2024-11-14, 19:18
Medlem
Det man kan fundera på är om TH redan var död när lastbilen körde på honom.

Lastbilsföraren (AK) säger att TH låg på vägen. Om det är sant, talar det för att han redan var död.

TH var likstel VÄLDIGT snabbt, redan 01.42. Det talar för att han inte dog så sent som 01.38, utan tidigare.

På s. 109 står det att det "observeras bromsspår i asfalten samt plastbitar och glas". Men på den beslagtagna lastbilen är alla glasdetaljer hela. Inga spruckna lyktor, speglar, eller liknande. En förklaring kan vara att glasbitarna kommer från ett annat fordon, som körde på TH före AK och hans lastbil.

Jag tror inte att polisen/åklagaren är klar. Förhörsledaren säger ju rakt ut i förhöret med AK att de försöker ta reda på hur TH hamnade på vägen. Kolla s. 156, där AK frågar "Hur hamnade han där?" (dvs vägen), och polisen som förhör honom säger "Det är en pågående utredning i det andra."
Citera
2024-11-14, 19:58
Medlem
Oavsett tog sig TH allt ut över E18, drängfull (8,5 av 10) och efter att tidigare ha tuppat av med ev. hjärnskakning. Han gick också ca 200m söderut för att slippa korsa trippla vägar med de avdelare varje väg innebär. Kanske hade han redan varit över på södergående sida och skulle tillbaka? Ett fel kliv under dessa influenser så kan det vara svårt att ta sig upp igen…

Men hetaste spåret nu är alltså ett tämligen demolerat fordon eller fler som körde på TH innan lastbilen? Känns som att den utredningen lär läggas ned hyfsat fort om ingen träder fram så här efter en månad.
Citera
2024-11-14, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nullejaro
Oavsett tog sig TH allt ut över E18, drängfull (8,5 av 10) och efter att tidigare ha tuppat av med ev. hjärnskakning. Han gick också ca 200m söderut för att slippa korsa trippla vägar med de avdelare varje väg innebär. Kanske hade han redan varit över på södergående sida och skulle tillbaka? Ett fel kliv under dessa influenser så kan det vara svårt att ta sig upp igen…

Men hetaste spåret nu är alltså ett tämligen demolerat fordon eller fler som körde på TH innan lastbilen? Känns som att den utredningen lär läggas ned hyfsat fort om ingen träder fram så här efter en månad.

Han hade inte kommit så långt som han hade behövt för att slippa korsa många vägbanor. Han hittades ju där det är sammanlagt sex körfält. Två södergående, två norrgående och två (!) i avfarten till OKQ8/Sibylla. Det blir nästan inte mer än så på den här platsen.

Han HAR varit på den södra sidan av E18, det finns ju ett vittnesmål från en bussförare som körde honom dit. Han klev av den bussen vid pendelparkeringen och därifrån såg bussföraren inte vart han tog vägen.

Om du tittar i slutet av sista förhöret med AK så ser du att de har en övervakningsfilm från OKQ8/Sibylla som visar att en person (polisen tror att det är TH) springer, och AK som ser filmen säger "han springer fort".

Där gissar jag att någon jagar honom, han är rädd för något. Eftersom det finns en hel del personer som redan nu lämnat vittnesmål och varit på platsen, så kanske det går att ta reda på varför han sprang.

Bland vittnesmålen förekommer även en vit bil, de gissar på VW, där föraren var inblandad i misshandeln. Den personen kom till platsen efter att en av festdeltagarna ringt honom. Jag kan inte hitta någonting i FUP:en som antyder att de hittat den killen och den bilen, men jag kan tänka mig att de letar.
Citera
2024-11-14, 21:32
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Det man kan fundera på är om TH redan var död när lastbilen körde på honom.

Lastbilsföraren (AK) säger att TH låg på vägen. Om det är sant, talar det för att han redan var död.

TH var likstel VÄLDIGT snabbt, redan 01.42. Det talar för att han inte dog så sent som 01.38, utan tidigare.

På s. 109 står det att det "observeras bromsspår i asfalten samt plastbitar och glas". Men på den beslagtagna lastbilen är alla glasdetaljer hela. Inga spruckna lyktor, speglar, eller liknande. En förklaring kan vara att glasbitarna kommer från ett annat fordon, som körde på TH före AK och hans lastbil.

Jag tror inte att polisen/åklagaren är klar. Förhörsledaren säger ju rakt ut i förhöret med AK att de försöker ta reda på hur TH hamnade på vägen. Kolla s. 156, där AK frågar "Hur hamnade han där?" (dvs vägen), och polisen som förhör honom säger "Det är en pågående utredning i det andra."
Det fetade: Han observerades väl levande så sent som 01:20? Även han blev påkörd strax efter efter det så har likstelhet inträffat efter bara tjugo minuter. Det är väl också oförklarligt snabbt?
Citera
2024-11-14, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det fetade: Han observerades väl levande så sent som 01:20? Även han blev påkörd strax efter efter det så har likstelhet inträffat efter bara tjugo minuter. Det är väl också oförklarligt snabbt?

