2024-11-14, 05:32
Medlem
pantywankers avatar
Vad tros om denna?
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/starthjalp/starthjalp-12-v-600-a-2000053524
Jag känner att det ger lite mer trygghet att ha en sådan här rejäl med sig än en som är som en större powerbank.
(Jag har redan en sådan från Jula)
Problemet är att Biltema inte har några recensioner på sin sida så det går inte att se vad andra tycker om produkterna.

Den här kostar betydligt mindre än liknande produkter.
Citera
2024-11-14, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Vad tros om denna?
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/starthjalp/starthjalp-12-v-600-a-2000053524
Jag känner att det ger lite mer trygghet att ha en sådan här rejäl med sig än en som är som en större powerbank.
Problemet är att Biltema inte har några recensioner på sin sida så det går inte att se vad andra tycker om produkterna.

Den här kostar betydligt mindre än liknande produkter.

Brukar du ha ett behov av starthjälp? Om ja, så kan jag tänka mig att en med större antal Ah är bättre.
Om ja, så kan det ju också vara en idé att fundera på varför du behöver ha en starthjälp till att börja med. Kanske är bättre att åtgärda grundproblemet?

Nästa bekymmer. Hur har du tänkt förvara denna? En urladdad starthjälp är inte till nytta för någon. En starthjälp som ligger i bilen kommer att laddas ur.

Alltså bör den helst förvaras nånstans där den hela tiden underhållsladdas. Vilket gör att den kanske inte är tillgänglig när den behövs.

Eller så förvaras den i bilen, och du ser till att underhållsladda den med X intervall för att, så att säga, säkra att det finns kräm i den när behovet uppstår. Det är här det mest troligt kommer att skita sig.
Citera
2024-11-14, 06:07
Medlem
olasvenssons avatar
Jag har en starthjälp av annan modell (Noco) i bilen. Det är jättebra att ha.
Citera
2024-11-14, 07:11
Medlem
TordesPungs avatar
Vad är problemet med den "större powerbanken" som du har?

Jag har en sådan och jävlar vad den startat bilar åt folk, har tom startat min egen bil med den någon gång, tar några procent när det är lättstartat o 10-15-20 om man får stå och gno.

Edit: I vilket syfte ska du ha den? Lättast är väl att ladda batterierna i sina fordon och uppdatera dom när dom är "slut".
Senast redigerad av TordesPung 2024-11-14 kl. 07:16.
Citera
2024-11-14, 07:26
Medlem
Jag använde den billigaste från Biltema för någon vecka sedan. Som kostar 699.
Fungerade klockrent.
På en mindre bensinbil.
Batteriet var helt dött.
Citera
2024-11-14, 08:03
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=EPxq4HL_PWQ
https://www.youtube.com/watch?v=jlK7UWHD3sY

jula har något snarlikt. De flesta elektronik butiker har nog någon modell. De flesta fungerar nog som utlovat med moderna motorer.
Finns mängder med sådana och projekt farm har flera filmer där han går igenom de flesta.
Citera
2024-11-14, 15:56
Medlem
killawifes avatar
De funkar likadant som de mindre med lithiumbatteri men är inte lika smidiga. Så det är typ samma sak men större format. Med tanke på att kostnaden idag är mer eller mindre likvärdig så har dessa större boostrar inget större användningsområde. Det är inte mer kraft i dem eller nåt. Det finns en större modell på vagn om man behöver mer kräm. inte så smidig dock.
Citera
2024-11-14, 16:13
Medlem
Om man jämför "lågprishjälpstartare" så verkar LIDL:s dito ha bäst data till hemult pris.
Men hur bra den är i verkligheten vet jag inte.
12.000 mAh för 749:-.
Citera
2024-11-15, 01:42
Medlem
Jag har just den du länkade till eller ev ett nummer större.
Tycker den funkar utmärkt när jag inte har tid/möjlighet att vänta 24h på att ladda ett tomt batteri eller bilen står såpass dumt att startkablar blir bökigt/omöjligt.

Har startat gamla dieselar, usa pickups,vanliga bilar utan problem.
Men....Den verkar räcka till ett två kanske tre startmoment sedan måste den laddas.
Kan väl iofs vara att det går tid mellan användandet,men pluggar in den Så fort den använts
Citera
2024-11-15, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Hur bra / dåligt funkar den du redan har från Jula då om man får fråga? Som folk nämner i tråden så har du egentligen inte alls mer "kräm" i den länkade starthjälpen än i "powerbankarna". Det är bara två olika batteritekniker. Grovheten på kablarna känns mer relevant isf.
Citera
2024-11-15, 02:28
Medlem
Det är inte Ah som är viktigast, utan CCA, (Cold Cranking Ampére) dvs hur många Ampere den kan leverera i startögonblicket.
Citera
2024-11-15, 16:57
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Hur bra / dåligt funkar den du redan har från Jula då om man får fråga? Som folk nämner i tråden så har du egentligen inte alls mer "kräm" i den länkade starthjälpen än i "powerbankarna". Det är bara två olika batteritekniker. Grovheten på kablarna känns mer relevant isf.
Den här är det som jag redan har.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-och-tillbehor/hjalpstart/hjalpstart-3-i-1-005332/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in