2024-11-16, 12:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Horknulla2017
Nej det hoppas jag att jag slipper när jag är 70, att jobba efter 66 tackar ingen en för då får de hitta någon annan förhoppningsvis någon ung, det gäller att ha ett liv utanför jobbet

Förresten många som skriver här fb mitt på dagen, ni fuskar väl inte med arbetstiden utan skriver o läser på lunchen?
Det handlar inte om när jag jobbar. Det handlar om vad jag presterar och för att mäta det behövs inte några stämpelklockor. Jag arbetar på beting mot en deadline.
Citera
2024-11-16, 13:41
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Blev även denna vecka kontaktad av en rekryterare, som ville boka in mig på en intervju för ett jobb. Under intervjun passade jag på att fråga om hur det ser ut med möjligheter att jobba hemma, de verkade tveksamma och sa att de vill att man spenderar den mesta tiden på plats. Fick inte så bra vibbar så gick inte vidare med detta.

Rekryteraren ringde upp, och vi pratade, jag sa då att denna bit måste ju klicka, har man ett arbete som kräver koncentration så är det inte optimalt att spendera så mycket tid i ett öppet kontorslandskap som erbjuder dåliga koncentrationsmöjligheter. Sa även att jag tycker ju att arbetsgivaren vill väl ha en person som gör ett så bra jobb som möjligt, så det ligger väl i arbetsgivarens intresse att erbjuda personalen bästa möjliga arbetsmiljö för att kunna prestera. Rekryteraren höll helt med, verkade som att han tyckte att bolaget hade ett lite väl förlegat synsätt han med. Samtidigt kunde han inget göra menade han, sa då att då känns det inte så intressant tyvärr.

Kan tänka mig att man som rekryterare hamnar lite i kläm här, å ena sidan sitter man med en uppdragsgivare som är bakåtsträvande och ställer krav som gör arbetsgivaren oattraktiv i konkurrensen om bra arbetskraft, å andra sidan så är det ju de som är beställaren av rekryteringen så rekryteraren kan inte själv påpeka att arbetsgivaren är otidsenlig i sitt synsätt. Samtidigt, rekryteraren förstår ju att kandidater väljer andra jobb som erbjuder bättre villkor och hade väl garanterat gjort så själv i samma sits.
Citera
2024-11-16, 13:46
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catlawd
Ännu sjukare är det att vissa i organisationen kan vara hemifrån 5 dagar i veckan. Men det några tvingas gå in. Det blir orättvist, tycker WFH ska bli olagligt.
Gärna att polisen kommer och hämtar myglare.

Att du anser att det är "orättvist" är inte skäl att avskaffa distansarbete tyvärr. Det handlar om utbud och efterfrågan på arbetsmarknaden, kandidater som har en efterfrågad kompetens kan ställa andra krav på arbetsgivare än arbetstagare på en marknad där det finns stort utbud i relation till efterfrågan. Utöver olika möjligheter till distansjobb så varierar folks löner, personalförmåner, mm., det är givetvis också orättvist men sett till att de med bättre villkor har utbildat sig och fått inkomstbortfall under ett par år är det inte så orättvist.

Det står dig ju även fritt att utbilda dig för att få en spetskompetens och själv kunna ställa krav på arbetsgivare.
Citera
2024-11-16, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Ingen har presenterat någon statistik. Jag ser ju vad jag ser varje dag på mitt och andras jobb.
Håller helt med jobb/fritids balans men det är ju inte det som är problemet. Det är att snöflingorna inte har någon disciplin, lata, vill ha topplön direkt och börja som direktör, skriver och stavar som krattor, etc, etc.

Lol. Jag talar om faktiskt statistik och inte vad du "upplever på jobbet" eftersom din ensidiga åsikt är extremt subjektiv och säkerligen baserad på fördomar. Sedan baserar du din åsikt på DIN bransch och just det företaget du jobbar på - din arbetsplats kanske helt enkelt bara drar till sig lågpresterande personal?

https://www.thelondoneconomic.com/news/reduced-work-hours-boost-productivity-296275/
https://www.cnbc.com/2019/03/20/stanford-study-longer-hours-doesnt-make-you-more-productive-heres-how-to-get-more-done-by-doing-less .html
https://cepr.org/voxeu/columns/teams-become-more-productive-when-their-hours-are-shorter

Alla studier visar på att kortare arbetstider och mer ledighet inte bara leder till bättre välmående bland anställda, utan även höjer produktiviteten i vissa fall. I de fall då produktiviteten inte höjdes så stannade den på samma nivå, men den gick aldrig ner.

