2024-11-17, 07:11
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Som jag sagt tidigare så finns det massor av exempel där föräldrar mördat sina barn och sen varit med och letat. Johan Asplund t.ex. Styvfadern har fortfarande inte erkänt och lär aldrig göra det heller. Och kom ihåg att Carl var ensam ute en stund den kvällen. Vet du inte hur psykopater fungerar? Vad anser du är troligast? Att pappan slog ihjäl henne eller att en utomstående gjorde det? Om vi kollar på statistiken?

Jag kan inte fallet Johan Asplund speciell bra. Kroppen har inte återfunnits. Jag vet att det var 1980, att Quick erkände och att man sedan riktade misstankar mot den tidigare styvpappan.
Honom hade man ju en del på. Hans bil hade synts i närheten vid flera tillfällen och han hade hotat Johans mamma att skada pojken. Han blev väl dömd för olaga frihetsberövande.

Motsvarade finns inte när det gäller Violas pappa.
Han var ute en stund, ja. Men att på den stunden och utan att kunna ta sig från närområdet, gömma kroppen på ett 100% säkert ställe, det tycks mig mindre sannolikt.

Ditt resonemang om att pappan kunnat dupera alla, måste ju också med nödvändighet innefatta styvmamman. Även hon har klarat av att hålla tyst i alla år i så fall.

Jag har inga ambitioner att strida med dig om detta. Jag redogör bara för mina tankar, precis som du redogör för dina. Vem av oss som ligger närmast sanningen får vi nog aldrig veta, såvida hennes kvarlevor inte hittas av en slump och kan ge vägledning.

Jo, jag har en del kunskaper om olika personlighetsstörningar i min utbildning och jag har för länge sedan, nu är jag gammal, jobbat med par-familjerådgivning. Jag har även under en period varit nämndeman i tingsrätten.
Senast redigerad av RFT 2024-11-17 kl. 07:16.
Citera
2024-11-17, 07:49
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jag kan inte fallet Johan Asplund speciell bra. Kroppen har inte återfunnits. Jag vet att det var 1980, att Quick erkände och att man sedan riktade misstankar mot den tidigare styvpappan.
Honom hade man ju en del på. Hans bil hade synts i närheten vid flera tillfällen och han hade hotat Johans mamma att skada pojken. Han blev väl dömd för olaga frihetsberövande.

Han var ute en stund, ja. Men att på den stunden och utan att kunna ta sig från närområdet, gömma kroppen på ett 100% säkert ställe, det tycks mig mindre sannolikt.

Ditt resonemang om att pappan kunnat dupera alla, måste ju också med nödvändighet innefatta styvmamman. Även hon har klarat av att hålla tyst i alla år i så fall.

Jag har inga ambitioner att strida med dig om detta. Jag redogör bara för mina tankar, precis som du redogör för dina. Vem av oss som ligger närmast sanningen får vi nog aldrig veta, såvida hennes kvarlevor inte hittas av en slump och kan ge vägledning.

Jo, jag har en del kunskaper om olika personlighetsstörningar i min utbildning och jag har för länge sedan, nu är jag gammal, jobbat med par-familjerådgivning. Jag har även under en period varit nämndeman i tingsrätten.

En liten rättelse: styvpappan misstänktes redan från dag ett. Quick kom in i bilden flera år senare. Precis som Boman. Så visst finns det några likheter?
Citera
2024-11-17, 08:02
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:

Älven låg både nära och bra till för att gömma en kropp.
Citera
2024-11-17, 08:41
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tegeltak
Älven låg både nära och bra till för att gömma en kropp.

Jo, men inte 100% säkert. Och om kroppen hade hittats kanske obduktion avslöjat att dödsorsaken inte var drunkning.
Och pappan krävde ju fler draggningar, och det gjordes ju i alla fall en, som han ”tjatade sig till”.

Som sagt; jag vill gärna tro att hon fick hjälp att ge sig av och skapade sig ett bra liv, men förnuftet säger att det inte var så det gick till.
Citera
2024-11-17, 21:14
Medlem
Sommarlusts avatar
Citat:
Vilka bevis finns det mot Boman då? Varför ni tjatar om honom hela tiden är ju naturligtvis för att förminska Carls roll i att vänta med anmälan. Föräldrar fattar egna beslut och Viola var inte myndig. Skulle du väntat med att söka efter ditt eget barn bara för att nån annan säger det? Jag skulle inte.
Ingen har påstått att det finns "bevis" mot Boman om brott, du kan sluta låtsas det.

