Citat:
Ursprungligen postat av
KanelbulleKungen
En sak som jag funderat på, och som jag inte riktigt har setts avhandlas i tråden tidigare, är den oproportionerliga summa pengar som IK verkar betala för sin reklamplats jämfört med dom andra aktörerna som gör reklam på sidan. Nu är jag inte heller någon reklamare men min uppfattning är att IKs placering (längst bak i ett par sekunder i slutet av konfrontationsvideos) är ganska kass kontra dom andra sponsorerna vars reklam man kan se på sidan hela tiden.
Om vi använder dumpens egna uppgifter så vet vi att:
Dumpen fakturerade IK mellan 90-110kr per faktura.
Dumpens nettoomsättning 2023 var 908k
Dumpens började (officielt) samarbeta med IK augusti 2023, vilket ger oss 5 månader dom borde fakturerat för 2023 vilket borde tagits med i deras årsredovisning.
Dumpens nettoomsättning 2023 var 908k.
Det fanns vid tillfället för AB publicering 8st andra sponsorer på sidan.
Jag gissar att nettoomsättningen i årsredovisningen berör reklam + försäljning av merch.
Jag gissar att den andra posten benämnd "övriga rörelseintäkter" berör swisheriet.
Jag kan säkert ha fel o Dumpen får gärna förtydliga sin årsredovisning.
Jag kommer även skita i att räkna bort merch-försäljningen då jag har svårt att tro att den är nån kioskvältare.
Och för alla dumplingar som vill protestera här, att dra bort merch-försäljningen hade varit ofördelaktigt för Dumpen i uträkningen.
Om vi först börjar med Saras egna siffror (30k/månad) så har vi på 5 månader 150k riksdaler som dumpen fakturerat IK för 2023
Det lämnar 758k för resterande 8 företag att dela på, om vi förutsätter att alla betalar lika och att dom alla sponsrat dumpen hela året (2023) blir det 94,75k per företag/år eller 7890kr/månad.
Varför kan man fakturera IK nästan 5 gånger så mycket som övriga sponsorer?
Reklam innan en video är ju absolut en grej men efter? Någon reklamare som har svar?
Om jag lånar lite data från Dusapa:s inlägg i tråden #84084, och kollar på fakturorna dumpen själva lagt upp ser vi att dom "redan uppe i 420.000 på 6 månader , då 3 månader saknas och 3 månader återstår av året."
420k x 2 = 840k (fakturering för 1 år)
840k / 12 = 70k (per månad)
70k x 5 = 350k (5 månader dumpen fakturerar IK 2023)
908k - 350k = 558k (nettoomsättning - IK fakturering)
558k / 8 = 69,75k (nettoomsättning fördelat på övriga 8 sponsorer)
69,75k / 12 = 5812kr (övriga sponsorers månadskostnad)
Med de här exemplet betalar alltså IK lika mycket för sin "reklamplats" till Dumpen på 1 månad, som övriga sponsorer betalar på 1 år.
Är det ens möjligt att dom skulle kunna lyckas övertala en åklagare att den skillnaden är för något annat än en fördold överföring av utpressningspengar?
Det är inget konstigt eller fel att Impulskollen ev ökar sina reklampengar till dumpen, de kanske tycker att dumpen gör en bra sak och vill öka sitt ekonomiska stöd.
Om inte jag missminner mig så är den gäddans familj god för 100 miljoner kronor
Och om det är så, så är det inte konstigt om de kan och vill betala 5000kr per behandling
Han är ju en dömd pedofil som verkar att ha en hög självmordsbenägenhet