Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-14, 11:58
Medlem
Vinterrosens avatar
Hej! Mina föräldrar avslutade min barnförsäkring (där diagnosförsäkring ingick) gneom trygghansa när jag var 17 år. Något år tidigare fick jag diagnoserna ADHD och autism. Går det att få ut ersättning för dessa i efterhand, även om försäkringen nu är avslutad? Jag fick ju diagnoserna medan försäkringen fortfarande gällde, även om det var för ganska många år sedan.
Senast redigerad av Vinterrosen 2024-11-14 kl. 11:59. Anledning: fixa mening
Citera
2024-11-14, 12:14
Medlem
Fick du ingen ersättning då? Varför hade ni då försäkringen, om diagnoserna konstaterades när den gällde?
Citera
2024-11-14, 12:41
Medlem
Jag fick ersättning för min diagnos via Trygg-Hansa. Jag fick dock diagnosen i 20årsåldern och mina föräldrar avslutade aldrig barnförsäkringen utan lät den ligga och ticka tills jag blev 25 och den då automatiskt blev vuxenförsäkring. Men jag kunde skicka in journalanteckningar m.m att jag sökte vård för denna typ av sjukdom/diagnos redan som 12-13 åring då barnförsäkringen gällde. Det dröjde väl ett par månader eller tre innan ersättningen kom.
Citera
2024-11-14, 13:05
Medlem
Vinterrosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Fick du ingen ersättning då? Varför hade ni då försäkringen, om diagnoserna konstaterades när den gällde?

Det var tyvärr inte medvetna om att man kunde få ersättning för dessa typer av diagnoser
Citera
2024-11-14, 13:22
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinterrosen
Det var tyvärr inte medvetna om att man kunde få ersättning för dessa typer av diagnoser
Att du nu skulle få någon form av ersättning från en försäkring som har avslutas, är nog att förvänta sig för mycket. men försöka duger.
Citera
2024-11-14, 15:56
Medlem
Vinterrosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katttmamman
Jag fick ersättning för min diagnos via Trygg-Hansa. Jag fick dock diagnosen i 20årsåldern och mina föräldrar avslutade aldrig barnförsäkringen utan lät den ligga och ticka tills jag blev 25 och den då automatiskt blev vuxenförsäkring. Men jag kunde skicka in journalanteckningar m.m att jag sökte vård för denna typ av sjukdom/diagnos redan som 12-13 åring då barnförsäkringen gällde. Det dröjde väl ett par månader eller tre innan ersättningen kom.

Kommer du ihåg hur mycket du fick i ersättning?
Citera
2024-11-14, 16:10
Medlem
Farbaute666s avatar
Fuck, vad irriterande att den avslutades just då... Man kan få ersättning till första barnet för diagnos, men inte för de nästa eftersom man då ska ha vetat om att det finns i släkten, så att säga. Vi får pengar för första barnet och ska nog låta dem gå till hans körkort.
Citera
2024-11-14, 16:58
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Omfattning av försäkring i tid

Den som vill ha försäkringsersättning måste väcka talan om att få det inom tio år från det att den försäkringsberättigande händelsen inträffade (7 kapitlet 4 § försäkringsavtalslagen). Detta gäller oavsett om försäkringstiden har upphört. Vad som omfattas av försäkringen är den tid under vilken man var försäkrad. Skedde en skada under försäkringstiden spelar det ingen roll att försäkringen har löpt ut när man anmäler det.

Det citerade är en svar från jurist på fråga om en bilförsäkring men det ser ut att vara en generell lagstiftning (försäkringsavtalslagen) vilket då borde gälla även i ditt fall.

Så frågan är om det gått mer än 10 år sen du fick din diagnos. Om så är fallet har du ingen rätt till ersättning men det finns försäkringsbolag som är snälla och betalar ut även när dom inte behöver det. Om TryggHansa är ett av dessa kan jag inte uttala mig om. Du får testa helt enkelt.
Senast redigerad av Bbobi 2024-11-14 kl. 17:15.
Citera
2024-11-14, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinterrosen
Kommer du ihåg hur mycket du fick i ersättning?
Ca 95 tusen för bipolär typ 2.
Citera
2024-11-14, 19:21
Medlem
Ring försäkringsbolaget och fråga. Du behöver inte uppge dina uppgifter för att ställa frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in