Citat:
Ursprungligen postat av
HataModeraterna
Finns det något bra juristyrke med normala arbetsvillkor? Jag pratar om 40 t/v och inga som ringer en på helger. Ett jobb som man gärna kan kombinera med ett liv, t.ex familj och intressen. Med "bra" menar jag roligt eller välbetalt, inte 40 000 kr/mån, då hade jag kunnat utbilda mig till lärare eller inte alls. Finns många ekonomer och säljare som jobbar max 40 t/veckan och tjänar gott över 50 k/mån. När jag valde utbildningen tänkte jag inte på att arbetsgivare kräver att man säljer 60 timmar av sitt liv varje vecka.
Finns många bekväma positioner som bolagsjurist. I synnerhet om man rör sig bort från en transaktionsstödjande juristroll där det alltid är fler timmar. Bolagsjuristjobben som erbjuder bra villkor och bra lön kräver dock oftast ett par års erfarenhet från byrå. Med ca 5 år i bagaget och rätt möjlighet kan man landa en senior roll med 70-80+ i lön och normala arbetsveckor. Tricket är att hålla sig undan startups och små bolag där man blir allmänpraktiserande bolagsjurist som ska vara med överallt. Banker, storindustri och pharma betalar alla mellan hyfsat till jättebra och folk vill gå hem till ungarna vid 17. Där finns oftast också budget att ta in extern hjälp om det blir för tungt eller nischat.