2019-04-01, 15:50
Medlem
Courtaget för Pro 1-4 ligger på 0,034% - 0,015%, nu vet jag inte vad kraven är för att gå upp i rang, men även vid 0,015% så verkar det vara relativt dyrt. Jag menar när man börjar komma upp till 700 000 kr per avslut så är courtageklassen Fast Pris billigast med en fast avgift på 99kr per köp eller sälj.

Vad är meningen med att vara Pro-kund?

https://www.avanza.se/konton-lan-prislista/prislista/courtageklasser.html
https://www.avanza.se/private-banking-pro/pro/start.html
Senast redigerad av HeisenHertz 2019-04-01 kl. 15:53.
Citera
2019-04-01, 15:56
Avslutad
Vilken konstig fråga, det står ju klart och tydligt på sidan du själv länkade vad du får som Pro-kund.

Här är en sak till exempel, om den är bra eller dålig låter jag var osagt:
Citat:
Ursprungligen postat av Avanza
Personlig service
Vi finns bara ett samtal bort. Som Pro-kund får du ett direktnummer till våra kundansvariga och mäklare som ger dig snabb och personlig service. Allt för att du ska få bästa tänkbara stöd för din handel.
Citera
2019-04-01, 16:00
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeisenHertz
Courtaget för Pro 1-4 ligger på 0,034% - 0,015%, nu vet jag inte vad kraven är för att gå upp i rang, men även vid 0,015% så verkar det vara relativt dyrt. Jag menar när man börjar komma upp till 700 000 kr per avslut så är courtageklassen Fast Pris billigast med en fast avgift på 99kr per köp eller sälj.

Gör man många mindre affärer blir Pro billigare, men det beror förstås på hur många affärer och framför allt på hur stora affärer man gör. Gör man många stora blir det säkert billigare ändå, eftersom man då blir "Pro 5" och får individuella priser.

Du får olika grejer som Pro, exempelvis Infront gratis (Pro 1 får betala lite dock tror jag). Då kan det totalt bli billigare att betala lika mycket, eller till och med lite mer, än fastpriskunderna i courtage, istället för att få lite billigare courtage, men betala för Infront varje månad.
Citera
2019-04-01, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeisenHertz

Du får även lägre belåningsränta utanför superlånet. Som Private Banking-kund får du 3,45 %, och som Pro-kund får du 2,90 %.

Men jo, jag håller med om att de borde kunna sätta ett tak på 99 kr i courtage per nota för en Pro-kund, i likhet med "Fast pris".
Citera
2019-04-01, 22:11
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Du får även lägre belåningsränta utanför superlånet. Som Private Banking-kund får du 3,45 %, och som Pro-kund får du 2,90 %.

Men jo, jag håller med om att de borde kunna sätta ett tak på 99 kr i courtage per nota för en Pro-kund, i likhet med "Fast pris".

Det är en väldigt hög ränta jämfört med superlånet som nu har en ränta på 0,99%.
Citera
2019-04-01, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Det är en väldigt hög ränta jämfört med superlånet som nu har en ränta på 0,99%.

Men att jämföra med superlånet är irrelevant.
Citera
2019-04-01, 22:32
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Men att jämföra med superlånet är irrelevant.

Förvisso, och 3,45% ränta är i överkant om man ska låna till aktieffärer.
Citera
2024-11-13, 11:02
Medlem
Väcker upp denna tråd igen.

Vad jag har märkt av med Pro2 nu på sistone med daytrading är att den är värdelös.

Köper jag aktier för drygt 100k den går upp jag plockar vinst, men köper jag den igen samma dag när kursen gått ner, lägger man nu in en mellan kurs, dvs sålde allt vid 75,20kr, kursen går sedan ner till 74,08kr jag köper tillbaka. räknas allt om och min inköpskurs hamna på 74,34kr
Dvs jag tappa ca600kr på denna daytrejd med Pro2 genom att Avanza lägger in en mellan kurs från jag sålde på 75,20 till jag köpte igen för 74,08kr min inköpskurs hamnar då på 74,34kr.

Ändå betala jag en courtage avgift på 45,69kr, det var bättre när jag inte har Pro2, då betala jag 69kr rakt av på köp sälj och inte råka ut för att hamna på en mellan kurs vid daytrejd.

