Citat:
Ursprungligen postat av
Batleika
Jag hör till dem som spelade rollspel som ung. Det var länge sedan nu och mycket har förändrats. På slutet innan jag lämnade rollspelandet minns jag att så kallat ”frispel” hade blivit populärare. Det var en typ av rollspel med mindre av fasta regler än vanliga rollspel. Vad som hände sedan med rollspelen vet jag inte.
Vilka ”analoga” rollspel eller liknande (=spel med spelledare och karaktärer) finns idag? Jag menar nu spel som fortfarande går att köpa nya, där nya supplement ges ut och som spelas av folk under 30 år. Att några stofiler fortsätter att spela Mutant eller något annat gammalt av nostalgiskäl är inte så intressant för mig.
Det har ju fått en rejäl revival senaste 5-10 åren, släpps oerhört mycket nya rollspel, många med väldigt hög kvalite. Actual play-podcasts och Twitch-sända sessioner inspirerar många, och det har också blivit mycket lättare att hitta grupper i och med att många spelar online. Finns gott om program som underlättar en massa för att just kunna spela helt online. Så det är nog en hobby som växer snarare än dör ut.