2024-11-15, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Nej inga kurser justeras. Du betalar den kurs avslutet är på plus courtage
Skulle det varit enkelt o fästa bild här på FB kan jag visa att kursen justeras just vid shortning, visade mail, samt hur jag köpt o sålt, även fast jag köpte igen på en betydligt lägre kurs som jag tog upp 74,08kr och 73,80, blev min slut kurs 74,34, kursen reglerades upp med 0,35kr på 2000st/aktier. köp/sälj för 148k totalt 296k omsättning. Utan Pro och not sammanslagning hamna inköp på 73,99, nu med Pro hamna den på 74,34, en höjning med 0,35= en kostnad för mig på 700kr

Att kursen drog upp 0.35 har enbart med not sammanslagningen o göra, Man räkna en balans vad jag sålde för, Nu med medium kostar det bara 69+69+69= 207kr och jag behåller min kurs på 0,35 lägre mot när jag hade Pro kostade short mig 700kr när man höjde inköpskursen vid not.
Senast redigerad av hjorten16 2024-11-15 kl. 08:45.
Citera
2024-11-15, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purpurhaeger
Personligen har jag aldrig sett behovet att ändra från Courtage-nivå small hos Avanza, och då är jag Platinum-kund sedan många år tillbaka. Dock inte day-trader, jag ligger väl på ca 150 affärer per år.

Ändå, intressant läsning i denna tråd. Har ni kollat på andra nätmäklare, tex Savr? Jag funderar själv på att byta men det har inte blivit av än.
Har två konton på Avanza, ska prova flytta över ena konto till Nordnet o göra en jämförelse på hur man räknar, se om det är någon skillnad.
Anledning till två konton, det är enkelt o flytta över kapital mellan bägge spelkonton, samt man kan köpa på 2 olika nivåer i samma aktie, annars räknar man bara ner kursen lite grann, ex man har en inköpskurs på 40kr på ena kursen dippar till 30 kr, vissa fyller på men kursen sjunker bara till 37kr
Med andra kontot köper man för 30kr och kursen stannar där, man kan sedan sälja av den vid 34-36 kr ibland kan kursen hålla på i den nivån en-två veckor, på så sätt kan man fortsätta trejda.
Citera
2024-11-15, 10:26
Medlem
Citat:
Nej inga kurser justeras. Du betalar den kurs avslutet är på plus courtage
Tog o samanställde courtage på Kinneviksaffären, Avanza tog 45,69+ 39kr samt sälj 41,33kr med pro2 i not samanställning, skulle jag köpt utan Pro(69kr) skiljer det bara 81kr i courtage , det är just kursändringen som var största betydelsen +0,35= 700kr plus courtage 126kr= -826kr på shorta aktien.

Ska testa med Nordea investor och Nordnet se vad slut resultatet blir.
Citera
2024-11-15, 11:41
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Har två konton på Avanza, ska prova flytta över ena konto till Nordnet o göra en jämförelse på hur man räknar, se om det är någon skillnad.
Anledning till två konton, det är enkelt o flytta över kapital mellan bägge spelkonton, samt man kan köpa på 2 olika nivåer i samma aktie, annars räknar man bara ner kursen lite grann, ex man har en inköpskurs på 40kr på ena kursen dippar till 30 kr, vissa fyller på men kursen sjunker bara till 37kr
Med andra kontot köper man för 30kr och kursen stannar där, man kan sedan sälja av den vid 34-36 kr ibland kan kursen hålla på i den nivån en-två veckor, på så sätt kan man fortsätta trejda.