Fler som märkt av detta? bör jag ta bort Pro2?
Citera
2024-11-13, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16

Vad jag har märkt av med Pro2 nu på sistone med daytrading är att den är värdelös.

Köper jag aktier för drygt 100k den går upp jag plockar vinst, men köper jag den igen samma dag när kursen gått ner, lägger man nu in en mellan kurs, dvs sålde allt vid 75,20kr, kursen går sedan ner till 74,08kr jag köper tillbaka. räknas allt om och min inköpskurs hamna på 74,34kr
Dvs jag tappa ca600kr på denna daytrejd med Pro2 genom att Avanza lägger in en mellan kurs från jag sålde på 75,20 till jag köpte igen för 74,08kr min inköpskurs hamnar då på 74,34kr.

Ändå betala jag en courtage avgift på 45,69kr, det var bättre när jag inte har Pro2, då betala jag 69kr rakt av på köp sälj och inte råka ut för att hamna på en mellan kurs vid daytrejd.

Tog och skrev till Avanza att plocka bort mig som Pro kund, vara ligga inom day trading o vara Pro kund är inte gynnsamt, man kan inte köpa vid dalar och sälja vid toppar, man straffas med en mellan kurs, dvs vill jag göra en 500 hundring i vinst kostar courtage 69 kr köp 69 kr sälj,= 138kr i avgift, vinst=362kr som pro har jag lägre courtage men straffas med att hamnar på en mellan kurs kan inte upprepa processen 2-3 ggr till under dagen med köp o sälj.
Senast redigerad av hjorten16 2024-11-13 kl. 12:13.
Citera
2024-11-13, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16

Vad menar du med *"mellankurs"? Kursen är alltid den kurs du köpt/sålt för.
Skillnaden om du byter kommer bli att du istället för att betala en *courtageavgift på 45,69 kr kommer betala 69 kr. Dvs du blir förloraren.

Jag kör Pro 3 och det fungerar mycket bra vid daytrading. Kom bara ihåg att max tre kursnivåer gäller för notasammanslagning.
Citera
2024-11-13, 13:48
Medlem
Jag har också funderat på detta och tycker Avanza blivit dyr. Funderar på att succesivt flytta bort från Avanza.
Citera
2024-11-13, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Vad menar du med *"mellankurs"? Kursen är alltid den kurs du köpt/sålt för.
Skillnaden om du byter kommer bli att du istället för att betala en *courtageavgift på 45,69 kr kommer betala 69 kr. Dvs du blir förloraren.

Jag kör Pro 3 och det fungerar mycket bra vid daytrading. Kom bara ihåg att max tre kursnivåer gäller för notasammanslagning.
Fick svar från avanza, gav sedan svar, dvs jag sålde allt vid 75,20 och köpte senare allt vid 74,08 sedan ytligare 500st vid 73,80. och kursen efter avräkning blev 74,34

Svar avanza:
Tack för ditt meddelande.
Den courtageklass som i vissa fall kan vara mer gynnsam för Pro kunder är främst Fast Pris. Det förutsätter att man handlar enbart på Stockholmsbörsen och större order.
Orderns storlek på Stockholsbörsen måste uppgå till minst 99 / 0,0003 = 330 000 kr. För all handel under denna storlek är det mer fördelaktigt med Pro 2. Vad jag kan se handlar du allt som oftast i intervallet 30 - 200 000 kr. Då passar Pro 2 mycket bra.
Självklart kan jag lägga om dig om du vill. Vad önskar du i stället?
Med vänliga hälsningar
Östen

Mitt svar:
Hej och tack för svar.

Jag vill återgå till bara vanlig som jag var innan, med mina courtage på 69kr köp/sälj.

Insåg att köp/sälj/köp med Pro2 gav mig sämre villkor då kursen hamna på en mellan kurs vid avräkning, sålde för 75.20kr köpte igen vid 74,08 å 73,80, fick efter avräkning, en kurs på 74,34.

Utgör att day trading inte fungerar med Pro2, jag kan inte köpa o sälja/köpa samma aktie igen på dipp o sälja vid peak under dagen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in