Varför vi pratar om den yngre generationen (och de menar jag allt i från 20 år upp till 40 år) är därför att det är dessa generationer som uppmuntrat till det nya arbetssättet. Det är för i helvete inte 60-plussare som ligger bakom dessa tankar, de är ju EMOT det och tycker att det finns någon slags mystisk "heder" i att jobba ihjäl sig.
Citera
2024-11-16, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Blev även denna vecka kontaktad av en rekryterare, som ville boka in mig på en intervju för ett jobb. Under intervjun passade jag på att fråga om hur det ser ut med möjligheter att jobba hemma, de verkade tveksamma och sa att de vill att man spenderar den mesta tiden på plats. Fick inte så bra vibbar så gick inte vidare med detta.

Rekryteraren ringde upp, och vi pratade, jag sa då att denna bit måste ju klicka, har man ett arbete som kräver koncentration så är det inte optimalt att spendera så mycket tid i ett öppet kontorslandskap som erbjuder dåliga koncentrationsmöjligheter. Sa även att jag tycker ju att arbetsgivaren vill väl ha en person som gör ett så bra jobb som möjligt, så det ligger väl i arbetsgivarens intresse att erbjuda personalen bästa möjliga arbetsmiljö för att kunna prestera. Rekryteraren höll helt med, verkade som att han tyckte att bolaget hade ett lite väl förlegat synsätt han med. Samtidigt kunde han inget göra menade han, sa då att då känns det inte så intressant tyvärr.

Kan tänka mig att man som rekryterare hamnar lite i kläm här, å ena sidan sitter man med en uppdragsgivare som är bakåtsträvande och ställer krav som gör arbetsgivaren oattraktiv i konkurrensen om bra arbetskraft, å andra sidan så är det ju de som är beställaren av rekryteringen så rekryteraren kan inte själv påpeka att arbetsgivaren är otidsenlig i sitt synsätt. Samtidigt, rekryteraren förstår ju att kandidater väljer andra jobb som erbjuder bättre villkor och hade väl garanterat gjort så själv i samma sits.

Du använder ord som "förlegat" och "bakåtsträvande". Ja och kontorslandskap gillar du inte heller. Tar man bort dessa och ersätter med små rum åt envar är man också bakåtsträvande, fast på ett sätt som uppskattas. Allt bakåtsträvande åt det påstått förlegade är inte per automatik fel.
Citera
2024-11-16, 17:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Livet är orättvist. Oftast till din fördel, om man ser det globalt.

Så är det ju. Många WFH jobbade kommer snart bli ersatta av artificiell intelligens ändå.
Så det är lika bra att njuta medans man kan. Tycker ändå polisen ska gripa de som slappar i hemmet.
Gärna skicka till arbetsläger så de förstår innebörden av att betala skatt och arbeta.
Citera
2024-11-16, 17:31
Avslutad
Citat:
Att du anser att det är "orättvist" är inte skäl att avskaffa distansarbete tyvärr. Det handlar om utbud och efterfrågan på arbetsmarknaden, kandidater som har en efterfrågad kompetens kan ställa andra krav på arbetsgivare än arbetstagare på en marknad där det finns stort utbud i relation till efterfrågan. Utöver olika möjligheter till distansjobb så varierar folks löner, personalförmåner, mm., det är givetvis också orättvist men sett till att de med bättre villkor har utbildat sig och fått inkomstbortfall under ett par år är det inte så orättvist.

Det står dig ju även fritt att utbilda dig för att få en spetskompetens och själv kunna ställa krav på arbetsgivare.

Marknaden pekar på att WFH inte kommer existera som de gjorde under pandemin. Man vill se resultat och då måste folk vara på plats.

Dessutom har WHO gjort en studie som pekar på att WFH inte är hälsosamt.

Jag rekommenderar att du tar slussen in två kneget på Måndag.
Citera
2024-11-16, 19:03
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfghanMupp
Du använder ord som "förlegat" och "bakåtsträvande". Ja och kontorslandskap gillar du inte heller. Tar man bort dessa och ersätter med små rum åt envar är man också bakåtsträvande, fast på ett sätt som uppskattas. Allt bakåtsträvande åt det påstått förlegade är inte per automatik fel.

