Citat:
Ursprungligen postat av
Kalle-i-KBA
Du står förmodligen och är bitter över ditt tråkiga jobb vid en svarv eller liknande. Det låter som du inte har en aning om vad hemarbete innebär! Du vet vi som jobbar hemma har samma krav på att bli klara med olika uppgifter som man har på kontoret...
Kan jobba hemma fem dagar i veckan om jag vill men pallar inte sitta framför en dator när jag är hemma, jobbet blir helt meningslöst
En typisk hemma jobbar dag för mig jag så kliver jag upp startar datorn så att jag blir grön i teams, framemot kl10 börjar jag svara på lite viktiga mail.
Kanske något temsmöte då försöker jag se vaken ut och snackar mycket på mötet
Blir lite längre lunch och framemot kl 14 börjar jag känna arbetsdagen är slut men jag ser alltid till att vara tillgänglig,
Efter middagen kanske jag skickar några snabba mail för att det ska se ut som att jag jobbar utanför arbetstid
Jag har ett ganska fritt jobb min arbetsgivare har egentligen ingen koll på mina arbetsuppgifter
Inser dock att eftersom dem inte har någon koll så är arbetstiden det enda sättet som de kan mäta min prestation , ska man låtsas jobba är det mer fördelaktigt att göra det på kontoret så att alla åtminstone vet det att jag klarar att hålla arbetstiderna
Jag tror faktiskt att jag är typisk för hur hemmajobbare fungerar, har hittills inte träffat någon som på riktigt är mer effektiv hemma enligt min bedömning- det är bara nånting man säger
Ofta när man ringer hemmajobbar kollegor så kan man höra barn i bakgrunden, det tar tid för dem att komma till datorn etc.
I och med covid så har alla i princip alla med kontorsjobb upplevt detta det är därför jag inte är så förvånad över att alla stora arbetsgivare börjar kräva närvaro på plats
Jag förstår det att för vissa personer kan det funka att jobba hemma men de allra flesta som försvarar hemmajobb är otroligt lågpresterande precis som jag så jag kan förstå arbetsgivarnas position
Jag bokar gärna in möten tidigt på morgon eller sent på dagen för att visa hur motiverad och resultatinriktad jag är , men tro mig det finns inte en chans att jag är den enda som försöker hålla fasaden uppe på det sättet
Fantastisk tråd detta, att så många vägrar erkänna det ens anonymt anledningen till att de vill jobba hemma