Citat:
Ursprungligen postat av
Nytorgsprinsessa
Fruktansvärt dåliga publiksiffror. Känns som att det inte bara är Bajen utan även Häcken ligger i framkant här. Kanske minnet bedrar mig men nog fyllde Häcken Bravida rätt bra under förra WCL. Misstänker att det är rätt många lag i Damallsvenskan som skulle dubbla de här publiksiffrorna om de kvalade in till WCL.
Trist att pengarna och makten inom damfotbollen verkar ligga hos klubbar som till stor del saknar supporterkultur. Om Bajen fyller arenan mot Man C och Barca så blir det ett jäkla statement.
Problemet är väl att för Hammarby, Celtic, m fl så är det klubbens största match någonsin att möta City, Barcelona, Chelsea. Men för de lagen att möta en ligavinnare från Sverige, Norge, Skottland, Turkiet, Österrike, det tycker de är som en gruppspelsmatch i cupen mot ett lag från andradivisionen. Nivåmässigt är det nästan så, beroende på land och liga. Och sen vet ingen i England m fl vilka de här lagen är. Nu vet de vem Hammarby är men det fick Hammarby se till.
Sen som jag skrev tidigare så tycker jag deras inställning till UWCL gruppspelet visar på en rätt stor arrogans. De behöver inte anstränga sig att locka publik. De har andra inkomstkällor. Jag skulle inte klaga om de var debutanter, eller aldrig hade nån publik. Men de här lagen har visst en supporterkultur. Nästan alla engelska, tyska, spanska och italienska lag i UWCL kan lätt få 20 000 pers eller mer till en viktig match i sin egen liga. Eller i UWCL slutspelet. Då kommer det vara helt andra publiksiffror.
Men så att då lägga sig på ett snitt runt 2000 pers i hela gruppspelet och acceptera det, utan att byta arena eller marknadsföra matcherna bättre, det är för dåligt. Det är osolidariskt. Debutantlagen med mycket mindre budget anstränger sig långt mycket mer. Men ska turneringen växa och prispengarna öka, på övergripande nivå, då måste de största och bästa klubbarna vara med och hjälpa till. Aktivt. Nu hjälper de inte ens till lite grann. Eller jo de bidrar ju till att folk vill komma och se deras motståndare, men det är typ allt.