2024-11-14, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Blir den överflyttad till ny ägare kan du ju klaga bäst du vill.

Aja, Finansbolagen får nog lära sig nya rutiner.
Men det är ju helt sjukt!
Citera
2024-11-14, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
biluthyrningsföretaget försöker få tillbaks pengarna från mig och jag vägrar betala får biluthyrningsföretaget på Rivieran försöka stämma mig i svensk domstol, och vad tror du svensk domstol säger? Kommer de påstå att Kronofogden gjorde fel när de drev in fordonet med antagandet att de var mitt? Självklart inte. Men om de ändå påstår detta, betyder det i samma slag att Kronofogden måste lämna tillbaks bilen.

Du verkar ha missförstått. KfM gjorde rätt eftersom du disponerade bilen, bilfirman har också rätt. Kvar blir du som sitter i dubbel rävsax.
Citera
2024-11-14, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du verkar ha missförstått. KfM gjorde rätt eftersom du disponerade bilen, bilfirman har också rätt. Kvar blir du som sitter i dubbel rävsax.
Kronofogden gjorde helt fel då det inte är den skuldsattes egendom. Detta måste naturligtvis prövas rättsligt innan tomtarna kastar över problemet till både hyrbilsfirman och den nya köparen med "fräscha" rumänska registrerings-skyltar. Snacka om cynism!
Citera
2024-11-14, 19:03
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:

Det står inte i någon svensk lag att bara för att man "disponerar" bilen så får Kronofogden driva in den. De får inte driva in något som inte de facto är den misstänktes egendom. Så om de påstår att jag var den faktiska ägaren och att jag bara hyrde den "på pappret" så måste detta bevisas juridiskt, om det är skuldindrivning vi talar om.
Citera
2024-11-14, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Kronofogden gjorde helt fel då det inte är den skuldsattes egendom. Detta måste naturligtvis prövas rättsligt innan tomtarna kastar över problemet till både hyrbilsfirman och den nya köparen med "fräscha" rumänska registrerings-skyltar. Snacka om cynism!

Citat:
Det står inte i någon svensk lag att bara för att man "disponerar" bilen så får Kronofogden driva in den. De får inte driva in något som inte de facto är den misstänktes egendom. Så om de påstår att jag var den faktiska ägaren och att jag bara hyrde den "på pappret" så måste detta bevisas juridiskt, om det är skuldindrivning vi talar om.

Vi får väl se var det slutar. Skulle inte uttrycka mig så självsäkert om rättsläget...
Citera
2024-11-14, 19:33
Medlem
Citat:
Vi får väl se var det slutar. Skulle inte uttrycka mig så självsäkert om rättsläget...
Om det är diskutibelt så är det de fakto omtvistat och bör enligt en rättstats normer föras till rättegång för att avgöras enligt vad som kan anses vara rätt eller fel enligt rådande normer och rättspraxis.
Senast redigerad av Truefighter 2024-11-14 kl. 19:38.
Citera
2024-11-14, 19:44
Medlem
Citat:
Om det är diskutibelt så är det de fakto omtvistat och bör enligt en rättstats normer föras till rättegång för att avgöras enligt vad som kan anses vara rätt eller fel enligt rådande normer och rättspraxis.

Ja och det kommer ju att prövas. Men vad jag förstår har ingen begärt inhibition så under tiden kan KfM gå vidare med försäljningen.
Citera
2024-11-14, 19:47
Medlem
Så de flesta här tycker att det är okej att kronofogden beslagtar en leasingbil i lyx klassen och sätter ut den till försäljning med samma Rumänska skyltar som är den rättmätiga ägarens? Hur ska då den nya ägaren agera om leasingbilfirman kräver tillbaka sin berättigade egendom från honom?
Citera
2024-11-14, 19:52
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Så de flesta här tycker att det är okej att kronofogden beslagtar en leasingbil i lyx klassen och sätter ut den till försäljning med samma Rumänska skyltar som är den rättmätiga ägarens? Hur ska då den nya ägaren agera om leasingbilfirman kräver tillbaka sin berättigade egendom från honom?

Förmodligen är förklaringen att många här kronofogdens personal, då detta av naturen är ett ämne som intresserar dem.
Citera
2024-11-14, 19:54
Medlem
Han får väl en skuld till leasingbolaget. R väl perfekt. Den kriminella muppen straffas. Ett rumänskt företag som leasar ut en bil i sverige, du fattar väl själv att det är en kriminellt fuffensupplägg. Fuck them

Citat:
Citera
2024-11-14, 20:14
Medlem
Citat:

Jo faktsikt, enligt 4 kap Utsökningsbalken:
Citat:
18 § Gäldenären anses vara ägare till lös egendom som han har i sin besittning, om det ej framgår att egendomen tillhör annan.

I fråga om registrerat skepp eller registrerat luftfartyg gäller dock att egendomen anses tillhöra gäldenären, om denne är inskriven som ägare och det ej framgår att egendomen tillhör annan.

För "framgår" räcker det inte att vifta med några papper utan den som hävdar sig ha bättre rätt ska väcka talan inom 1 månad.

För skepp och flygplan krävs också att man är registrerad ägare men av någon anledning inte för landfordon.
Citera
2024-11-14, 20:16
Medlem
Citat:
De "kanske" vet det? Men de har inte tillåtet att de rättsinstans har prövat ärendet och säljer bilen som enligt överklagan till tingsrätten tillhör ett leasing-bolag. I detta fall riskerar köparen att hamna i problem liksom leasing firman som riskerar en signifikant ekonomisk förlust. Detta skulle jag vilja påstå inte handlar om god rätts- sed!

Osäkert vad du menar. Vilka 'De' avser du? som 'kankse' vet vad?

Leasingbolaget som bilägaren hänvisar till finns inte registrerat i Sverige och bilägaren menar sig inte vara ägaren utan leasing-tagare för en bil som används i Sverige fast leasing-företaget är registrerat i Rumänien. Och råkar har samma ägare som leasar bilen. En person som bor i Sverige reser inte till Rumänien för att där hyra/leasa en bil som han ska använda i Sverige. En leasingtagare är en hyrestagare eller som du råkar skriva en 'köpare'.

Det är inte helt lätt att exportera och importera bilar och andra fordon. Men visst fungerar det och det är bara att börja läsa in sig på Transportstyrelsens hemsidan till att börja med, för att få ordning på sitt bilägande i Sverige.

Svenska bilföretag brukar hjälpa bilköpare i Sverige att ordna finansieringen vid så stora inköp som bilköp innebär. Det är nog extremt sällsynt att bilköpare i Sverige anlitar rumänska "leasingföretag", som inte har oktroj i Sverige. Det låter riskabelt att skaffa en bil för användning i Sverige med finansiering (leasing eller månadshyra) genom en lokal firma i Rumänien. Bäst är nog att i Sverige använda lokal svenska lagar och regler för att inte riskera sin kapitaltillgång.

Har leasingtagaren/bilköparen som i detta fall byggt upp en kapitalskuld så stor att den nått Kronofogden , borde han ha satt sig i kontakt med KfM för att lösa sina skulder på ett annat och bättre vis. Om bilen har ett högt värde för honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in