Japp. 01:20 levde han. Det är det. Men jag är inte läkare, jag kan bara googla och läsa mig till vad internet säger. Och om man ska utgå från det, är det alldeles för snabbt.

Men, som sagt, jag har pratat med sjuksköterskor som jobbar med palliativ vård (= i livets slutskede). De säger att har man inte fått på kläder på ett lik inom ca 30 minuter så är det i stort sett kört. Och den sköterskan hade gjort det ett antal gånger.

Därför ska man nog inte vara alltför bergsäker på exakt hur rigor mortis funkar. Jag samlade bara på mig alla de indikationer på att han redan var död när lastbilen körde över honom, som jag kunde hitta. Detta var en av punkterna.
Citera
2024-11-14, 22:56
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Japp. 01:20 levde han. Det är det. Men jag är inte läkare, jag kan bara googla och läsa mig till vad internet säger. Och om man ska utgå från det, är det alldeles för snabbt.

Men, som sagt, jag har pratat med sjuksköterskor som jobbar med palliativ vård (= i livets slutskede). De säger att har man inte fått på kläder på ett lik inom ca 30 minuter så är det i stort sett kört. Och den sköterskan hade gjort det ett antal gånger.

Därför ska man nog inte vara alltför bergsäker på exakt hur rigor mortis funkar. Jag samlade bara på mig alla de indikationer på att han redan var död när lastbilen körde över honom, som jag kunde hitta. Detta var en av punkterna.
Ja, jag tycker också att det känns rätt sannolikt att han redan var död när lastbilen körde på honom.

I så fall har det inte gått många minuter från det han senast sågs i livet tills han blev påkörd första gången. Det är väldigt gles trafik där så dags. Tidsmässigt verkar det fullt möjligt att han sprang nedför påfarten från Söderhall mer eller mindre i panik och blev påkörd kort efter att han kom ut på själva motorvägen. Sen har det inte kommit något fordon förrän lastbilen.

Även om det skulle vara så, så känns det som en konstig olycka. Ville han komma undan de som misshandlade honom kunde han ha sprungit ut i skogen som ligger precis intill. Men vem vet, kanske sprang han ned till motorvägen för att stoppa en bil och få skjuts bort från området. Jag tycker det låter som något som en ung, rädd grabb skulle kunna göra, kanske hellre än att springa ut i en skog han inte känner till.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2024-11-14 kl. 22:59.
Citera
2024-11-15, 12:00
Medlem
Citat:
Ja, jag tycker också att det känns rätt sannolikt att han redan var död när lastbilen körde på honom.

I så fall har det inte gått många minuter från det han senast sågs i livet tills han blev påkörd första gången. Det är väldigt gles trafik där så dags. Tidsmässigt verkar det fullt möjligt att han sprang nedför påfarten från Söderhall mer eller mindre i panik och blev påkörd kort efter att han kom ut på själva motorvägen. Sen har det inte kommit något fordon förrän lastbilen.

Även om det skulle vara så, så känns det som en konstig olycka. Ville han komma undan de som misshandlade honom kunde han ha sprungit ut i skogen som ligger precis intill. Men vem vet, kanske sprang han ned till motorvägen för att stoppa en bil och få skjuts bort från området. Jag tycker det låter som något som en ung, rädd grabb skulle kunna göra, kanske hellre än att springa ut i en skog han inte känner till.

Glöm inte att han bodde i Skärholmen, så att springa från Sibyllen mot nattbusshållplats som ligger E18 södra kan vara möjligt. Om han blev påkörd vid påfarten eller på E18 norra från annan förare (inte han som är åtalas) vet vi inte. Men en vittne (pappa till THs vän Si**on) skriver på FUP

"Jag visste att S**on skulle till Danderyd eller Vallentuna. Han skulle umgås med kompisar igår kväll. Jag gjorde upp att jag skulle hämta honom. Under kvällen bestämda vi att jag skulle hämta honom i Mörby centrum/Danderyd.
01:18 ringde han och sa att det hade blivit strul och bråk och att han hade missat bussen. Han sa att han var vid Brottby på en trafikplats. Jag minns inte vad den heter.
När jag nästan var framme var det fullt med polis och brandkår. Det var två bilar framför mig mellan mig och olycksplatsen. Simon var bara ett par 100 meter ifrån där. Han stod vid Sibylla restaurangen. TH skulle sova hos oss. Det hade vi bestämt sedan tidigare.
"

Jag läser på FUP. Nu vet vi på vilken hus festen var i Karlberg.
Senast redigerad av liapunov13 2024-11-15 kl. 12:03.
Citera
2024-11-15, 12:55
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Glöm inte att han bodde i Skärholmen, så att springa från Sibyllen mot nattbusshållplats som ligger E18 södra kan vara möjligt. Om han blev påkörd vid påfarten eller på E18 norra från annan förare (inte han som är åtalas) vet vi inte. Men en vittne (pappa till THs vän Si**on) skriver på FUP