Bra idé med separat konto för trejding! Det har jag inte tänkt på. Som du säger skulle det göra det lite lättare att hålla koll på hur mycket man ligger plus eller minus på de kortsiktiga affärerna. Så länge Avanza inte tar betalt för flytt av kapital eller aktier mellan konton hos dem så finns det bara fördelar vad jag kan se.
Citera
2024-11-15, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purpurhaeger
Bra idé med separat konto för trejding! Det har jag inte tänkt på. Som du säger skulle det göra det lite lättare att hålla koll på hur mycket man ligger plus eller minus på de kortsiktiga affärerna. Så länge Avanza inte tar betalt för flytt av kapital eller aktier mellan konton hos dem så finns det bara fördelar vad jag kan se.
Kan inte se någon kostnad på flytta mellan egna konton på Avanza, kan se ibland man hänvisar till ränta, dvs om jag sålt på kontot samma dag o flyttar över belopp till det andra. överförening går på samma sec man trycker överför. Det är bra när man fastnar i en lite högre kurs, man flyttar helt enkelt över belopp till det andra.
Blev att mina bägge konton hamna under Pro, jag ville bara ha ena konto på Pro, men uppenbart får man inte välja.
Varav man kunde se att Avanza skrev, du handlar mellan 30-200000kr per gång med det gäller bara ena konto, ibland ligger jag med bägge konton på samma aktie, dvs mer än det dubbla.
Senast redigerad av hjorten16 2024-11-15 kl. 12:29.
Citera
2024-11-15, 14:52
Medlem
Citat:
Tog o samanställde courtage på Kinneviksaffären, Avanza tog 45,69+ 39kr samt sälj 41,33kr med pro2 i not samanställning, skulle jag köpt utan Pro(69kr) skiljer det bara 81kr i courtage , det är just kursändringen som var största betydelsen +0,35= 700kr plus courtage 126kr= -826kr på shorta aktien.

Ska testa med Nordea investor och Nordnet se vad slut resultatet blir.

Något stämmer inte med det du redovisar. Du kan inte ha betalt 45,69+39 vid köpet och 41,33 vid säljet. Om det inte var så att du köpte många fler än du sålde.

Och anledningen till att notan blev uppdelad i två vid köpet var att du hade fler än tre kursnivåer. Så de tre första kursnivåerna slås ihop till en nota (45,69 kr i courtage) och den/de övriga 1-3 kursnivåerna slås ihop till en nota (39 kr). Vid säljet hade du max 3 kursnivåer och således en nota.

Skulle du kört utan Pro skulle du fått betala 69 kr per order. Eftersom du hade minst 4 kursnivåer vid köp så skulle du antagligen haft minst 4 ordrar och således 4x69 kr = 276 kr i courtage för köpet.

Som jag skrivit ett flertal gånger så finns ingen "kursändring". Kursen du köper för är exakt den du får på notan, inget förändras/justeras förutom att ett courtage läggs på.
Citera
2024-11-15, 15:43
Medlem
Citat:
Något stämmer inte med det du redovisar. Du kan inte ha betalt 45,69+39 vid köpet och 41,33 vid säljet. Om det inte var så att du köpte många fler än du sålde.

Och anledningen till att notan blev uppdelad i två vid köpet var att du hade fler än tre kursnivåer. Så de tre första kursnivåerna slås ihop till en nota (45,69 kr i courtage) och den/de övriga 1-3 kursnivåerna slås ihop till en nota (39 kr). Vid säljet hade du max 3 kursnivåer och således en nota.

Skulle du kört utan Pro skulle du fått betala 69 kr per order. Eftersom du hade minst 4 kursnivåer vid köp så skulle du antagligen haft minst 4 ordrar och således 4x69 kr = 276 kr i courtage för köpet.

Som jag skrivit ett flertal gånger så finns ingen "kursändring". Kursen du köper för är exakt den du får på notan, inget förändras/justeras förutom att ett courtage läggs på.
Fast det är som jag berätta, i fönster konto under aktien visas

Inköpsvärde, Marknadsvärde, inköpskurs. inköpskursen visar 73,99kr efter jag shorta, dagen efter när not och courtage är dragen visar 74,34kr dvs 700kr försvann enbart med kursen.

Enda jag gjorde var ett köp sedan sålde med vinst, kursen dippa jag gjorde två köp till på lägre nivå. kursen visa 73,99. dagen efter not visar att kursen höjts med 0,35 till 74,34, dvs enbart via kurshöjningen tappa jag 700kr en dag till den nästa.
Citera
2024-11-15, 17:44
Medlem
Citat:

Hitta igen lösningen, jämförde bägge kontona, ska jag shorta måste jag köpa med det andra kontot, då påverkades inte kursen på samma sätt samt courtage påverkades inte heller i not. dessa räknas separat. Kanske därför jag inte märkt av tidigare att kursen påverkades, valt o ta det lugnt på börsen, handlade nu bara från ett konto, där jag märkte av någon snodde 700kr plus courtage vid shortning samt att kursen påverkades så hårt som +0,35.
Citera
2024-11-15, 20:40
Medlem
Citat:
Fast det är som jag berätta, i fönster konto under aktien visas

Inköpsvärde, Marknadsvärde, inköpskurs. inköpskursen visar 73,99kr efter jag shorta, dagen efter när not och courtage är dragen visar 74,34kr dvs 700kr försvann enbart med kursen.

