• 3
  • 4
2024-11-16, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batleika
Jag hör till dem som spelade rollspel som ung. Det var länge sedan nu och mycket har förändrats. På slutet innan jag lämnade rollspelandet minns jag att så kallat ”frispel” hade blivit populärare. Det var en typ av rollspel med mindre av fasta regler än vanliga rollspel. Vad som hände sedan med rollspelen vet jag inte.

Vilka ”analoga” rollspel eller liknande (=spel med spelledare och karaktärer) finns idag? Jag menar nu spel som fortfarande går att köpa nya, där nya supplement ges ut och som spelas av folk under 30 år. Att några stofiler fortsätter att spela Mutant eller något annat gammalt av nostalgiskäl är inte så intressant för mig.

Det har ju fått en rejäl revival senaste 5-10 åren, släpps oerhört mycket nya rollspel, många med väldigt hög kvalite. Actual play-podcasts och Twitch-sända sessioner inspirerar många, och det har också blivit mycket lättare att hitta grupper i och med att många spelar online. Finns gott om program som underlättar en massa för att just kunna spela helt online. Så det är nog en hobby som växer snarare än dör ut.
Citera
2024-11-16, 21:09
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meeku
Det har ju fått en rejäl revival senaste 5-10 åren, släpps oerhört mycket nya rollspel, många med väldigt hög kvalite. Actual play-podcasts och Twitch-sända sessioner inspirerar många, och det har också blivit mycket lättare att hitta grupper i och med att många spelar online. Finns gott om program som underlättar en massa för att just kunna spela helt online. Så det är nog en hobby som växer snarare än dör ut.

Det låter spännande. Jag borde lära mig mer om detta. Just att hitta ett bra gäng att spela med var ju alltid den stora utmaningen. Om det kan lösas är mycket vunnet.
Citera
2024-11-24, 15:48
Medlem
Bajskottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneAndOnly.IceMan
Det finns en aktiv rollspel och brädspels förening nära mig. t.ex. Egen lokal där de träffas för att spela.
Då bor inte jag i närheten av någon storstad

Samma här. Jag önska att jag kunde vara aktiv där, men det är ett gäng på "spektrumet" eller sådana som konstant går in i väggen och lever på bidrag. Samtliga helt socialt handikappade.

Varför kan det inte finnas liknande för oss normalbegåvade?
Citera
2024-11-25, 20:30
Medlem
Vi kör
Senast redigerad av ukklavek 2024-11-25 kl. 20:35.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in