2024-11-16, 08:06
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Ja efter 2006 fick vi ju aldrig mer spela derbyn på gamla Söderstadion.
Var det där sarkasm eller allvarligt menat? Jag minns helt uppriktigt inte, men jag är helt övertygad om att både ni och DIF spelade hemmaderbyn på Råsunda några år.
Citera
2024-11-16, 08:26
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Var det där sarkasm eller allvarligt menat? Jag minns helt uppriktigt inte, men jag är helt övertygad om att både ni och DIF spelade hemmaderbyn på Råsunda några år.
Jag hade faktiskt för mig att vi blev förbjudna att någonsin spela derbyn på gamla Söderstadion igen efter 2006. Så verkar inte ha varit fallet. Men det sista derbyt på Söderstadion blev tyvärr 2006. Att vi spelade hemmaderbyn på Råsunda var ju knappast något någon förutom gnaget ville. Det är det bästa med nya arenorna, att vi återigen får spela hemmaderbyn på riktigt. Återspeglar sig i resultaten också. Ännu mer tydligt blir det med kontrasten till Dif och deras brist på resultat och hemmaplansfördel i derbyn.
Citera
2024-11-16, 09:00
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Jag hade faktiskt för mig att vi blev förbjudna att någonsin spela derbyn på gamla Söderstadion igen efter 2006. Så verkar inte ha varit fallet. Men det sista derbyt på Söderstadion blev tyvärr 2006. Att vi spelade hemmaderbyn på Råsunda var ju knappast något någon förutom gnaget ville. Det är det bästa med nya arenorna, att vi återigen får spela hemmaderbyn på riktigt. Återspeglar sig i resultaten också. Ännu mer tydligt blir det med kontrasten till Dif och deras brist på resultat och hemmaplansfördel i derbyn.
Jag skulle ljuga om jag sa att det inte var tacksamt att slippa åka till skitarenan Söderstadion, men dom jävla näten dom satte upp i samma veva framför Norra och Södra hade jag kunnat klarat mig utan. Riktigt jävla hemska var dom.
Citera
2024-11-17, 02:06
Medlem
Årets tifokungar: Malmö (i överlägsen stil enligt mig)
Årets prestation: DIF i Cupfinalen
Årets nykomlingar/Överraskning: GAIS
Årets bortaprestation: Bajen borta mot GAIS
Årets hemmaprestation: Jag tyckte AIK mot Göteborg var bra men finns många här som kan vara nummer 1
Årets pyromaner: Göteborg
Årets protest: Norrköping

Får räcka för stunden men finns nog mer man kan skriva in här

Top 5 (får korrigeras till 10) i Allsvenskan 2024

1: AIK: Har enligt mig presterat bra hela säsongen och även när det gick ganska dåligt under våren. Lite blek insats från deras håll under cupen mot oss men har annars haft ett bra publiksnitt både på borta- och hemmaplan. Två riktigt bra tifon (AIK-DIF och AIK -Västerås). Har även varit mycket jämnare än vad de varit förgående åren. Jag är inget stort fan av när man kan vara 50000 ena matchen och sedan 10000 en annan. Publikrekordet beror alltså mer på jämnheten har ökat snarare mer stormatcher.

2: Bajen: Var väldigt jämnt här, där Bajen gjort de bra också. Gais borta och Kentatifot ser jag ändå som deras bästa/fyndigaste prestationer. Märks även att AIK och Bajen numera håller en bättre prestation än övriga lag.

3: IFK G: Gör ont i mig att vi var så solklar trea år 2022 och på att två år inte längre ha den nivån. IFK har dock gjort det riktigt bra. Slutsålt varje match trots katastrof på plan är bara lyfta på hatten, fortsatt grymma tifon och väldigt bra bränningar denna säsong. Absolut de som imponerat mest på mig denna säsong.

4: Malmö: De har mycket att jobba på men gör några bra prestationer varje säsong och sedan några katastrofala (Paok borta). Anledningen varför de får fjärde platsen är för de har gjort 3 högklassiga tifon som jag inte sett något lag göra sedan jag började följa allsvenskan. De märks dock att framgångar gör en mätt på läktaren och det märks även hos DIF

5: DIF: Katastrof säsong på alla plan. Gjorde väl en del bra prestationer men behövs en förbättring till nästa säsong. Enda positiva är att vi har ganska många sålda biljetter på våra matcher men sedan dyker inte alla upp.

