2024-11-15, 11:49
Medlem
Man får ju inte glömma bort att Millennium används på många sjukhus runt om i världen och att dessa sjukhus fungerar väl.
Citera
2024-11-15, 12:02
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Vilka är det som är ansvariga för det här? Det måste ju finnas någon?
Citera
2024-11-15, 12:06
Medlem
Det är inte meningen att det skall fungera.
I dagens Sverige är det inte sjukvårdens primära uppgift.

Man har alltså betalat 5,5 miljarder kronor för ett journalsystem, som är sex år försenat, och inte håller måttet. Jävligt bra jobbat.

Fanns det någon vid upphandlingen och utvärderingen som jobbat med sjukvård överhuvud taget? Eller var det bara regionernas sjukvårdsadministratörer?

Man kan ge slumpmässigt utvald rhesusmakak ett tangentbord och låta denna skriva ihop lite kod för ett fullt fungerande journalsystem, med lite tur får man dessutom med åäö. Och skulle det vara så att dessa tecken uteblev får man anlita Stockholm stads begåvningsreserv.
Citera
2024-11-15, 12:07
Medlem
Psykpatient33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Som (delvis) utvecklare av mjukvara och lång erfarenhet inom IT så måste jag anta att det här handlar om korruption. Det finns ingen annan förklaring. Det GÅR INTE att så totalt misslyckas med att göra en så enkel sak som ett journalsystem - det handlar ju i grund och botten bara om att lagra input i en databas! Det är bara några snäpp mer avancerat än detta forum och de verkar misslyckas med grundfunktionen att lagra vad användaren skriver?!

Hur det sedan lyckas kosta flera miljarder - som skulle vara billigare än att utveckla eget?!

Nej, det går inte att misslyckas så grovt och fortfarande ha jobbet kvar. Antingen är det korruption eller politiker som ser någon prestige i det hela och vägrar ändra spår. När systemet fungerar så dåligt som det verkar på det man läser om detta borde det vara lätt att förklara kontraktet med Oracle som brutet och inte ge de en krona. De har ju inte levererat ett fungerande system!

För fem miljarder borde man kunna utveckla ett perfekt skräddarsytt system med inhemska utvecklare och sedan donera överblivna miljarder tillbaka till vården.

Gissar att 4,9 miljarder är fördelade mellan X chefer på Oracle och resten lagd på de billigaste kodapor man kunde hitta i Indien.

Ja jag tror också att något företag i Sverige hade kunnat göra en mycket, mycket bättre produkt för en tiondel av priset. Fem hundra miljoner.

Ser liksom framför mig ett gäng politiker som inte fattar någonting som tror att de måste köpa en miljardprodukt. Av helt outgrundlig anledning så fattar de inte att det inte måste kosta flera miljarder.

Det värsta är nog ändå att ingen verkar ha brytt sig.

De har inte provat ifall det fungerar bra, de har inte strömlinjeformat flödet, de har inte suttit ner med användarna och studerat deras arbetsflöden. Det är helt jävla idiotiskt och totalt oförklarligt att de inte gjort det.

Jag har jobbat på ställen där cheferna inte fattar vad det är verksamheten de basar över gör för något. Det har inte varit merotokrati utan bara att de som säljer in sig hos chefen har fått de bra uppdragen. De bygger klart och sedan får någon av de juniora gå in 2 månader efteråt och bygga klart programmet, för det är bara halvfärdigt. Få databasen att fungera, göra så att man också kan hämta ut data - och inte bara spara datat. Utvecklingsstörd facepalm-skit som dödar all motivation. Sedan får man ingenting för det efteråt för chefen litar på sykofanterna och sociopaterna helt blint. Har lämnat sådana arbetsplatser...

Men takeaway är att om chefen inte fattar vad avdelningen han basar över gör, då blir det pannkaka och rövslickeri bara. Sociopaterna flockas runt det som gamar och de som inte armbågar sig fram till köttet utan bara liksom försöker göra ett bra jobb ignoreras eller stöts bort.

Om chefen är dum i huvudet och inte vet vad som ska hända, då går det inte att rädda. Det är bara att söka nytt jobb. Lämna sociopaterna bakom sig, de får krascha och brinna själva.

Och här har det varit helt utvecklingsstörda politiker som bestämt, som inte har brytt sig alls om verksamheten, som saknar insyn.

Men i verkligheten lurar de någon HR-fitta och landar välbetalda jobb i Collector Bank som "systemarkitekt" eller nåt. Det är bara bullshit

Det är helt sjukt att de inte gav uppdraget till ett svenskt företag också. Det här skulle kunna användas för att odla svensk dataindustri, och för att göra något effektivt som faktiskt underlättat jobbet för läkarna, i stället för att bara förstöra och göra allt jobbigare.