Däremot visar nya fakta från Dödsgåtan-boken
att Boman spred osanna uppgifter om Carl,
och att Boman fick Carl att vänta en dag med polisanmälan,
och att Boman lämnade ett brev som pekade ut Carl och Faxälven.

Att ignorera uppgifterna om Boman,
vore ännu konstigare än Bomans eget beteende.

Att Violas föräldrar väntade några dar innan polisanmälan har förklarats av dom själva. De trodde att hon höll sig undan i stan, hos nån arbetskamrat, och att hon skulle höra av sig när ilskan lagt sig, att hon var sur för att hon skulle tvingas stanna hemma över vintern och göra klart skolstudierna (som inte gick bra för henne).

Och din fixering vid 3 dagar är efterbliven, det händer även i andra försvinnanden att de försvunna polisanmäls efter 2, 3, 4 dagar eller mer,
beroende på omständigheterna, som varierar från fall till fall.

Här finns förresten en möjlig koppling till nämnda "journalisten" Anna-Maria Stawreberg. En del av tredagarsfixeringen här i tråden kommer troligen från denne icke-grävare Stawreberg.
Jag återkommer senare om detta, tills dess kan vi citera tidigare inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarlust
Ovan nämnda "reportage" av "journalisten" Stawreberg ("baserad i Solna" )
är en gammal text som skvalpat omkring länge i flera olika veckotidningar.
Artikeltexten och bilderna härstammar från ett kapitel i Stawrebergs fjorton år gamla bok "Brott vi minns" (från 2010), som innehåller ett kort kapitel om Viola.

Stawrebergs text saknar en del centrala fakta, innehåller felaktigheter, och hon sprider misstro mot föräldrarnas och systerns vittnesmål. Den och liknande texter är troligen orsaken till att Violas syster aldrig har velat prata med "journalister". (Stawreberg är ju inte den enda som publicerat liknande texter genom alla åren).

---------------------------
---------------------------
Citat:
Som jag sagt tidigare så finns det massor av exempel där föräldrar mördat sina barn och sen varit med och letat. Johan Asplund t.ex. Styvfadern har fortfarande inte erkänt och lär aldrig göra det heller. Och kom ihåg att Carl var ensam ute en stund den kvällen. Vet du inte hur psykopater fungerar? Vad anser du är troligast? Att pappan slog ihjäl henne eller att en utomstående gjorde det? Om vi kollar på statistiken?

Att Carl var med och letade efter Viola gör förstås inte honom misstänkt. Tvärtom, det är helt normalt beteende.
Inte heller är det misstänkt att "Carl var ensam ute en stund den kvällen", familjen hade två jordbruk och flera djur att sköta.

Violafallet är ett försvinnande. Skribenten Tegeltaks trams och ditt mångåriga svammel om mordstatistik är inte relevant på Violafallet, eftersom mordstatistik omfattar konstaterade mord.

Försvinnandestatistik däremot visar att de flesta försvinnande INTE orsakats av brott.

Tittar man sedan även på statistik för dödsolyckor, självmord och mord, så blir sannolikheten för mord också låg,
eftersom dödsolyckor och självmord i Violas ålder är 10-15 gånger vanligare än mord.

Lägger man slutligen till FAKTA om Violafallet (bl.a. nya fakta från Dödsgåtan-boken),
som ju är det viktigaste,
så sjunker sannolikheten till nära noll för att nån i familjen Widegren mördade Viola.

Din liknelse med Johan Asplund är också befängd, det enda gemensamma med Violafallet är att båda är försvinnanden, och ingen av dom är konstaterat mord. Och möjligen också att flera personer i den försvunnes närhet utreddes av polisen, men det får betraktas som obligatoriskt vid försvinnanden.
Det är alltså inte alls fastställt att Asplund mördades, det är bara mytomaner som du som vill ge sken av det.

"Styvpappan" i Asplundfallet utreddes och avfördes av polisen. Även mammans andra ex. utreddes och avfördes.

