2024-11-14, 14:31
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sputnik2011
Tack för dom orden, får jag använda dom vid något tillfälle med text med min blogg?

MVH

Kom på nåt bättre själv, för det där var ju ren rappakalja. Det finns ingen kausalitet oetiskt=välstånd.
Citera
2024-11-14, 14:52
Medlem
sputnik2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Guld brukar inte vara så bra, med tanke på hanteringen och det storra spannet mellan köp och sälj. Men på vilket sätt resulterade ditt guld i massor elände? Tänker du på de som bryter guld?
Tänker mig att Spotify ökat ganska rejält, och Nvidia ännu mer. På vilket sätt förknippar du dessa med elände?

Förstår och intressant kunskap du har
Handlar för spot eller mellan köp/sälj

Är mer än nöjd med prisutvecklingen
Men tråkigt med det som händer i omvärlden

Vi alla har olika förutsättningar och mål
Glad att jag tryggat dotterns pension
Senast redigerad av sputnik2011 2024-11-14 kl. 14:54.
Citera
2024-11-14, 14:54
Medlem
sputnik2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiogenesDoxa
Så som frågan är ställd är den öppen, det finns ingen färdig definition som kan sägas vara ett komplett och rätt svar.

Att äga aktier i ex Swedish match (numera uppköpta/avnoterade, men för exemplets skull) är rimligen mer etiskt om du själv snusar än om du inte gör det.

Om du äger vapen, och dessutom förespråkar att det samhälle du lever i ska ha en försvarsmakt är det konstigt att hävda att investeringar i vapentillverkning är oetiskt.

På ett sätt kan man resonera i termer av att det är handlingar som är etiska eller oetiska, inte investeringar.

Tar till mig med dom tanke-banorna

Mvh
Senast redigerad av sputnik2011 2024-11-14 kl. 15:29.
Citera
2024-11-14, 15:32
Medlem
Citat:
Handlar för spot eller mellan köp/sälj
Du köper alltså för priser under marknadspris, och säljer för över. Spännande.

Hur går du tillväga rent praktiskt? Är det Foodora som hämtar och levererar?

Sedan glömde du att berätta vad det oetiska med guld var.
Citera
2024-11-14, 15:35
Medlem
Citat:
Att äga aktier i ex Swedish match (numera uppköpta/avnoterade, men för exemplets skull) är rimligen mer etiskt om du själv snusar än om du inte gör det.
Man kan anse att det är oetiskt med företag som får in människor som man själv i tobaksträsket.
Citera
2024-11-14, 15:40
Medlem
DiogenesDoxas avatar
Citat:
Man kan anse att det är oetiskt med företag som får in människor som man själv i tobaksträsket.
Absolut. Problemet om man utgår från vad som är sunt för människan så kan du inte investera i:

- Något som har med smartphones eller sociala medier att göra
- Banker etc som driver på människors skuldsättning
- Fastigheter som värms upp med något annat än... Jag vet inte vad... Och som troligen inte är byggda i betong för det ger rätt stora utsläpp...
- Några som helst saker som ens vidrör försvarsindustrin.
- Någon som tillverkar eller säljer kontorsmöbler, det är inte hälsosamt att vara stillasittande.
- Alla former av fordon som kräver fossila bränslen eller gruvdrift av diverse råvaror (det vill säga allt)
- Ingen industri
- Ingen skogsindustri, eftersom den utarmar ekosystemet och på sikt skadar allt levande på jorden inkl djuret människa
- Tillverkare och återförsäljare av godis
- Tillverkare och återförsäljare av mängder av läkemedel, eftersom det numera ofta bara är att profitera på folksjukdomar som folk valt att skaffa sig genom en destruktiv livsstil

