2024-10-25, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RundKudde5000
Tror det, har sett att det finns tjänster med start höst 2025 men inget senare än det. Men du kan ju alltid prova att söka ändå.

Antar att du menar att söka via öppen ansökan, är det lättare eller svårare att få jobb om man söker på det sättet? Vill inte söka via öppen ansökan om det är svårare, då väntar jag hellre tills annonser öppnas
Citera
2024-10-30, 13:37
Medlem
Hej finns det några deltidsarbeten som jurist eller möjligheter att arbeta 50%?
Citera
2024-11-04, 20:54
Medlem
Hej!

Fråga 1. Någon som har koll på myndigheter och byråer med typiskt ”lägre arbetsbelastning”? Var ligger lönen på dessa ex. SKV, migrationsverket m.m som nyexad? Lätt att få dessa jobb generellt sett?

Fråga 2. Hur ökar chanserna till jobb på stor byrå med dåliga betyg om man säg ex. arbetat flera år på mindre byrå eller annat inom rättsområdet?
Citera
2024-11-09, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HataModeraterna
Finns det något bra juristyrke med normala arbetsvillkor? Jag pratar om 40 t/v och inga som ringer en på helger. Ett jobb som man gärna kan kombinera med ett liv, t.ex familj och intressen. Med "bra" menar jag roligt eller välbetalt, inte 40 000 kr/mån, då hade jag kunnat utbilda mig till lärare eller inte alls. Finns många ekonomer och säljare som jobbar max 40 t/veckan och tjänar gott över 50 k/mån. När jag valde utbildningen tänkte jag inte på att arbetsgivare kräver att man säljer 60 timmar av sitt liv varje vecka.

Kommunjurist, bolagsjurist (kanske på ett kommunalt eller statligt bolag?) eller verksjurist på någon myndighet.

Ett annat alternativ är kronofogde. De verkar ha rimlig arbetsbelastning, reglerad arbetstid, stor möjlighet att arbeta hemifrån och intressanta arbetsuppgifter. Lönen är dock något lägre. Enligt sacos lönesek ligger medianlönen på 49 500 kr.
Citera
2024-11-09, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelTyson
Hej!

Fråga 1. Någon som har koll på myndigheter och byråer med typiskt ”lägre arbetsbelastning”? Var ligger lönen på dessa ex. SKV, migrationsverket m.m som nyexad? Lätt att få dessa jobb generellt sett?

Typiskt sett har mindre advokatbyråer lägre debiteringskrav. Jag har varit på några intervjuer på byråer med i häradet 20 - 40 anställda och debiteringskravet har legat mellan 1 000 och 1 200 h per år. Detta gäller affärsjuridiska byråer. Den som jobbar med humanjuridik lär behöva slita fler timmar då timpenningen är lägre och mycket bara ersätts enligt taxa.
Citera
2024-11-14, 07:09
Medlem
Hej!

Sitter lite i valet och kvalet, ska skriva uppsats nästa termin. Har inte sökt uppsatspraktik då jag kör specialkurser samma termin. Är det värt att vänta med examen för att förhoppningsvis få en praktik?

Har rätt hyggliga betyg, men saknar juridisk arbetslivserfarenhet, få jag jobbat med annat under studierna.
Citera
2024-11-14, 12:00
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urstan
Hej!

Sitter lite i valet och kvalet, ska skriva uppsats nästa termin. Har inte sökt uppsatspraktik då jag kör specialkurser samma termin. Är det värt att vänta med examen för att förhoppningsvis få en praktik?

Har rätt hyggliga betyg, men saknar juridisk arbetslivserfarenhet, få jag jobbat med annat under studierna.
Vilket lärosäte är du på? På SU får man i allmänhet inte längre göra praktik i samband med examensarbetet, så där är svaret i allmänhet nej.
Citera
2024-11-14, 17:28
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Vilket lärosäte är du på? På SU får man i allmänhet inte längre göra praktik i samband med examensarbetet, så där är svaret i allmänhet nej.
Visserligen är det korrekt att praktiken inte sanktioneras av SU. Däremot inte helt ovanligt att genomföra en praktik ändå.
Citera
2024-11-15, 12:26
Avstängd
Ytterligare ett sätt för de rika att parazitera till sig ytterligare pengar.

Vet en advokatbyrå som sparkade en jurist därför att de fick en jurist
där AMS betalade hela lönen.

Vi har också polisen som utnyttjar volontärer för gratisarbete samtidigt
som de andra ink volontärhandläggarna tjänar grova pengar.

Om juriststuderanden inte kan något o är helt värdelös och inte kan
prestera något som ger värde/mervärde eller inbesparar kostnader
så är det ok att jobba o praktisera gratis - man kan samtidigt fundera
över vad sådan jur stud kommer att kunna o kunna prestera efter examen.

Läkarstuderande får betalt på sina sommarjobb på sjukhus.

Både AT tjänst o tingstänst ger betalning
Citera
2024-11-22, 14:43
Medlem
Någon som har erfarenheter från någon av följande byråer i Malmö (eller känner någon som har det), och vad är isåfall er uppfattning om hur det är att arbeta på dessa?
- Foyen
- Gulliksson
- Fredersen
- Moll Wendén
- MAQS
- Wåhlin

Och hur står sig dessa gentemot de större byråerna som ny biträdande jurist (lön, arbetsbelastning, utbildning, spännande klienter m.m.)?
Citera
2024-11-22, 14:57
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikerossis
Någon som har erfarenheter från någon av följande byråer i Malmö (eller känner någon som har det), och vad är isåfall er uppfattning om hur det är att arbeta på dessa?
- Foyen
- Gulliksson
- Fredersen
- Moll Wendén
- MAQS
- Wåhlin

Och hur står sig dessa gentemot de större byråerna som ny biträdande jurist (lön, arbetsbelastning, utbildning, spännande klienter m.m.)?
MAQS - Måna om att folk inte jobbar för mycket. Ligger lite under snittet gällande lön.
Citera
2024-11-27, 14:55
Medlem
Hej jag har en riktig amatörfråga men som kanske är av intresse för fler än mig. Vilka affärsjuridiska byråer finns det som har mer chill arbetsveckor? Finns det överhuvudtaget några som har runt 40-50 h/veckan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in