2024-11-16, 08:51
Medlem
BlubberingIdiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneAndOnly.IceMan
Men så har det ju varit i 30-40 årstid.. Så har det varit i princip alltid
Ja det var långt ifrån alla som spelade även då. Men måste ändå ha varit mycket vanligare än nu när kidsen knappt kan läsa eller skriva längre. Datorerna har ju tagit över allt. Och internet såklart.
Citera
2024-11-16, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneAndOnly.IceMan
Men så har det ju varit i 30-40 årstid.. Så har det varit i princip alltid
Njaa var det så när det introducerades? Men visst håller med dig att en viss sumpighet var det.
Senast redigerad av M--M--X 2024-11-16 kl. 08:52. Anledning: stavning
Citera
2024-11-16, 08:53
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M--M--X
Du har helt rätt, vi är 50
Jag spelade en del mutant när jag var ung, och jag är mellan 30 och 40. Spelade även en del andra rollspel när vi körde mycket drakar och demoner, eon, (götterdämmerung??), world of darkness, - kanske testade vi något star wars en gång(?).

Mest var det ju bara kul att hänga lite.

Men ja, det är ju inte så relevant för TS då man efterfrågade nu, och jag är ju också gammal i sammanhanget.

Jag har visserligen spelat lite rollspel de senaste åren då jag har en kompis (också en gubbe) som vill spela. Hade med oss en "yngre" som var närmare 25 Då körde något som spelledaren sa att han hade gjort reglerna lite efter drakar och demoner, -whatever- tänkte jag. Han var en ärkenörd och jag var bara där för att träffa lite gamla vänner och trolla lite. Jag brydde mig inte om reglerna, och det spelar ju inte så stor roll om man har en bra kampanj och en spelledare som är bra.

Har en annan kompis som regelbundet kör dungeons and dragons, tror hans spelgrupp är också 30-40.
Citera
2024-11-16, 08:54
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlubberingIdiot
Ja det var långt ifrån alla som spelade även då. Men måste ändå ha varit mycket vanligare än nu när kidsen knappt kan läsa eller skriva längre. Datorerna har ju tagit över allt. Och internet såklart.

Med tanke på att jag var en datanörd som hela tiden spelade och åkte på lan när jag också spelade massa rollspel så ser jag inte hur det är motsättningar. Spelade mest för ca 20 år sen och det fanns massor med internetspel då också.
Citera
2024-11-16, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M--M--X
Njaa var det så när det introducerades? Men visst håller med dig att en viss sumpighet var det.

Skulle vilja påstå att det som har hjälpt rollspelen är poddarna som, där de spelar rollspel
Rollspelsklubben är ett bra exempel.
Har inte lyssnat sen de bytte till spotify, men iaf
Citera
2024-11-16, 08:58
Medlem
BlubberingIdiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Med tanke på att jag var en datanörd som hela tiden spelade och åkte på lan när jag också spelade massa rollspel så ser jag inte hur det är motsättningar. Spelade mest för ca 20 år sen och det fanns massor med internetspel då också.
Du är lite yngre än mig. Min bild är att rollspelandet dog ut i mitten av nittiotalet.
Citera
2024-11-16, 09:06
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Du är lite yngre än mig. Min bild är att rollspelandet dog ut i mitten av nittiotalet.

Vi spelade som sagt mycket 20 år sen, typ 00-05. Var även på något lajv och såg att det fanns ganska många likasinnade över landet.

Vår grupp då var väl ganska stor när vi var många, kanske var vi 6-8 stycken.

Men ja, fanns det statistik över rollspelare per år så kanske det var fler på 90-talet, vad vet jag. Men det kanske var fler på 80-talet än 90-talet också.

Det som talar för att det var fler i min generation är att min generation (+- ett par år) är ju (bland) den största i Sveriges befolkning. Gruppen 30-34 är störst ju nu.
Citera
2024-11-16, 09:11
Medlem
BlubberingIdiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Vi spelade som sagt mycket 20 år sen, typ 00-05. Var även på något lajv och såg att det fanns ganska många likasinnade över landet.

Vår grupp då var väl ganska stor när vi var många, kanske var vi 6-8 stycken.

Men ja, fanns det statistik över rollspelare per år så kanske det var fler på 90-talet, vad vet jag. Men det kanske var fler på 80-talet än 90-talet också.

Det som talar för att det var fler i min generation är att min generation (+- ett par år) är ju (bland) den största i Sveriges befolkning. Gruppen 30-34 är störst ju nu.
Som sagt är äldre än du. Där jag kommer ifrån var live rollspel helt utdött vid millenieskiftet och affärer som sålde rollspel och tärningar hade för länge sedan försvunnit.

Det känns som att rollspelande var som störst runt 90-95 i sverige?
Citera
2024-11-16, 10:19
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Gissar lite nu, men jag tror att såna rollspel som du och jag tänker på när man träffades ett gäng och slog tärning ihop med en dungeon master är så gott som borta idag. Det finns säkert några entusiaster som kör fortfarande men tror inte de är många längre. De klassiska rollspelandet har nog blivit utkonkurerat av datorspel och alla dessa värdelösa kortspel som det fullständigt svämmar över med idag. Tiden när ”riktigt” rollspel var i ropet var tiden före internet.

Whut? Det är fortfarande populärt, herregud se bara på Critical Role och alla andra youtube kanaler som bara kör rollspel som en grej.
Det släpps nya spel och äventyr hela tiden.
Jag håller själv på att fundera ut om jag ska försöka mig på att vara DM för Mörk Borg någon gång snart
Citera
2024-11-16, 10:20
Medlem
Om TS har möjlighet att hitta en SciFi Bakhandel har de nog lite mer ingående kunskaper om det är medeltidagantasy eller skräckscenario som gäller numera. Tyvärr stämmer nog att totala antalet spelare har minskat i Sverige.

Förväntningarna som Matt Mercer i Critical Roll ger efter att någon oerfaren kan göra att tålamodet tar slut med folk som inte kan bestämma sig att sndvönda sin dyra trolldryck eller ej t ex.

https://youtu.be/O-H8yf6bxzA?si=HmXcIzShvDoNLTPG
Citera
2024-11-16, 10:38
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Det finns idag 864 rollspelsklubbar registrerade hos Sverok. Så helt utdött är inte rollspelandet...
https://sverok.se/om-oss/vara-foreningar/
Citera
2024-11-16, 10:59
Medlem
BlubberingIdiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det finns idag 864 rollspelsklubbar registrerade hos Sverok. Så helt utdött är inte rollspelandet...
https://sverok.se/om-oss/vara-foreningar/
Jag har inte sagt det heller. Men nog lär det ha minskat rejält mot i början av nittiotalet när de sålde allehanda rollspel och Fighting Fantasyböcker i varenda bokhandel och leksaksaffär. Idag måste det räknas som supernördigt att pyssla med sånt. Säkert också en hobby man aktivt måste söka upp för att hitta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in