2024-11-15, 17:01
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Brukar du ha ett behov av starthjälp? Om ja, så kan jag tänka mig att en med större antal Ah är bättre.
Om ja, så kan det ju också vara en idé att fundera på varför du behöver ha en starthjälp till att börja med. Kanske är bättre att åtgärda grundproblemet?

Nästa bekymmer. Hur har du tänkt förvara denna? En urladdad starthjälp är inte till nytta för någon. En starthjälp som ligger i bilen kommer att laddas ur.

Alltså bör den helst förvaras nånstans där den hela tiden underhållsladdas. Vilket gör att den kanske inte är tillgänglig när den behövs.

Eller så förvaras den i bilen, och du ser till att underhållsladda den med X intervall för att, så att säga, säkra att det finns kräm i den när behovet uppstår. Det är här det mest troligt kommer att skita sig.

Citat:
Ursprungligen postat av TordesPung
Vad är problemet med den "större powerbanken" som du har?

Jag har en sådan och jävlar vad den startat bilar åt folk, har tom startat min egen bil med den någon gång, tar några procent när det är lättstartat o 10-15-20 om man får stå och gno.

Edit: I vilket syfte ska du ha den? Lättast är väl att ladda batterierna i sina fordon och uppdatera dom när dom är "slut".

Jag brukar sova i bilen när jag är på långresor. Har Inverter på 300W i bilen och lätt att somna ifrån den igång. Suger lätt ut batteriet på en natt.
Tack vare invertern så tänkte jag ladda boostern i bilen under körning.
Citera
2024-11-16, 12:00
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Vad tros om denna?
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/starthjalp/starthjalp-12-v-600-a-2000053524
Jag känner att det ger lite mer trygghet att ha en sådan här rejäl med sig än en som är som en större powerbank.
(Jag har redan en sådan från Jula)
Problemet är att Biltema inte har några recensioner på sin sida så det går inte att se vad andra tycker om produkterna.

Den här kostar betydligt mindre än liknande produkter.

Den där är väl inget vidare. Ett AGM-batteri har högre självurladdning än Li-Ion-batteri.
Jag har denna:

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/starthjalp/starthjalp-12-v-med-powerbank-1200-a-2000046403
har
Min klarar CCA 1200 A och energimängd 15 Ah.
Den du länkar klarar CCA 600 och har energimängd 8 Ah.

Eftersom min inte klarar <0 C så förvaras den inne men väger bara 960 gram så lätt att bära.
Håller laddningen otroligt länge. Lite dyrare än den länkade.
Citera
2024-11-16, 23:32
Medlem
Citat:
Den här är det som jag redan har.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-och-tillbehor/hjalpstart/hjalpstart-3-i-1-005332/
Jo jo visst, men fungerar inte den som den ska då? Eller vad är problemet som föranleder dig att vilja köpa ytterligare en starthjälp?
Citera
2024-11-17, 06:43
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Jo jo visst, men fungerar inte den som den ska då? Eller vad är problemet som föranleder dig att vilja köpa ytterligare en starthjälp?
Jag kanske tänker lite gammaldags men det känns helt enkelt tryggare med en stor klump med ett stort batteri inuti.
Citera
2024-11-20, 01:53
Medlem
Citat:
Jag kanske tänker lite gammaldags men det känns helt enkelt tryggare med en stor klump med ett stort batteri inuti.
Ja, det är ju "fel" du tänker. Det är som sagt bara olika batterikemier. Li-Ion-batterierna har högre energitäthet och det är helt enkelt därför de är mindre. Går du runt och nojar över att inte få igång bilen så skulle jag säga att gränsen snarare går mellan lite dyrare kvalitetsprylar / "Feltema" och Jula än mellan blysyra-accar / Li-Ion-batterier.
Citera
2024-11-20, 08:43
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Här har du hur mycket energi de rymmer och väger:

Jula: 3,3 Ah, 450 gram
Biltema "klumpen" 8 Ah, 3,3 kg
Biltema Li-Ion: 15 Ah, 960 gram

Den du redan har är ju lite klen jämfört med min men väger hälften och duger.
Citera
2024-11-20, 09:57
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Här har du hur mycket energi de rymmer och väger:

Jula: 3,3 Ah, 450 gram
Biltema "klumpen" 8 Ah, 3,3 kg
Biltema Li-Ion: 15 Ah, 960 gram