Och så vidare, och så vidare. Och kanske är det just så, att man bara borde skippa allt. Både konsumtion/sysselsättning såväl som investeringar. Jag är inte dömande, har all respekt för folk som flyttar till en lappkåta i skogen utan el och rinnande vatten och lever på fiske, blåbär och havregryn.
Citera
2024-11-14, 15:45
Medlem
Citat:
Absolut. Problemet om man utgår från vad som är sunt för människan så kan du inte investera i:

- Något som har med smartphones eller sociala medier att göra
- Banker etc som driver på människors skuldsättning
- Fastigheter som värms upp med något annat än... Jag vet inte vad... Och som troligen inte är byggda i betong för det ger rätt stora utsläpp...
- Några som helst saker som ens vidrör försvarsindustrin.
- Någon som tillverkar eller säljer kontorsmöbler, det är inte hälsosamt att vara stillasittande.
- Alla former av fordon som kräver fossila bränslen eller gruvdrift av diverse råvaror (det vill säga allt)
- Ingen industri
- Ingen skogsindustri, eftersom den utarmar ekosystemet och på sikt skadar allt levande på jorden inkl djuret människa
- Tillverkare och återförsäljare av godis
- Tillverkare och återförsäljare av mängder av läkemedel, eftersom det numera ofta bara är att profitera på folksjukdomar som folk valt att skaffa sig genom en destruktiv livsstil

Och så vidare, och så vidare. Och kanske är det just så, att man bara borde skippa allt. Både konsumtion/sysselsättning såväl som investeringar. Jag är inte dömande, har all respekt för folk som flyttar till en lappkåta i skogen utan el och rinnande vatten och lever på fiske, blåbär och havregryn.
Om du hade läst vad jag svarade på, så hade du inte behövt svara mig med massor goja som jag inte frågat efter.
Citera
2024-11-14, 16:34
Medlem
Citat:
Någons vinst är någons förlust

[i]Är alla transaktioner alltid varit på någons bekostnad
...
För att spelar man ut sina kort rätt så vinner man i det långa loppet
FEL.
Då jag hade ett serviceföretag förbättrade det resultatet för BÅDE kunderna och mitt företag.
Bevis på det var att nästan alla fortsatte anlita mitt företag och de sista 3 åren innan jag sålde företaget behövde jag inte göra säljjobb för jag fick fler uppdrag än vad jag ville ha genom rekomendationer från nöjda kunder.

Så i LÅNGA loppet tjänade jag MER på att spela mina kort så att även kunderna tjänade på transaktionen...

Fast det var iofs förlust för mina konkurrenter, som jag tog kunderna från
Citat:
psykoligska mekanismer som styr
Ja, för alla de som inte styrs av vettet
Citat:
Utnötnings strategin med skambud på börsen
Skambud fungerar knappast på en marknad där det finns många aktörer.
Citat:
Därför att den lokala frisören vänta på börsen skulle krasha
För att köpa billigt för flera hundratusen på väl utvalda aktier
Så att när återhämtningen kommer sälja dýrt och göra en ansenlig vinst
Genom detta återigen någons fördel till någons bekostnad
Det är ju INTE den klokes fel att dumma köper dyrt och säljer billigt
så sådant kan ju inte vara oetisklskt i sig på börsen då man gör affärer i det öppna tradingsystemet.
UTOM om någon SKAPAR TA-signaler för att LURA de okunniga.
(Jag vet hur man kan göra sådant, men det är olagligt i Sverige, men förekommer säkert i alla fall utomlands.)
Citat:
En osäker och förmodligen icke erfaren väljer att sälja
Majoriten väljer att inte göra så
Men det behövs bara en eller några fåtal och skrällen är ett faktum
Njae, majoriteten är inte smart Förr var det inte så illa, men nu finns många som styrs av TA.

Ja till resten. Speciellt då många av handlarna är TA-idioter, som inte har en aning om vad de gör, och BARA handlar baserat på vad mest andra TA-idioter gör, inte ett dugg efter vad något är värt!!!
(Då kan även andra råka ut på sina stopp-loss, MEN om de gjort sitt jobb med FA-analys är ras kursras ingen katastrof för aktien kommer att återhämta sig.)
Citat:
Ursprungligen postat av Baisianus
Etiska investeringar är lite som att som boxare binda ena handen bakom ryggen.