Enda jag gjorde var ett köp sedan sålde med vinst, kursen dippa jag gjorde två köp till på lägre nivå. kursen visa 73,99. dagen efter not visar att kursen höjts med 0,35 till 74,34, dvs enbart via kurshöjningen tappa jag 700kr en dag till den nästa.

Ja om du köper en aktie på 73,99 så justeras inköpskursen med courtaget, dvs Avanza räknar ut vad du faktiskt betalt för aktien (inköpspris+courtage).

Shortar du en aktie (blankar) över natten så betalar du även en fast avgift på 199 kr samt ränta för aktielånet.
Citera
2024-11-15, 20:53
Medlem
Citat:
Ja om du köper en aktie på 73,99 så justeras inköpskursen med courtaget, dvs Avanza räknar ut vad du faktiskt betalt för aktien (inköpspris+courtage).

Shortar du en aktie (blankar) över natten så betalar du även en fast avgift på 199 kr samt ränta för aktielånet.
Nej man lägger på en kurs ändring, courtage kostar inte över 700kr för köp sedan sälj, sedan två köp på en lägre kurs, dvs 3 st köp och en sälj, 4* 69= 276kr i courtage, med pro la man på som jag visa 46,69kr i courtage. Antingen skulle jag ha pro3 om det utgör att inte 39kr håller, Men Avanza hävda jag låg rätt, men varför denna kurshöjning den gillar jag inte. men kommer nu starta upp ett tredje konto, antingen på Nordnet, bevaka noggrant att jag köper o säljer på rätt sätt, ska gå igenom mitt gamla Nordea investor kostnader, byte bort den när jag fick Pro, Nordea hade högre courtage. Men ev inga kursändringar.

Enda jag reflektera med Nordea var vid ett köp, sitter med Avanzas sida, öppna även Investor gjorde ett köp, la en låg inköpskurs, enligt Avanzas kurs graf gick kursen aldrig ner till min inköpskurs på Nordea. Ändå fick jag aktien, passa på direkt o skriva på placera forumet med bild på mitt köp samt att grafen aldrig nått dit o jag fick aktierna, tråden plockades bort direkt. Hur detta var möjligt förstår jag inte.
Citera
2025-03-07, 05:28
Medlem
Citat:
Verkar gå trögt med svar från Avanza, enda jag vill är inte ha Pro, jag vill ha vanligt courtage på 69kr.

Har funderat på varför det gått lite trögt med day trading sedan jag fick Pro gratis av avanza. insåg nu när jag gick igenom att Pro inte fungerar för en day trader, Just som jag tog upp, sålde av allt, köpte på en lägre kurs, ändå räknades affären ihop och jag får kursen därefter, dvs bara affären jag tog upp kosta mig courtage ca 700kr genom att kursen lades på annat sätt, skulle jag haft vanligt courtage på 69kr skulle jag inte haft någon samanställning av kursen o köp under dagen o inköps kurs hade varit 0,35 lägre.

Får bara hoppas Avanza plockar bort Pro, just nu kan jag inte day trada mer än en ggr per aktie o dag., får ev flytta över till Nordnet. Ha kvar lite belopp på Avanza så jag får allt sammanställt till deklaration, sedan avsluta Avanza.

Ja courtaget äter mer än man tror om man gör större affärer. Då är Avanza dyrt.
Citera
2025-03-07, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorsBjorn
Ja courtaget äter mer än man tror om man gör större affärer. Då är Avanza dyrt.
Inte bara courtage, märker av att man förändrar inköpskursen, sålde igår SBB, lät kursen falla och köpte sedan igen samma antal, Avanza tar ut mer än bara courtage avgiften vid såna affärer.
Sålde vid 3,79kr köpte igen vid 3,68, kurs idag är 3.69kr, dvs man tar även av kursen ifall man säljer och köper samma dag plus courtage avgift. Har 50000st på sbb.
Ska prova på nordnet o se om dom gör samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in