"Jag visste att S**on skulle till Danderyd eller Vallentuna. Han skulle umgås med kompisar igår kväll. Jag gjorde upp att jag skulle hämta honom. Under kvällen bestämda vi att jag skulle hämta honom i Mörby centrum/Danderyd.
01:18 ringde han och sa att det hade blivit strul och bråk och att han hade missat bussen. Han sa att han var vid Brottby på en trafikplats. Jag minns inte vad den heter.
När jag nästan var framme var det fullt med polis och brandkår. Det var två bilar framför mig mellan mig och olycksplatsen. Simon var bara ett par 100 meter ifrån där. Han stod vid Sibylla restaurangen. TH skulle sova hos oss. Det hade vi bestämt sedan tidigare.
"

Jag läser på FUP. Nu vet vi på vilken hus festen var i Karlberg.
Tack för bra info! Då vet vi litet mer om omständigheterna kring kvällen.

Ja, vi vet ju inte vad som rörde sig i hans huvud när han sprang ned där. Kanske ville han till nattbussen, men då borde han ha korsat motorvägen tidigare, kan man tycka?

Stackars pojk, och stackars familj, vänner och anhöriga.
Citera
2024-11-15, 13:09
Medlem
Citat:

Jag undrar varför han springer. Innan han hoppar på bussen som kör honom över E18, har han ju misshandlats (inte så grovt) av några personer som vill ta tillbaka den där västen som han har på sig. Det som ligger närmast till hands är ju att dessa personer, som ju har en BIL med sig, följer efter bussen ner mot OKQ8/Sibylla.

Men i så fall tycker jag att S*mon S*gerst*dt borde ha sagt något om det i sitt förhör. Kolla FUP s. 57. Där berättar SS att TH hoppat på den där bussen som åkt iväg och "lämnade mig med nio asarga huliganer". Inte ett ord om att någon försöker följa efter bussen. Bland dessa "nio asarga huliganer" finns en som sagt person som är lite äldre än de andra, som inte var med på festen, och det är han som har kört dit i bil.

Simon själv går ju dessutom ner till OKQ8/Sibylla, samma väg som bussen med TH måste ha kört. Han går typ direkt efter att bussen åkt iväg.

OM någon följer efter bussen borde det finnas med i det där vittnesmålet. Det gör det inte.

Ovanstående blev lite rörigt, men kontentan är att det inte går att förstå vad det är TH springer från, eller varför.
Citera
2024-11-15, 13:16
Medlem
Jag har läst hela FUP flera gånger.

Det är en sak som slår mig med far och son S*g*rst*dts vittnesmål.

S*mon (SS) är ganska aktiv. Han försöker ta hand om TH så gott han kan, för han har varit ute och festat med TH tidigare och vet att TH kan dricka lite väl mycket. Han verkar ansvarsfull.

N*klas (NS), hans pappa, verkar också ta en del ansvar eftersom han kör en bra bit för att hämta sin son och TH mitt i natten.

Båda dessa vet att TH ska med dem hem. Båda vet att TH är försvunnen och det finns liksom ingenstans att ta vägen, dessutom får de ingen kontakt med honom på mobilen. Och när NS kommer till platsen är det fullt pådrag, E18 är avstängd, för att någon blivit påkörd.

Och i det läget sätter de sig båda i NS bil och drar?!

DET känns riktigt konstigt. Kan ingen av dessa tänka tanken att "Helvete, tänk om det är TH som blivit påkörd?? Han var ju här alldeles nyss, och nu är han försvunnen och vi får inte tag på honom!"

Det beteendet stör jag mig på en del. Jag hade gärna velat veta vad de tänker där.
Citera
2024-11-15, 13:29
Medlem
Jag förstår inte varför är bara Si**n (THs vän) och hans pappa söm förhörs.
Skulle inte Wil**m som hade västen och andra pojkar som körde vit VW och tjejer som misshandlade TH förhörs också?

Citat:
Bland vittnesmålen förekommer även en vit bil, de gissar på VW, där föraren var inblandad i misshandeln. Den personen kom till platsen efter att en av festdeltagarna ringt honom. Jag kan inte hitta någonting i FUP:en som antyder att de hittat den killen och den bilen, men jag kan tänka mig att de letar.

Precis. I vit VW var Wil**m som kände TH, men också en man 27årig.
Citera
2024-11-15, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Jag förstår inte varför är bara Si**n (THs vän) och hans pappa söm förhörs.
Skulle inte Wil**m som hade västen och andra pojkar som körde vit VW och tjejer som misshandlade TH förhörs också?

Precis. I vit VW var Wil**m som kände TH, men också en man 27årig.

Jo. Det borde finnas betydligt fler förhör än så här. Och vissa borde förhöras mera noga.

Jag hoppas, för anhörigas skull, att åklagaren fortsätter utreda. Fler personer behöver identifieras och förhöras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in