Citat:
Tyvärr inte så stor mening att begära ut dokument längre. Om nu inte den där "PU-Rättsavdelningen" upplösts i brist på sysselsättning eller svart toner.
Gällande Säpo-tipset, så gissar jag att det inte härrör från någon som försöker att ge MV alibi. Uppgiften vederlägger istället det MV hävdar om att ha befunnit sig i hemlandet under hela året 1986.
Ett alibi skulle dessutom kräva att man efter 13 år skulle kunna visa att en viss person befann sig på hotellet en viss natt.
Jag tror snarare att det är så att någon läst en artikel där MV:s uppgift om sin belägenhet år 1986 förekommer. Och denne någon känner till att vid den tiden fanns han ju på det där hotellet i Göteborg.
Det kan givetvis vara så att uppgiften råkar innebära alibi även om den kullkastar det MV själv uppger. Men då krävs att hotellet sparat detaljerad information. Finns ju ett förhör.
Angående ammunition, så användes inte samma typ av revolver på Avenyn som på Sveavägen. I Göteborg brukades en finare kaliber till vilken inte tillverkats några Winchester Metal Piercing.
Gällande Säpo-tipset, så gissar jag att det inte härrör från någon som försöker att ge MV alibi. Uppgiften vederlägger istället det MV hävdar om att ha befunnit sig i hemlandet under hela året 1986.
Ett alibi skulle dessutom kräva att man efter 13 år skulle kunna visa att en viss person befann sig på hotellet en viss natt.
Jag tror snarare att det är så att någon läst en artikel där MV:s uppgift om sin belägenhet år 1986 förekommer. Och denne någon känner till att vid den tiden fanns han ju på det där hotellet i Göteborg.
Det kan givetvis vara så att uppgiften råkar innebära alibi även om den kullkastar det MV själv uppger. Men då krävs att hotellet sparat detaljerad information. Finns ju ett förhör.
Angående ammunition, så användes inte samma typ av revolver på Avenyn som på Sveavägen. I Göteborg brukades en finare kaliber till vilken inte tillverkats några Winchester Metal Piercing.
Du tänker att tipset är mer allmänt menat, typ att han bodde på det hotellet omkring tiden för MOP?
Det är möjligt, men jag gjorde en mer bokstavlig tolkning. Jag reagerade också på hur någon kunde minnas den exakta tidsramen, och det var där jag tänkte att Säpo kanske kom in i bilden. Typ att någon göteborgare tipsat göteborgspolisen eller Säpos regionalkontor i Göteborg direkt, som kollat upp de exakta in- och utcheckningsdatumen och sedan tipsat PU. Men det kanske blir långsökt. Fast jag förstår inte var Säpo kommer in i bilden annars.
Möjligen att det var en anställd på Säpo i Göteborg som själv läste tidningen och visste genom jobbet att Mirko var på hotell kring MOP. Han lär som sagt ha varit en känd figur i poliskretsar där och det är möjligt att man höll lite koll på honom av andra anledningar.
Om han var incheckad där på natten mellan 28 februari och 1 mars blir det ju något som liknar ett alibi, oavsett om han själv påstod att han var i hemlandet för att bre på lite extra. Jag vet vad alibi betyder. Ändå blir det förstås inget vattentätt alibi eftersom han i teorin kan ha dragit till Stockholm även om han på papperet var på hotell i Göteborg.
Senast redigerad av Knattarna 2024-11-15 kl. 18:33.
Senast redigerad av Knattarna 2024-11-15 kl. 18:33.