 högtalare, dolby atmos 7.1 reciever till platttv för vanligt tvtittande, filmkvällar och musikspelande, skulle inte kunna leva utan bra ljud hemma.
Vad beror detta på? Jag tittar mest på bostadsannonser i Stockholm. Har männen här helt tappat kulorna? Har inte råd efter plöjt ner alla pengar i kontantinsatsen för den svindyra borätten? Får de inte köpa en stereoanläggning för pk-flickvännen? Sitter folk med en sunkig soundbar som inte ger i närheten lika bra ljud som ett riktigt 7.1 surround system?
Drog igång black sabbath nu med en iskall öl och krämar på.
Trevlig helg.
Rent ut sagt jubelkorkad trådstart….
Det har aldrig varit så att alla haft stora fina högtalare bredvid sin TV, aldrig….
Att det under en period var på modet med stereostapel och stereohögtalare är inte märkligare än alla andra moden som kommit och gått.
Intresset för musik har knappast dött ut, bara förändrats då vi idag har många fler smidiga sätt att lyssna på musik i princip hur mycket som helst och var som helst när som helst. Det kunde man inte lika lätt förr.
Sen har utvecklingen gått framåt så man idag kan få betydligt mindre smidigare högtalare att låta närmast likvärdigt som många äldre betydligt större högtalare gjorde förr. Det gör att de allra flesta klarar sig helt ok med betydligt mindre smidigare diskretare högtalare och elektronik än vad som behövdes förr för likvärdig ljud.
Själv har jag ett par mycket kraftfulla monoblock som slutsteg till ett par JBL 250ti högtalare bredvid min 65” TV, men förstår absolut de som skulle tycka att dessa svarta 133cm höga bestar på 70kg styck är allt för dominerande och skrymmande för deras smak.
Har förövrigt också ett par JBL HP58 (7-kantiga 110cm höga pelare) i rummets motsatta hörn, dessa körde jag med tidigare innan jag köpte mina 250ti, men de är dock inte inkopplade och dessa kanske jag ev säljer nån gång i framtiden då de inte används. Men det betyder att jag i många år faktiskt haft 4 rejält bastanta klenoder till högtalare (har dessutom ett extra par av dessa kralliga monoblock i gömmorna) i mitt vardagsrum. Tjejen har aldrig klagat på det.
Och de gånger jag är på nån elektronikbutik och de börjar tjata på att jag borde köpa en ljudlimpa så brukar de bli helt stumma när jag efter lite säljtjat visar bilder på min TV med dessa JBL 250ti bredvid….