Oetiska investeringar är sånt som faktiskt skapar välstånd.
Va?! Snarare MOTSATSEN.
Det är oetiskt om man "binder ANDRAS arm på ryggen"
och SKAPA välstånd är ju ETISKT, så länge det inte förstör för miljön eller för andra t ex vapen.
Citera
2024-11-14, 18:55
Medlem
sputnik2011s avatar
Citat:

Hur går du tillväga rent praktiskt? Är det Foodora som hämtar och levererar?

Sedan glömde du att berätta vad det oetiska med guld var.

Lycka till med dina investeringar
Citera
2024-11-14, 18:55
Medlem
sputnik2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
FEL.
Då jag hade ett serviceföretag förbättrade det resultatet för BÅDE kunderna och mitt företag.
Bevis på det var att nästan alla fortsatte anlita mitt företag och de sista 3 åren innan jag sålde företaget behövde jag inte göra säljjobb för jag fick fler uppdrag än vad jag ville ha genom rekomendationer från nöjda kunder.

Så i LÅNGA loppet tjänade jag MER på att spela mina kort så att även kunderna tjänade på transaktionen...

Fast det var iofs förlust för mina konkurrenter, som jag tog kunderna från
Ja, för alla de som inte styrs av vettet
Skambud fungerar knappast på en marknad där det finns många aktörer.
Det är ju INTE den klokes fel att dumma köper dyrt och säljer billigt
så sådant kan ju inte vara oetisklskt i sig på börsen då man gör affärer i det öppna tradingsystemet.
UTOM om någon SKAPAR TA-signaler för att LURA de okunniga.
(Jag vet hur man kan göra sådant, men det är olagligt i Sverige, men förekommer säkert i alla fall utomlands.)
Njae, majoriteten är inte smart Förr var det inte så illa, men nu finns många som styrs av TA.

Ja till resten. Speciellt då många av handlarna är TA-idioter, som inte har en aning om vad de gör, och BARA handlar baserat på vad mest andra TA-idioter gör, inte ett dugg efter vad något är värt!!!
(Då kan även andra råka ut på sina stopp-loss, MEN om de gjort sitt jobb med FA-analys är ras kursras ingen katastrof för aktien kommer att återhämta sig.)
Va?! Snarare MOTSATSEN.
Det är oetiskt om man "binder ANDRAS arm på ryggen"
och SKAPA välstånd är ju ETISKT, så länge det inte förstör för miljön eller för andra t ex vapen.

Tar till mig av det du skriver

Mvh
Citera
2024-11-14, 19:05
Medlem
Citat:
Lycka till med dina investeringar
Du kan alltså inte svara på mina frågor. Det antog jag redan från början.
Citera
2024-11-14, 19:14
Medlem
Citat:
Ni pratade om guld, men det finns ännu större potentialer i sådant som är mer komplicerat.
Sådant som FA-analyser av t ex aktier. Då de är undervärderade köper man och väntar på att marknaden begriper
t ex då en utveckling är klar nyss och företaget börjar tjäna mycket snart.
Om man har bra timing brukar det dröja till nästa (helt kvartal med inkomst) kvartalsrapport för marknaden att begripa.

Nu har jag skippat leta bland aktier för det mesta är övervärderat, så jag har bytt fokus till fastigheter med produktionskapacitet i låglöneland. Många har misskötta verksamheter för att ägarna inte vet hur de ska göra, resultaten är dåliga så en del försöker sälja långt under värdet.

Man kan diskutera om det är oetiskt att utnyttja det. Därför försökte jag inte ens pruta på begärda priset, fastän det säkert hade gått för det finns massor av säljare och nästan inga köpare där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in