Citat:
Ursprungligen postat av
inteeviktigt
Det är som alla vet en stor hysteri om att få jobba hemifrån, speciellt akademiker som menar att man skulle kunna vara hemifrån flera dagar i veckan och ändå kunna genomföra sina arbetsuppgifter.
Tex som programmerare förstår jag att det här funkar, man gör sin grej, har sin deadline, kan få det och fungera.
Men nu är det klienthandläggare, människor som jobbar med människor alltså som vill jobba hemifrån inte bara en dag utan 3 ggr i veckan.
I en grupp på fb tyckte en kvinna som jobbade med kriminella/missbrukare att minsann hon skulle fixa jobbet trots 3 ggr i veckan hemifrån. Hon skulle skriva det i sitt personliga brev eller ta upp det med sin arbetsgivare och tyckte att det var helt rimligt. Vad för nytta hon skulle göra hemifrån 80% av tiden för människorna hon ska hjälpa i sitt yrke stod det inget om.
Stor vilja att jobba hemifrån = gå ut med hunden lite när man vill, ta sovmorgon, titta på Netflix, städa och tvätta. Lata sig och få betalat för det. Så ser jag på det från dem flesta som vill jobba hemifrån.
Vad säger ni andra?
Jag jobbar med människor. Ett ovanligt socialt arbete där man också måste vara väldigt socialt kompetent och kunna diskutera, argumentera, ibland förhandla. Samtidigt ska massor av administrativt arbete göras. Olika former av avtal och överenskommelser, juridiska papper ska granskas och skrivas. Jag måste delvis åka hem till folk.
Det är mentalt tröttsamt. Det är också väldigt mycket jobb och ibland jobbar man hellre en lördag och är ledig en måndag för det passar bättre. Men jag kan jobba hemifrån 3 dagar i veckan om jag vill. Mina arbetskamrater är ju själva ute och springer så vi är inte alltid fulltaliga på kontoret iallafall. Kontoret är bra. En trygghet och ett sammanhang. Där man kan diskutera och få råd, där man kan fika och avreagera sig men också bara snacka om vardagen. Det är viktigt.
Detta yrke har alltid varit såhär, det var likadant för 35 år sedan när mina föräldrar jobbade med samma sak. Det finns ingen chef som tror sig måsta detaljstyra eller vaka över en.
Det går absolut inte att ta sovmorgon och lata sig. Då klarar man inte av sitt jobb och det kommer märkas. Men så länge man sköter det man ska bryr sig inte exakt när eller hur jag arbetar.
Måste vara väldigt få och konstiga hittepå-yrken där man kan laga sig bara för att man jobbar hemifrån. Sådana jobb som egentligen inte behövs.
Edit: Självklart kan jag ta en sovmorgon ibland, men den är ju inte gratis. Då får jag jobba igen den sovmorgonen på kvällen istället.
Vi har stort ansvar över vårt jobb och måste planera allt själva. Fritt, hemifrån, och hög lön. Men som sagt. Mycket ansvar. Man kan inte lata sig som en trött gymnasiestudent. Då ryker man.