Gonatt!
Citera
2024-11-17, 12:19
Medlem
116-Sofias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Årets hemmaprestation: Jag tyckte AIK mot Göteborg var bra men finns många här som kan vara nummer 1

1: AIK: Har enligt mig presterat bra hela säsongen och även när det gick ganska dåligt under våren. Lite blek insats från deras håll under cupen mot oss men har annars haft ett bra publiksnitt både på borta- och hemmaplan. Två riktigt bra tifon (AIK-DIF och AIK -Västerås). Har även varit mycket jämnare än vad de varit förgående åren. Jag är inget stort fan av när man kan vara 50000 ena matchen och sedan 10000 en annan. Publikrekordet beror alltså mer på jämnheten har ökat snarare mer stormatcher.

2: Bajen: Var väldigt jämnt här, där Bajen gjort de bra också. Gais borta och Kentatifot ser jag ändå som deras bästa/fyndigaste prestationer. Märks även att AIK och Bajen numera håller en bättre prestation än övriga lag.

3: IFK G: Gör ont i mig att vi var så solklar trea år 2022 och på att två år inte längre ha den nivån. IFK har dock gjort det riktigt bra. Slutsålt varje match trots katastrof på plan är bara lyfta på hatten, fortsatt grymma tifon och väldigt bra bränningar denna säsong. Absolut de som imponerat mest på mig denna säsong.

4: Malmö: De har mycket att jobba på men gör några bra prestationer varje säsong och sedan några katastrofala (Paok borta). Anledningen varför de får fjärde platsen är för de har gjort 3 högklassiga tifon som jag inte sett något lag göra sedan jag började följa allsvenskan. De märks dock att framgångar gör en mätt på läktaren och det märks även hos DIF

5: DIF: Katastrof säsong på alla plan. Gjorde väl en del bra prestationer men behövs en förbättring till nästa säsong. Enda positiva är att vi har ganska många sålda biljetter på våra matcher men sedan dyker inte alla upp.

Gonatt!

En rimlig topp 5. Malmös tifosäsong ska onekligen hyllas. Det var inte något som jag såg komma.
Citera
2024-11-17, 12:52
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891

Gonatt!
En ärlig och rimlig analys.
Citera
2024-11-17, 15:18
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Jag kan bara skaka på huvudet. Att plocka ut fem lag och bara prata om dem när man summerar, istället för att diskutera svensk supporterkultur i sin helhet, känns lite som att bara använda det yttersta skalet på en lök. Varför liksom? Går ni inte på vardagsmatcherna?

Även om vi skulle bortse ifrån att jag är lite HIF-centrerad så finns det massor att prata om från Superettan och även övriga lag i Allsvenskan. Bara i sista omgången tycker jag att det finns intressanta ämnen. Vad tyckte ni om Östers följe i Degerfors t ex? Fint pyro och en planstormning efter matchen. Och vad tycker ni om IFK Norrköpings protest på Strawberry? Väldigt bra i mitt tycke. Polisen ska inte kunna bete sig hur som helst. Dessutom har vi ett kval kvar. För att vara Landskrona BoIS hade de ett bra följe mot Utsiktens BK. Blir de lika många i Värnamo? Vem vill ni ha i Allsvenskan utav dessa båda?
Citera
2024-11-17, 15:36
Medlem
116-Sofias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Jag kan bara skaka på huvudet. Att plocka ut fem lag och bara prata om dem när man summerar, istället för att diskutera svensk supporterkultur i sin helhet, känns lite som att bara använda det yttersta skalet på en lök. Varför liksom? Går ni inte på vardagsmatcherna?

Även om vi skulle bortse ifrån att jag är lite HIF-centrerad så finns det massor att prata om från Superettan och även övriga lag i Allsvenskan. Bara i sista omgången tycker jag att det finns intressanta ämnen. Vad tyckte ni om Östers följe i Degerfors t ex? Fint pyro och en planstormning efter matchen. Och vad tycker ni om IFK Norrköpings protest på Strawberry? Väldigt bra i mitt tycke. Polisen ska inte kunna bete sig hur som helst. Dessutom har vi ett kval kvar. För att vara Landskrona BoIS hade de ett bra följe mot Utsiktens BK. Blir de lika många i Värnamo? Vem vill ni ha i Allsvenskan utav dessa båda?