Förmodligen hade det funkat bra med en jävla textbox som läkaren fick skriva i. Signerat med läkarens login eller nåt.

Jävla idioter
Senast redigerad av Psykpatient33 2024-11-15 kl. 12:21.
Citera
2024-11-15, 12:12
Avstängd
Vem var det KONKRET som föreslog detta användarovänliga system och sedan beslutade att detta obeprövade amerikanska sysem skule köpas in?

Namn tack!

Dessa måste avgå.
Senast redigerad av Martlet 2024-11-15 kl. 12:56.
Citera
2024-11-15, 12:19
Medlem
Psykpatient33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Vrm var det KONKRET som föreslog detta användarovänliga system och sedan beslutadw att köpa in?

Namn tack!

Dessa måste avgå.

Om antalet patienter per dag som en läkare kan ta emot minskar så handlar det ju om att de åsidosatt patientsäkerheten, till förmån för sin prestige eller sitt höga arvode. Det är mord, eller i alla fall grov misshandel. Motsvarande att begå X antal våldsamma personrån per år som Millenium är i bruk, där X är antal allvarliga fall som gick obehandlade för att läkaren var tvungen att sitta med Millenium och peka-och-klicka.

Det räcker inte med att de bara avgår, tycker jag.
Senast redigerad av Psykpatient33 2024-11-15 kl. 12:24.
Citera
2024-11-15, 12:21
Medlem
Det intressanta är kostnadsbilden, i detta fall, stäng ned ett journalsystem, bygg sex stycken JAS 39 Gripen.
Citera
2024-11-15, 12:25
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Man får ju inte glömma bort att Millennium används på många sjukhus runt om i världen och att dessa sjukhus fungerar väl.
Ja de har säkert samma behov och jobbar precis som vi gör.
Häng med lite. Vi jobbar inte ens samma i alla regioner här i Sverige. Detta kommer kosta oss betydligt mer än den budget man har. Plus trasiga medarbetare inom vården.
Citera
2024-11-15, 12:26
Medlem
Psykpatient33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralArmfeldt
Det intressanta är kostnadsbilden, i detta fall, stäng ned ett journalsystem, bygg sex stycken JAS 39 Gripen.

Hela Sahlgrenska kostar 21 miljarder per år. Så en fjärdedel av vad det kostar att driva hela sjukhuset ett år.

Eller alternativt, att de slipper bry sig om sitt budgetunderskott i fem år, för det år ju på en miljard per år. Inga nedskärningar eller dubbelpass eller så alls, i fem år.
Citera
2024-11-15, 12:30
Medlem
Sunimods avatar
Nu är ju inte behovet ett enkelt journalsystem över patienterna utan är rätt mycket mer. Man ersätter ett antal olika system med Millennium.
(Från säker källla. Frugan som jobbar inom VGR)
Citera
2024-11-15, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykpatient33
Hela Sahlgrenska kostar 21 miljarder per år. Så en fjärdedel av vad det kostar att driva hela sjukhuset ett år.

Eller alternativt, att de slipper bry sig om sitt budgetunderskott i fem år, för det år ju på en miljard per år. Inga nedskärningar eller dubbelpass eller så alls, i fem år.

Lite retoriska frågor.
Frågan är vilket mervärde som Oracles journalsystem tillför en redan hårt pressad sjukvård? Varför bytte man?
Svensken borde nog fundera lite mer på var samhällets resurser går till.
Citera
2024-11-15, 12:31
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fråga till er som jobbar med liknande mjukvaror: brukar en sån här produkt kosta flera MILJARDER? För mig som lekman låter det mycket.

Jag tycker att det låter som väldigt mycket pengar med tanke på att det ska finnas en utvecklad plattform i grunden. Därför så borde det mest handla om att justera det efter svenska krav med design och funktion. Så man undrar lite över hur plattformen från grunden ser ut? Man undrar också varför de har valt just den plattformen.

Jag tänker att om man väljer en plattform som ska konfigureras och då får en offert som ligger på över 100 miljoner så skulle jag känna att något stämmer inte.

Jag skulle hellre se att man lät det gamla vara kvar och lade dessa 5 miljarder på forskning och utveckling av ett framtida system drivet av AI. Det skulle vara bra mycket smartare. Dock så skulle jag inte lagt dessa pengar där alls just nu.

Jag skulle jobba nära ett svenskt utvecklingsteam med folk från sjukvården och vara beredd på att lägga några hundra miljoner allt som allt.

Jag kan tänka mig att en stor kostnad i ett sånt här system handlar om testning och säkerhet. Så man kan undra lite varför inte över 5 miljarder har gjort att man kan använda å, ä, ö?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in