Citat:
Ursprungligen postat av
AfghanMupp
Det är du övertygad om ja för att du vill ha det så.
En del arbete hemma funkar såklart. Det låter rimligt det här att det bildas A- och B-lag bland de anställda beroende av hur pass närvarande på kontoret/golvet man är.
Jag kan ju bara berätta vad jag ser inom min egen bransch, och då många är på jakt efter senior personal inom min nisch och vill bjuda in till intervjuer för jobb man inte ens sökt så är det förstås så att den nya arbetsgivaren behöver locka med villkor för att få över folk till sig. Och i det så ingår bland annat detta då det är en faktor som många arbetstagare i min bransch värderar, de bolag som är restriktiva med distansarbete får en sämre konkurrensfördel och väljs bort.
Har även själv deltagit i rekrytering och har då fått inblick i hur arbetsgivaren resonerar, har då fått den tydliga bilden att det idag är viktigt att kunna erbjuda distansarbete då konkurrenterna gör det.
Som exempel var jag inte intresserad av jobbet ovan, då min nuvarande arbetsgivare låter mig jobba hemma hur mycket jag vill medan det andra bolag som intervjuade mig inte hade gjort det. Så de får leta vidare, och om nästa kandidat också säger nej så får de fortsätta leta.
Sedan ser det kanske inte ut så i alla branscher eller för alla roller.
Jobbar för övrigt inom ett område med höga krav på prestation (det är ju därav man själv kan ställa krav på arbetsgivaren), så det finns inte riktigt utrymme för ett B-lag på så sätt som du resonerar. Skulle folk inte göra sitt jobb (i bemärkelsen möta sina deadlines, inte i bemärkelsen att dyka upp på jobbet) så skulle det snabbt märkas.