2024-08-07, 17:58
Medlem
Raytheons avatar
Tappat 20% sedan toppen. Lägre marginaler än förväntat.
Citera
2024-08-22, 19:45
Moderator
OceanDeeps avatar
Med tanke på att den gyllene medicinen fungerar vad jag förstår så är min upplevelse att den kapar matkostnader upp eller lite över medicinens kostnad.

Frågan är hur länge man ska använda medicinen och eller om de följer ordinationen. Jag tror på att detta sätts in som en nödåtgärd och även lyxåtgärd då det kommer fungera väldigt bra för individer med ambition och som klarar av att nå sina egna mål till skillnad till de som inte gör det.

Frågan är dock om den som behöver medicinen men tror att den är för dyr kommer till insikt att så inte är fallet.
Citera
2024-08-22, 20:00
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Med tanke på att den gyllene medicinen fungerar vad jag förstår så är min upplevelse att den kapar matkostnader upp eller lite över medicinens kostnad.

Frågan är hur länge man ska använda medicinen och eller om de följer ordinationen. Jag tror på att detta sätts in som en nödåtgärd och även lyxåtgärd då det kommer fungera väldigt bra för individer med ambition och som klarar av att nå sina egna mål till skillnad till de som inte gör det.

Frågan är dock om den som behöver medicinen men tror att den är för dyr kommer till insikt att så inte är fallet.

Är den så billig?
Citera
2024-08-22, 23:01
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Är den så billig?
2500 tror jag för en månadsdos. Men jag är inte 100% säker då jag inte tar den själv. På något sätt måste någon skriva ett recept för den, tror jag.
Citera
2024-08-22, 23:15
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
2500 tror jag för en månadsdos. Men jag är inte 100% säker då jag inte tar den själv. På något sätt måste någon skriva ett recept för den, tror jag.

Är förmodligen olika i varje land och dyrast i USA. Där kostar den nästan 1000 dollar.

Citat:
The blockbuster diabetes drug Ozempic could be manufactured for less than $5 a month, even as Novo Nordisk charges almost $1,000 per month for the injection in the U.S. before insurance, a new study suggests..

https://www.cnbc.com/2024/03/27/novo-nordisk-ozempic-can-be-made-for-less-than-5-a-month-study.html

I Europa kostar den säkert det du skriver.
Citera
2024-10-09, 11:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Biggi2023
En klassisk bubbla. Kommer rapporter om otrevliga biverkningar med GLP-1 läkemedel. Var försiktiga!
Japp, jag bara väntar på att de första stämningarna ska komma. Inte för att jag önskar det, men det brukar alltid komma bakslag och aktien störtdyker (och man kan äntligen komma in billigare :-D)

Det är lite fööör bra med ett piller för att bli smal. Jag tror inte att det finns såna enkla quick fix, så fettona slipper ändra sina livsval och börja äta hälsosamt. De måste gå den långa vägen - inte med lyckopiller.

Men det är ett intressant preparat för patienter med medfödd diabetes - inte för de med självförvållad diabetes pga ätberoende för de kan fixa sig själva med fasta
Senast redigerad av qaaq 2024-10-09 kl. 11:23.
Citera
2024-11-15, 20:17
Medlem
AppleIntelligences avatar
Kennedy sänker big pharma.
Citera
2024-11-16, 00:36
Medlem
Är det kopiorna som sänker kursen? Astra har ju sjunkit kraftigt också senaste tiden.

Är inte påläst på den här branschen, men visst fan tjänar dom pengar fortfarande.
Citera
2024-11-16, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beroendeavsnus
Är det kopiorna som sänker kursen? Astra har ju sjunkit kraftigt också senaste tiden.

Är inte påläst på den här branschen, men visst fan tjänar dom pengar fortfarande.

Som sagt, hela sektorn rasar av rädsla för nya hälsoministern Kennedy. Ska nog tanka lite läkemedelsfonder.
Citera
2024-11-16, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beroendeavsnus

Det finns inga kopior förrän patenten går ut.
Citera
2024-11-16, 10:13
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Kennedy sänker big pharma.

En nedgång som inte bottnar i fundamenta, alltså. Extra märkligt eftersom det har pratats länge om att Kennedy skulle bli hälsominister. Definitivt köpläge i omotiverat fallna läkemedelsaktier generellt, inte bara Novo Nordisk.

Läkemedelsbolag kommer inte att sluta sälja sina produkter eller tjäna pengar, är vi överens om det?
Citera
2024-11-16, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
En nedgång som inte bottnar i fundamenta, alltså. Extra märkligt eftersom det har pratats länge om att Kennedy skulle bli hälsominister. Definitivt köpläge i omotiverat fallna läkemedelsaktier generellt, inte bara Novo Nordisk.

Läkemedelsbolag kommer inte att sluta sälja sina produkter eller tjäna pengar, är vi överens om det?

Det som är en större risk är att Trump inte accepterar att läkemedel säljs mycket dyrare till amerikanska kunder jämfört med europeiska. Anledningen sägs vara att det är fragmenterade upphandlingar. Där kan det komma förändringar. Lägre lönsamhet för bolagen men bra för amerikaner. Sen finns det garanterat fördelar också med företagsvänliga och innovationsfrämjande insatser. Eli Lilly och de andra amerikanska bolagen får lägre bolagsskatt. Men Novo har tagit mer stryk än Eli Lilly och är lägre värderat.

Det tar tid att förändra saker så sektorn hinner förmodligen återhämta sig. Frågan är hur mycket det ska ner först.

Gällande fetmapreparaten så är mycket konkurrerande preparat på väg. Sen ätt användare ser sjuka och konstiga ut när de blir för smala kanske kyler av efterfrågan. Ariana Grande pratas det mycket om nu. Finns det någon som ser bra ut efter att ha använt Ozempic? Har bara sett dåliga exempel. För fläskberg är det såklart bra hursomhelst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in