Den du redan har är ju lite klen jämfört med min men väger hälften och duger.
Ja den känns lite klen. Har använt den med framgång och startat en 1,4 liters motor 2 gånger.
Då var batteriet inte helt stendött.
Det var dock temperaturer på 10+. Undrar om den skulle orka om det blir ett gäng med minusgrader?
( I båda dessa fallen berodde bristen på kräm i batteriet på att bilen inte dödar strömmen till laddnings uttaget när man bryter tändningen och tar ur nyckeln. Jag glömde dra ur sladden.
Bilen stod sedan under flera dagar med Fm sändare och flera usb laddare igång.)
Citera
2024-11-20, 10:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TordesPung
Vad är problemet med den "större powerbanken" som du har?

Jag har en sådan och jävlar vad den startat bilar åt folk, har tom startat min egen bil med den någon gång, tar några procent när det är lättstartat o 10-15-20 om man får stå och gno.

Edit: I vilket syfte ska du ha den? Lättast är väl att ladda batterierna i sina fordon och uppdatera dom när dom är "slut".
Syfte. Att starta bilen så man kan åka och köpa ett nytt batteri. Av en tillfällighet räknade jag på mitt batteris ålder i går. Om trenden håller i sig så kommer mitt batteri dö nu i vinter då det nuvarande är lika gammalt som orginalbatteriet var när det lade av. Tidigare har vi haft två bilar vilket har löst problemet med att åka och köpa ett nytt.
Nu vet man av erfarenhet att batteriet kan hålla flera år till.
Därför är en starter perfekt att ha hemma då vintern brukar knäcka batterierna. Jag, precis som TS tänker skaffa en. Inte bara för min bil utan då jag har ett gäng ensamstående kärringar i området som jag fick hjälpa förra året med startkablar. Då blir denna klart smidigare att ha liggandes hemma.
Citera
2024-11-20, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Jag använde den billigaste från Biltema för någon vecka sedan. Som kostar 699.
Fungerade klockrent.
På en mindre bensinbil.
Batteriet var helt dött.
Ja jag har liknande erfarenheter från en gammal Caddy jag hade för många år sedan. (Ville inte köpa nytt batteri till häcken eftersom den summan hade överstigit den övriga bilens värde.)

Det var iofs en billig starthjäp från Jula men de är likvärdiga. Möjligen är Biltemas något bättre.
Citera
2024-12-13, 19:32
Medlem
Jag köpte en sådan från Biltema, och avråder dig. Den laddar ur sig långsamt, så när jag behövde den var den tom !

Nu har jag en från Noco, den har legat i skåpet ett halvår och är fortfarande fulladdad
Citera
2024-12-14, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cliffanger
Jag köpte en sådan från Biltema, och avråder dig. Den laddar ur sig långsamt, så när jag behövde den var den tom !

Nu har jag en från Noco, den har legat i skåpet ett halvår och är fortfarande fulladdad
Ja, blysyra-accar gör ju liksom det... Man får räkna med att ladda en sådan starthjälp ett par ggr om året (minst). Utgår kallt ifrån att den Noco du pratar om är en Li-ion. Och avsevärt mycket dyrare.
Citera
2024-12-14, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ60
Syfte. Att starta bilen så man kan åka och köpa ett nytt batteri. Av en tillfällighet räknade jag på mitt batteris ålder i går. Om trenden håller i sig så kommer mitt batteri dö nu i vinter då det nuvarande är lika gammalt som orginalbatteriet var när det lade av. Tidigare har vi haft två bilar vilket har löst problemet med att åka och köpa ett nytt.
Nu vet man av erfarenhet att batteriet kan hålla flera år till.
Därför är en starter perfekt att ha hemma då vintern brukar knäcka batterierna. Jag, precis som TS tänker skaffa en. Inte bara för min bil utan då jag har ett gäng ensamstående kärringar i området som jag fick hjälpa förra året med startkablar. Då blir denna klart smidigare att ha liggandes hemma.
Om du bara ska starta bilen kan du väl be en granne eller liknade om hjälp med startkablar du alltid har i bilen? Om du nu tror att batteriet ger upp i vinter varför inte byta det direkt? Eller köp ett nytt och ha stand by. En startbooster är säkert bra att ha men att byta batteri i tid är bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in