Du är välkommen att göra en topp 10 eller dylikt. Öster är ett lag som har stor potential tror jag. Kan nog få ett rejält lyft supportermässigt precis som Västerås och Sirius. Varenda person i denna tråd vill rimligtvis ha upp Landskrona om man nu inte hyser agg mot klubben.
Citera
2024-11-17, 16:50
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Jag känner att jag missat lite väl mycket av vad som hänt i Allsvenskan för att kunna göra en topp 10 där. Väljer istället att fokusera på Superettan:

1. Helsingborgs IF
𝟕𝟐𝟗𝟗 i snitt hemma, vilket var överlägset flest i serien. Även flest i Superettan på bortaplan. Flera lyckade tifon och bränningar. Vi har alltid varit högljudda, men jag tycker att sångerna blivit längre också på så sätt att de inte dör ut. Överlag en bra säsong.

2. Örebro SK
4287 i snitt. Större än sina lokala rivaler på alla vis, trots en mycket sämre säsong än Degens. Jag tyckte att de höll igång hyfsat på Olympia.

3. Örgryte IS
2336 är inget imponerande publiksnitt, men ÖIS har blivit av med all marginalpublik. Nu är det bara supportrar kvar i stort sett och de är aktiva. Bra bränningar inte minst.

4. Östers IF
Relativt liten publik, men Öster är nog de som utvecklats mest jämfört med föregående säsong. Sektion Södra har växt till sig på deras läktare och skapat någon form utav ultraskultur. Kan ta ytterligare kliv i Allsvenskan kanske.

5. GIF Sundsvall
Patronerna kör på. Man ska tänka på att de haft en tung säsong sportsligt och nu kommer att få kvala för att hålla sig kvar i Superettan.

6. Landskrona BoIS
Inte imponerande generellt, men de kan vara ganska många i derbyn och direkt avgörande matcher. 3530 i snitt är bra för att vara BoIS. Väldigt hetsiga, vilket jag hade gillat om de inte hade varit så överdrivet inriktade på oss.

7. IK Brage
Det börjar hända saker på allvar i Borlänge. Kul. De har både sång, pyro och lite tifoverksamhet.

8. Degerfors IF
Oftast är det ganska dött på Stora Valla, som för övrigt är en väldigt överskattad arena. De växte mot slutet, när Allsvenskan närmade sig, men deras grupp URB är allt för obetydliga.

9. Sandvikens IF
Jämnt mellan Sandviken och deras rivaler Gefle. SIF har dock haft en bättre säsong, vilket gjort att de haft den medvind som ofta krävs när man startar upp från början.

10. Gefle IF
De har en seglivad, men liten supporterkultur. Bästa ljusblå laget.

11. Trelleborgs FF
Lågt publiksnitt (1004) men de har tifon ibland. Det räddar dem lite.

12. Varbergs BoIS
Har en handfull trogna, men det räcker inte.

13. IK Oddevold
Uddevallas stolthet skrämmer ingen.

14. Skövde AIK
Sorry grabbar.

15. Östersunds FK
2258 är ett relativt högt publiksnitt, men deras publik är tråkig. Tror till och med att de accepterar bögflaggor på sina läktare.

16. Utsiktens BK
De har knappt hemmapublik. Än mindre borta.
Citera
2024-11-17, 18:14
Medlem
rutger-pundares avatar
Över tusen Landskrona åkte upp till götet senast. Räknar att vi blir cirka 4000 tusen i första kvalmatchen. Vi har visat att det kan vara god stämning på IP i matcher under 2000 sträcket. En gång i tiden var Djurgårn och Bajen i liknande situation.

Oh when the BoIS go marching in!
Citera
2024-11-17, 21:59
Medlem
Tonyos avatar
Citat:

Lite Heif-centrerad är en rätt grov skönskrivning.

Tycker det var en oväntad objektiv och balanserad lista från en djurgårdare. Topp 5 i Sverige är en helt egen hylla som ingen utanför ens är i närheten av. Varit en rolig säsong för det mesta. Jag var på plats nere i Malmö när de körde sitt första av tre otroliga tifon och det var faktiskt så man hajade till över hur bra målat det var.
Citera
2024-11-17, 22:38
Medlem
Julinhos avatar
Citat:
8. Degerfors IF
Oftast är det ganska dött på Stora Valla, som för övrigt är en väldigt överskattad arena. De växte mot slutet, när Allsvenskan närmade sig, men deras grupp URB är allt för obetydliga.

Är URB fortfarande aktiva? Hade gissat att de la ner för 10 år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in