Det forvansker og kompliserer saken for oss som kjenner detaljene kun fra mediedekningen, at politiet bevisst har hatt en
mediestrategi i saken.
Politiet har lagt ned større anstrengelser enn i mer vanlige saker, for å forhindre at informasjon som en eventuell Motpart og eller ukjent GM kan dra nytte av på en eller annen måte, har glippet og blitt offentliggjort.
Kan det hende at ikke bare avisleserne og vi som følger saken i mediene har mistet oversikten over hva som er "ekte spor" og hva som er mediestrategi, men at også enkelte i politiet har begynt å blande mediestrategi og fakta? I så fall vil det være meget kritikkverdig.
Men det skal ikke vært tvil om tidspunkter for når lyden på telefonen ble slått av eller på. Tidspunktene skal være dokumenterte.
Jeg har hele tiden trodd at politiet har hentet mye beviser og indisier fra systemloggen på Anne-Elisabeths telefon.
Siterer fra dagens artikkel i VG.
– Politiet fokuserte tidlig på Hagen. Advokatene mener at dette skapte et tunnelsyn som påvirket etterforskningen på den måten at kun spor som pekte mot Hagen, ble vektlagt, sier Øystein Milli.
Men, slik jeg oppfatter saken, så har hovedproblemet vært at politiet
ikke har funnet andre spor enn de som peker mot Hagen.
Og det kan ikke politiet lastes for. Eller bebreides for. Og det er ikke tunnelsyn. Det er helt vanlig etterforskning.
Slik oppfatter jeg det.
Kilde. VG i dag.
https://www.vg.no/nyheter/i/lwQqek/advokatenes-oppgjoer-med-politiet-i-loerenskog-saken
Edit.
Finnes det spor fra S4 og som ikke peker mot Hagen og som politiet har lagt bort, eller oversett, fordi de valgte å etterforske sporene som peker mot Hagen i stedet?
Hvis det ikke finnes slik spor så går det ikke an å hevde at politiet har hatt tunnelsyn.
Har advokatene til Hagen påpekt spor som ikke er blitt etterforsket til bunns?
Jeg tror ikke det.