Fem (!) år senare anlitade familjen Asplund sin vän och lokale kändisadvokaten och brottaren Pelle Svensson som åklagare ,
som väckte "enskilt åtal" mot styvpappan,
och lyckades få den lokala tingsrätten att fälla styvpappan för olaga frihetsberövande e.dyl. (inte mord alltså).

Hovrätten friade styvpappan,
och kritiserade advokat Svensson för att han dragit det till domstol och slösat deras tid med obefintlig bevisning. (Ja domaren läxade faktiskt upp advokat Svensson för detta).

Och nu sitter du och andra enstaka tokstollar och låtsas att det är fastställt att Asplundfallet var mord och att styvfadern mördade Johan... och du drar låtsasparalleller med Violafallet.

Gällande Quick så kom han in i Asplundfallet många år senare, helt på eget bevåg, han tog upp det helt självmant inför polisen, han var inte ens påtalad som misstänkt för Asplunds försvinnande. Quick gjorde sitt yttersta för att "erkänna sina brott", publicerade t.o.m. en bok om dom han mördat, haha.

Det finns inga som helst relevanta likheter mellan Quick, Asplund och Violafallet, Boman som Crime-boy2 dillar om.

---------------------
Citat:
Jag kan inte fallet Johan Asplund speciell bra. ...
se svaret ovan om du vill veta mer om Asplund och Quick som mytomanen Crime-boy2 dillar om.
Senast redigerad av Sommarlust 2024-11-17 kl. 21:20.
Citera
2024-11-19, 14:21
Medlem
Ett sannolikt scenario, kan vara att Viola sprang ut ur huset och försökte ta en genväg över älven i syfte att ta sig tillbaka till Sollefteå. Pappan kan ha förstått eller iallafall anat att hon kan ha gått igenom isen.
Kan föreställa mig att detta har plågat honom mycket och att det kan vara orsak till att han ville tala med en präst på sin dödsbädd. Carl ville ju tydligen att man skulle söka i älven, så någon tanke borde han ju haft med detta. Det är svårt att veta efter alla år som har gått sedan Viola försvann, men det är inte omöjligt att hon i rätt och slätt gick igenom isen. Mosterns man var nog bara girig och bråkade med Carl för att Violas arv skulle tillfalla honom själv och hans fru.
Citera
2024-11-19, 16:27
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MolnetsBroder
Ett sannolikt scenario, kan vara att Viola sprang ut ur huset och försökte ta en genväg över älven i syfte att ta sig tillbaka till Sollefteå. Pappan kan ha förstått eller iallafall anat att hon kan ha gått igenom isen.
Kan föreställa mig att detta har plågat honom mycket och att det kan vara orsak till att han ville tala med en präst på sin dödsbädd. Carl ville ju tydligen att man skulle söka i älven, så någon tanke borde han ju haft med detta. Det är svårt att veta efter alla år som har gått sedan Viola försvann, men det är inte omöjligt att hon i rätt och slätt gick igenom isen. Mosterns man var nog bara girig och bråkade med Carl för att Violas arv skulle tillfalla honom själv och hans fru.

Hur stor är sannolikheten att Boman åkte upp till Helgum och mördade Viola samma kväll som hon bråkat med Carl och sen försvann? 1-10 på skalan? 0.001 om du frågar mig. Eftersom vissa i den här tråden skyddar Carl till varje pris är det meningslöst att ens försöka misstänka honom. Tråden ägs numera av "dem." Trist.
Citera
2024-11-19, 23:16
Medlem
Sommarlusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MolnetsBroder

Instämmer i att det är fullt möjligt att hon råkade ut för olycka på älven.
Och ja, orsaken till Violas ingifte morbror Bomans konstiga beteende kan varit "girighet" ang. pengaarv. (Andra orsaker till beteendet är också möjliga).

Det finns flera andra möjligheter till vad som hände, som inte varit kända för allmänheten tidigare.
Förutom uppgifterna om Boman, bland annat:

- En kille vid namn Gerd skrev brev till Viola en tid innan hon försvann.
I boken Dödsgåtan Viola Widegren framgår att brevet var OÖPPNAT, varken polisen eller annan tycks läst det brevet. Det är poststämplat en månad innan Violas försvinnande.
I brevet står att Gerd några år tidigare hade planerat resa till Sverige, men inte kommit iväg den gången.
Reste han till Sverige kort tid innan Viola försvann? är frågan.