Ja, att tvinga folk till kontoret är väl per definition bakåtsträvande. Speciellt om det inte är en generell norm på arbetsmarknaden (längre) utan istället något som en del företag sysslar med och andra inte. De bolag som erbjuder en hög grad av distansarbete har en stor konkurrensfördel jämfört med arbetsgivare som inte gör det, vilket gör att bolag som inte är positiva till distansarbete behöver kompensera detta på annat sätt, t.ex. med högre lön. Vilket ju gör att kalkylen kanske inte går ihop.

Sedan är ju just kontorslandskap den mest stressande arbetsmiljön så det var knappast positivt när kontorslandskap lanserades.
Citera
2024-11-16, 19:05
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catlawd
Marknaden pekar på att WFH inte kommer existera som de gjorde under pandemin. Man vill se resultat och då måste folk vara på plats.

Dessutom har WHO gjort en studie som pekar på att WFH inte är hälsosamt.

Jag rekommenderar att du tar slussen in två kneget på Måndag.

Det är inte min uppfattning, inom min bransch är det tvärtom så att en hög grad av distansarbete har blivit norm och man reagerar (negativt) på om en arbetsgivare faktiskt vill begränsa distansarbete. Dessutom är det inom min bransch hög konkurrens om kompetent personal så företag försöker locka med en hög grad av distansarbete för att få över folk.

Kanske inte ser ut på samma sätt inom den bransch du sysslar med. Har full förståelse för att distansarbete är utmärkt för vissa typer av roller men inte för andra.
Citera
2024-11-16, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ja, att tvinga folk till kontoret är väl per definition bakåtsträvande. Speciellt om det inte är en generell norm på arbetsmarknaden (längre) utan istället något som en del företag sysslar med och andra inte. De bolag som erbjuder en hög grad av distansarbete har en stor konkurrensfördel jämfört med arbetsgivare som inte gör det, vilket gör att bolag som inte är positiva till distansarbete behöver kompensera detta på annat sätt, t.ex. med högre lön. Vilket ju gör att kalkylen kanske inte går ihop.

Sedan är ju just kontorslandskap den mest stressande arbetsmiljön så det var knappast positivt när kontorslandskap lanserades.

Det är du övertygad om ja för att du vill ha det så.

En del arbete hemma funkar såklart. Det låter rimligt det här att det bildas A- och B-lag bland de anställda beroende av hur pass närvarande på kontoret/golvet man är.
Senast redigerad av AfghanMupp 2024-11-16 kl. 19:24.
Citera
2024-11-16, 19:46
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

En del arbete hemma funkar såklart. Det låter rimligt det här att det bildas A- och B-lag bland de anställda beroende av hur pass närvarande på kontoret/golvet man är.

Ja, på pajas-företag blir det så. På mer seriösa ställen blir A resp B-laget de som levererar och de som inte gör det. Oavsett var de sitter.
Citera
2024-11-16, 21:41
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Jag kan ju bara berätta vad jag ser inom min egen bransch, och då många är på jakt efter senior personal inom min nisch och vill bjuda in till intervjuer för jobb man inte ens sökt så är det förstås så att den nya arbetsgivaren behöver locka med villkor för att få över folk till sig. Och i det så ingår bland annat detta då det är en faktor som många arbetstagare i min bransch värderar, de bolag som är restriktiva med distansarbete får en sämre konkurrensfördel och väljs bort.

Har även själv deltagit i rekrytering och har då fått inblick i hur arbetsgivaren resonerar, har då fått den tydliga bilden att det idag är viktigt att kunna erbjuda distansarbete då konkurrenterna gör det.

Som exempel var jag inte intresserad av jobbet ovan, då min nuvarande arbetsgivare låter mig jobba hemma hur mycket jag vill medan det andra bolag som intervjuade mig inte hade gjort det. Så de får leta vidare, och om nästa kandidat också säger nej så får de fortsätta leta.

Sedan ser det kanske inte ut så i alla branscher eller för alla roller.

Jobbar för övrigt inom ett område med höga krav på prestation (det är ju därav man själv kan ställa krav på arbetsgivaren), så det finns inte riktigt utrymme för ett B-lag på så sätt som du resonerar. Skulle folk inte göra sitt jobb (i bemärkelsen möta sina deadlines, inte i bemärkelsen att dyka upp på jobbet) så skulle det snabbt märkas.
Senast redigerad av Pontiac-Garage 2024-11-16 kl. 21:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in