2024-11-13, 17:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Stämmer. När man skriver till dem om man behöver fråga om något så svarar vissa på slutet av dagen, alltså flera timmar efter...

Ännu sjukare är det att vissa i organisationen kan vara hemifrån 5 dagar i veckan. Men det några tvingas gå in. Det blir orättvist, tycker WFH ska bli olagligt.
Gärna att polisen kommer och hämtar myglare.
Citera
2024-11-15, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Obegripligt att folk i det här landet ska behöva lida av akademikerkomplex och allsköns bitterhet när precis alla har möjlighet att utbilda sig och själva välja vägriktning för sina liv. Akademikerlönerna i Sverige är urusla så om de får möjlighet att arbeta hemifrån som kompensation för att de drog på sig 3-6 års inkomstborfall och 500'-700' i studieskuld så borde det inte vara något du eller någon annan grinar över.

Logisksvensk är en av få i tråden som fattar att distansarbete är genomförbart för att det som produceras är jämförbart med vad som produceras under kontorstid. Det krävs en riktigt hålhuvad idiot som inbillar sig att det fungerar att arbeta på distans och inte leverera jämförbara resultat. Man har fortfarande arbetstid vilket innebär att man ska kunna vara nåbar för att inte bryta kommunikationsflödet.

Den administrativa offentliga sektorn är jättestor med tusentals handläggare. De flesta av dem kan utan problem arbeta hemifrån, förutsatt att de har disciplin och inte en chef med principiellt kontrollbehov. För skattebetalarna skulle mer omfattande distansarbete kunna innebära behövliga kostnadsbesparingar.
De som flertalet förespråkar inte fattar att frågar handlar inte enbart om vad du levererar,

Det är teoretiskt möjligt att du sköter dina arbetsuppgifter och att du blir mer effektiv att jobba hemma

Det handlar om att när du jobbar hemma så bidrar du inte alls med kreativitet och att hjälpa oerfarna kollegor, det här är anledningen till att antalet mellanchefer har exploderat efter covid det behövs fler och fler personer som ser till att hemmajobbare
1) gör sitt jobb
2) pratar med varandra

Det är mycket billigare och ger troligtvis bättre resultat att ha all personal på plats än att anställa en hög med chefer som ska övervaka er hemmaarbetare
Citera
2024-11-15, 16:38
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnyaOlsen
De som flertalet förespråkar inte fattar att frågar handlar inte enbart om vad du levererar,

Det är teoretiskt möjligt att du sköter dina arbetsuppgifter och att du blir mer effektiv att jobba hemma

Det handlar om att när du jobbar hemma så bidrar du inte alls med kreativitet och att hjälpa oerfarna kollegor, det här är anledningen till att antalet mellanchefer har exploderat efter covid det behövs fler och fler personer som ser till att hemmajobbare
1) gör sitt jobb
2) pratar med varandra

Det är mycket billigare och ger troligtvis bättre resultat att ha all personal på plats än att anställa en hög med chefer som ska övervaka er hemmaarbetare

Fetstilta, bevisa kausalitet, tack.
Citera
2024-11-15, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Fetstilta, bevisa kausalitet, tack.
Nämner bara en orsak varför arbetsgivare vill ha tillbaks folk på jobbet behöver inte bevisa nånting

Min poäng är att det är skitsamma vad ni hemmajobbare tycker. Det är inte upp till er såvida ni inte vill starta eget då

Jag är inte här för att övertyga någon, säger bara det nästa gång ni söker jobb kommer ingen bli imponerad av att ni aldrig är på jobbet och det kommer bli svårt för er att hitta vettiga referenser om ingen har koll vad ni gör
Citera
2024-11-15, 18:41
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Nämner bara en orsak varför arbetsgivare vill ha tillbaks folk på jobbet behöver inte bevisa nånting

Min poäng är att det är skitsamma vad ni hemmajobbare tycker. Det är inte upp till er såvida ni inte vill starta eget då