(Det fanns ytterligare fyra oöppnade brev i polisutredningen, framgår också i boken).

- Ännu ett uppslag är Violas nya (okända) bästis, som aldrig förhördes av polisen (redovisas också i DVW-boken).

(Samtliga ovanstående ligger på en tänkt att-göra-lista för att försöka få fram mer info).

---------------------
----------------------

Citat:
Hur stor är sannolikheten att Boman åkte upp till Helgum och mördade Viola samma kväll som hon bråkat med Carl och sen försvann? 1-10 på skalan? 0.001 om du frågar mig. Eftersom vissa i den här tråden skyddar Carl till varje pris är det meningslöst att ens försöka misstänka honom. Tråden ägs numera av "dem." Trist.

För herr Boman finns inget av vikt som talar EMOT att han begick brott mot Viola.
Varken Boman eller nån i hans närhet förhördes om vad han gjorde den kvällen.

TILL SKILLNAD från familjen Widegren där det talar starkt emot brott.
Widegren förhördes ingående i en omfattande utredning med totalt ca 100 förhör med över 70 personer. Inget tydde på att nån i familjen ljög.
Väger man in försvinnande-statistik så blir det ännu starkare för Widegrens.

Sannolikheten för att det passerade flera bilar på landsvägen utanför Widegrens är stor, inom en 10-20-minutersperiod efter att Viola vid 18.45-tiden gick ut från Widegrens hus.
Särskilt med tanke på att det var söndagsdans den kvällen.

Sannolikheten för att en av de bilarna var Boman är varken låg eller hög, eftersom inget talar varken för eller emot att han var ute den kvällen.
Varken han eller nån annan i Bomans närhet förhördes om hans förehavanden den kvällen.

Boman kan mycket väl passerat där då. Det är inte det minsta osannolikt.
Eller som skribenten Timeout föreslog, om Viola ringde Boman (och hustrun inte var hemma) innan Viola tog bussen till föräldrahemmet. I så fall visste Boman att hon skulle vara där.

Sannolikheten att herr Boman hade med Violas försvinnande att göra är varken låg eller hög.
Men på grund av hans märkliga beteende finns det anledning att tänka i de banorna att han träffade Viola den kvällen.
Beteendet kan förstås bero på annat (pengararvet och "girighet" som föreslagits tidigare, eller att han drogs med i alla ryktena).
Oavsett orsaken till Bomans beteende så var det inga goda handlingar av honom.

--------------
--------------
Du Crime-boy2 har ju i 14 år (fjorton!) hängt i den här tråden och ständigt rapat upp
samma gamla rykten och anklagelser mot Violas pappa Carl, som en gammaldags 'grammofonskiva'.
Och nu gnäller du för lite mothugg, och kommer dragandes med ännu mer påståenden utan stöd i verkligheten.
Senast redigerad av Sommarlust 2024-11-19 kl. 23:26.
Citera
2024-11-20, 20:59
Medlem
RFTs avatar
Citat:

Boman kan mycket väl passerat där då. Det är inte det minsta osannolikt.
Eller som skribenten Timeout föreslog, om Viola ringde Boman (och hustrun inte var hemma) innan Viola tog bussen till föräldrahemmet. I så fall visste Boman att hon skulle vara där..

Han kunde ju inte veta att Viola skulle gå längs vägen, om hon nu gjorde det.
Citera
2024-11-20, 21:01
Medlem
RFTs avatar
Citat:

Sannolikheten för att det passerade flera bilar på landsvägen utanför Widegrens är stor, inom en 10-20-minutersperiod efter att Viola vid 18.45-tiden gick ut från Widegrens hus.
Särskilt med tanke på att det var söndagsdans den kvällen.

Ja, det borde passerat bilar, när dansen var slut. Vet vi tiden?
Citera
2024-11-21, 06:12
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ja, det borde passerat bilar, när dansen var slut. Vet vi tiden?

Det framgår väl i förhöret med vittnet som såg midnattsmannen?
Citera
2024-11-21, 06:14
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Han kunde ju inte veta att Viola skulle gå längs vägen, om hon nu gjorde det.

Inse att Bomans roll bara är ett fantasifoster. Skapat för att dra misstankarna bort från Carl. Syftet med detta kan man bara spekulera i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in