Citat:
Det där med Sanna/Jackie och gäddan och deras förmenta affär var ett rykte som var i svang i tråden för över ett år sedan. Jag läste Sara Nilssons text "Hur kom Bodström in i bilden?". I den försöker hon fåfängt att leda ryktet i bevis, men att det skulle ha varit fråga om någon amorös förbindelse beläggs icke. Det har, av vad Sara Nilsson refererar i texten som Jackies ord, istället handlat om att de författade en bok ihop, såvitt jag förstår.
För övrigt sätter inte texten Jackie i direkt smickrande dager. Rent ut sagt är det ett karaktärsmord Sara Nilsson ger sig på, till vad nytta kan man undra. Rapsodiska episoder staplas på varandra: Det är Jackie hit och Jackie dit, och hon var minsann försvunnen en natt när brandlarmet gick på hotellet under en volontärsammankomst (okej, och?) och tips kom in om henne och sagda gädda och det är det ena med det andra, med det tredje...
Jackie är till karaktären si och hon är så, får vi veta ("arg och hämndlysten"; "skriker okvädningsord"; "blev besviken", "hotfull ton"). Jo, jo - oaktat sanningshalten i dessa ad hominem-utfall - vi är alla, trots allt, människor med våra bättre och sämre sidor, något Sara Nilsson själv lär ha ett hum om. Vidare kom Jackie inte ens på tal när det skulle nomineras till styrelse, vilket ska "ha skavt för Jackies del". Admin i Dumpens Facebookgrupp blev hon "för husfridens skull". Men hon blev det, märk väl.
Det blir till slut lite för mycket vendetta över det hela och utan någon egentlig poäng - eller så är det poängen, nyttan jag efterfrågade ovan: Sara Nilsson betraktar Jackie som boven i dramat. Okej, då vet vi det, ungefär.
Att sedan rota fram en 16 år gammal dom, liksom för att inte bara sätta kniven i en tidigare Dumpenmedarbetare, utan också vrida om, framstår som en desperat, närmast i affekt, utförd handling. Uppgifterna i den publicerade domen är klart förtalsgrundande (om det sedan är förtal, låter jag vara osagt).
Nej, det här var ett svagt nummer av Sara Nilsson. Bättre kan hon och borde väl snarare, i den belägenhet hon och Dumpen är, rikta sin vassa och (oftast) välskrivande pennudd mot de graverande sakfrågor som av allt att döma i rask takt dimper ner i knäet på henne.
Senast redigerad av Lessler 2024-11-15 kl. 01:53.
Senast redigerad av Lessler 2024-11-15 kl. 01:53.