Jag är inte här för att övertyga någon, säger bara det nästa gång ni söker jobb kommer ingen bli imponerad av att ni aldrig är på jobbet och det kommer bli svårt för er att hitta vettiga referenser om ingen har koll vad ni gör

Du har uppenbarligen ingen koll på vare sig forskningsläge, arbetsmarknad, organisationskunskap eller ledarskap. Härligt med Flashback där vem som helst kan uttala sig om vad som helst utan ha den minsta kunskap eller aning om ämnet de har åsikter om.
Citera
2024-11-15, 19:09
Medlem
Citat:

Du står förmodligen och är bitter över ditt tråkiga jobb vid en svarv eller liknande. Det låter som du inte har en aning om vad hemarbete innebär! Du vet vi som jobbar hemma har samma krav på att bli klara med olika uppgifter som man har på kontoret...
Citera
2024-11-15, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Du står förmodligen och är bitter över ditt tråkiga jobb vid en svarv eller liknande. Det låter som du inte har en aning om vad hemarbete innebär! Du vet vi som jobbar hemma har samma krav på att bli klara med olika uppgifter som man har på kontoret...
Kan jobba hemma fem dagar i veckan om jag vill men pallar inte sitta framför en dator när jag är hemma, jobbet blir helt meningslöst

En typisk hemma jobbar dag för mig jag så kliver jag upp startar datorn så att jag blir grön i teams, framemot kl10 börjar jag svara på lite viktiga mail.
Kanske något temsmöte då försöker jag se vaken ut och snackar mycket på mötet

Blir lite längre lunch och framemot kl 14 börjar jag känna arbetsdagen är slut men jag ser alltid till att vara tillgänglig,

Efter middagen kanske jag skickar några snabba mail för att det ska se ut som att jag jobbar utanför arbetstid

Jag har ett ganska fritt jobb min arbetsgivare har egentligen ingen koll på mina arbetsuppgifter

Inser dock att eftersom dem inte har någon koll så är arbetstiden det enda sättet som de kan mäta min prestation , ska man låtsas jobba är det mer fördelaktigt att göra det på kontoret så att alla åtminstone vet det att jag klarar att hålla arbetstiderna

Jag tror faktiskt att jag är typisk för hur hemmajobbare fungerar, har hittills inte träffat någon som på riktigt är mer effektiv hemma enligt min bedömning- det är bara nånting man säger

Ofta när man ringer hemmajobbar kollegor så kan man höra barn i bakgrunden, det tar tid för dem att komma till datorn etc.

I och med covid så har alla i princip alla med kontorsjobb upplevt detta det är därför jag inte är så förvånad över att alla stora arbetsgivare börjar kräva närvaro på plats

Jag förstår det att för vissa personer kan det funka att jobba hemma men de allra flesta som försvarar hemmajobb är otroligt lågpresterande precis som jag så jag kan förstå arbetsgivarnas position

Jag bokar gärna in möten tidigt på morgon eller sent på dagen för att visa hur motiverad och resultatinriktad jag är , men tro mig det finns inte en chans att jag är den enda som försöker hålla fasaden uppe på det sättet

Fantastisk tråd detta, att så många vägrar erkänna det ens anonymt anledningen till att de vill jobba hemma
Citera
2024-11-16, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Nej jag skojar inte. Dagens snöflingor är alldeles för mjäkiga för att kunna sköta ett företag. Fan, de kan ju inte ens sköta sitt eget jobb.
Statistiken talar emot dig, så jag är glad att arbetsnarkomanernas härskartid närmar sig sitt slut. Alla parter vinner på bättre worklife balance som innebär mer ledig tid hemma. De enda som ”förlorar” på det är rövslickarna som fjäskar uppåt för chefer genom att jobba övertid trots att det inte behövs.
Citera
2024-11-16, 07:51
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klaskent300
Statistiken talar emot dig, så jag är glad att arbetsnarkomanernas härskartid närmar sig sitt slut. Alla parter vinner på bättre worklife balance som innebär mer ledig tid hemma. De enda som ”förlorar” på det är rövslickarna som fjäskar uppåt för chefer genom att jobba övertid trots att det inte behövs.
Ingen har presenterat någon statistik. Jag ser ju vad jag ser varje dag på mitt och andras jobb.
Håller helt med jobb/fritids balans men det är ju inte det som är problemet. Det är att snöflingorna inte har någon disciplin, lata, vill ha topplön direkt och börja som direktör, skriver och stavar som krattor, etc, etc.
Senast redigerad av llundberg57 2024-11-16 kl. 07:54.
Citera
2024-11-16, 08:01
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Kan jobba hemma fem dagar i veckan om jag vill men pallar inte sitta framför en dator när jag är hemma, jobbet blir helt meningslöst

En typisk hemma jobbar dag för mig jag så kliver jag upp startar datorn så att jag blir grön i teams, framemot kl10 börjar jag svara på lite viktiga mail.
Kanske något temsmöte då försöker jag se vaken ut och snackar mycket på mötet

Blir lite längre lunch och framemot kl 14 börjar jag känna arbetsdagen är slut men jag ser alltid till att vara tillgänglig,

Efter middagen kanske jag skickar några snabba mail för att det ska se ut som att jag jobbar utanför arbetstid

Jag har ett ganska fritt jobb min arbetsgivare har egentligen ingen koll på mina arbetsuppgifter

Inser dock att eftersom dem inte har någon koll så är arbetstiden det enda sättet som de kan mäta min prestation , ska man låtsas jobba är det mer fördelaktigt att göra det på kontoret så att alla åtminstone vet det att jag klarar att hålla arbetstiderna

Jag tror faktiskt att jag är typisk för hur hemmajobbare fungerar, har hittills inte träffat någon som på riktigt är mer effektiv hemma enligt min bedömning- det är bara nånting man säger

Ofta när man ringer hemmajobbar kollegor så kan man höra barn i bakgrunden, det tar tid för dem att komma till datorn etc.

I och med covid så har alla i princip alla med kontorsjobb upplevt detta det är därför jag inte är så förvånad över att alla stora arbetsgivare börjar kräva närvaro på plats

Jag förstår det att för vissa personer kan det funka att jobba hemma men de allra flesta som försvarar hemmajobb är otroligt lågpresterande precis som jag så jag kan förstå arbetsgivarnas position

Jag bokar gärna in möten tidigt på morgon eller sent på dagen för att visa hur motiverad och resultatinriktad jag är , men tro mig det finns inte en chans att jag är den enda som försöker hålla fasaden uppe på det sättet

Fantastisk tråd detta, att så många vägrar erkänna det ens anonymt anledningen till att de vill jobba hemma
Precis så är det. Jag jobbade likadant under covid och även efter. Kändes totalt meningslöst, kändes som att man gick på bidrag även om jag fick bra betalt. Jävligt glad att det är över.
Nu har jag en hybrid roll så jag blandar mellan jobbets kontor / kunder / hemma. Fungerar bra.
Citera
2024-11-16, 08:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA

Det här är något annat. Det är en dålig attityd mot att arbeta i fabrik. Det är en för svensk del idiotisk attityd. Man ska akta sig för vad man önskar sig. Utan industrin och Sverige har packat ihop, det finns inget välstånd för landet längre att leva på. Jag skulle gärna "arbeta vid en svarv" men inte bara. Gärna kombinera det med kundkontakt och att i stort få vara med om att vårda företaget.
Citera
2024-11-16, 08:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av catlawd
Ännu sjukare är det att vissa i organisationen kan vara hemifrån 5 dagar i veckan. Men det några tvingas gå in. Det blir orättvist, tycker WFH ska bli olagligt.
Gärna att polisen kommer och hämtar myglare.
Livet är orättvist. Oftast till din fördel, om man ser det globalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in