2024-10-03, 17:53
Medlem
Finns det något bra juristyrke med normala arbetsvillkor? Jag pratar om 40 t/v och inga som ringer en på helger. Ett jobb som man gärna kan kombinera med ett liv, t.ex familj och intressen. Med "bra" menar jag roligt eller välbetalt, inte 40 000 kr/mån, då hade jag kunnat utbilda mig till lärare eller inte alls. Finns många ekonomer och säljare som jobbar max 40 t/veckan och tjänar gott över 50 k/mån. När jag valde utbildningen tänkte jag inte på att arbetsgivare kräver att man säljer 60 timmar av sitt liv varje vecka.
Citera
2024-10-03, 18:07
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HataModeraterna
Finns det något bra juristyrke med normala arbetsvillkor? Jag pratar om 40 t/v och inga som ringer en på helger. Ett jobb som man gärna kan kombinera med ett liv, t.ex familj och intressen. Med "bra" menar jag roligt eller välbetalt, inte 40 000 kr/mån, då hade jag kunnat utbilda mig till lärare eller inte alls. Finns många ekonomer och säljare som jobbar max 40 t/veckan och tjänar gott över 50 k/mån. När jag valde utbildningen tänkte jag inte på att arbetsgivare kräver att man säljer 60 timmar av sitt liv varje vecka.
Vad är det för lön du tänker på då? "inte 40 000 kr/mån" och "gott över 50 k/mån" är lite vagt.
Citera
2024-10-03, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Vad är det för lön du tänker på då? "inte 40 000 kr/mån" och "gott över 50 k/mån" är lite vagt.
Tänker väl 50 och uppåt! Man pluggar inte 4.5 år för att tjäna medel iallafall
Citera
2024-10-07, 15:44
Medlem
skogsvisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HataModeraterna

Finns många bekväma positioner som bolagsjurist. I synnerhet om man rör sig bort från en transaktionsstödjande juristroll där det alltid är fler timmar. Bolagsjuristjobben som erbjuder bra villkor och bra lön kräver dock oftast ett par års erfarenhet från byrå. Med ca 5 år i bagaget och rätt möjlighet kan man landa en senior roll med 70-80+ i lön och normala arbetsveckor. Tricket är att hålla sig undan startups och små bolag där man blir allmänpraktiserande bolagsjurist som ska vara med överallt. Banker, storindustri och pharma betalar alla mellan hyfsat till jättebra och folk vill gå hem till ungarna vid 17. Där finns oftast också budget att ta in extern hjälp om det blir för tungt eller nischat.
Senast redigerad av skogsvisa 2024-10-07 kl. 15:47.
Citera
2024-10-10, 14:49
Medlem
Hej!

Jag har blivit antagen till Delphi talent day i Stockholm. Önskan är ju att landa ett sommarnotariat. Nån som deltagit under föregående år och har nån uppfattning om hur viben är? Något särskilt man ska tänka på? Är det knivigt mellan studenterna som deltar? Något man kan göra för att sticka ut (på ett positivt sätt)? Klädkod?
Citera
2024-10-13, 18:43
Medlem
Jag har deltagit. Tyckte det kändes mest som en dag för dem att marknadsföra och ”sälja in sig” och mindre för dem att observera alla studenter, då det är många deltagare. Alla deltagare garanteras en intervju på kontoret man sökt sig till (inte samma dag utan man bokar in en tid längre fram). Under luncherna/middagen får du dock tillfälle att prata med de som jobbar på kontoret du sökt till, bl.a HR, så ett tips är väl att bara visa intresse och försöka göra bra intryck där. Det spelade ingen som helst roll hur man presterade i de olika momenten under dagen. Du kommer ju oavsett få en intervju!
Klädkoden minns jag som ganska uppklädd, killar hade åtminstone skjorta och kostymbyxor, en del hade kavaj. De flesta tjejer hade kostymbyxor och blus. Lite finare skor än sneakers.
”Viben” under dagen tyckte jag var väldigt positiv, inget att oroa sig för!
Citera
2024-10-14, 01:46
Medlem
Tack för utförligt svar! Jaha.. jag var under uppfattningen att de intervjuade studenterna lite löpande under dagarna. Men då känns det definitivt mer som ett marknadsföringsevent. Får jag fråga hur det gick för dig? Kände du att det var ett givande event? Fick du nån bra kontakt med nån anställd utöver det ”vanliga” snacket som man har på event och så? Hur såg processen ut efteråt med intervju och ev. tjänst? Kände du att personalen räckte till? Jag kommer att söka till Stockholmskontoret, känns väl spontant som att det kommer vara flest studenter i den gruppen, fanns det tid att naturligt komma in i samtal med personal eller behöver man ”bråka” om mingeltid?
Citera
2024-10-15, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleebo
Tack för utförligt svar! Jaha.. jag var under uppfattningen att de intervjuade studenterna lite löpande under dagarna. Men då känns det definitivt mer som ett marknadsföringsevent. Får jag fråga hur det gick för dig? Kände du att det var ett givande event? Fick du nån bra kontakt med nån anställd utöver det ”vanliga” snacket som man har på event och så? Hur såg processen ut efteråt med intervju och ev. tjänst? Kände du att personalen räckte till? Jag kommer att söka till Stockholmskontoret, känns väl spontant som att det kommer vara flest studenter i den gruppen, fanns det tid att naturligt komma in i samtal med personal eller behöver man ”bråka” om mingeltid?
Jag sökte mig till ett mindre kontor än Stockholm så det var begränsat med platser till de olika tjänsterna. Fick därför inte eftersökt tjänst men fick en annan tjänst istället. Vad jag vet rekryterar Delphi endast sommarnotarier från detta event och har ingen "vanlig" ansökan. Under lunch och middag var man placerad vid bordet för det kontor man hade sökt till, så det var inga problem att få till samtal med personalen.
Citera
2024-10-21, 16:01
Medlem
Hur tidigt kan man börja söka jobb? Läser T7 nu så tar examen om lite mer än ett år. Är det för tidigt att börja söka nu?
Citera
2024-10-22, 11:16
Medlem
Någon som har koll på ingångslönerna för jurister på Big 4?
Citera
2024-10-22, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annaanak
Hur tidigt kan man börja söka jobb? Läser T7 nu så tar examen om lite mer än ett år. Är det för tidigt att börja söka nu?

Tror det, har sett att det finns tjänster med start höst 2025 men inget senare än det. Men du kan ju alltid prova att söka ändå.
Citera
2024-10-23, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RundKudde5000
Tror det, har sett att det finns tjänster med start höst 2025 men inget senare än det. Men du kan ju alltid prova att söka ändå.
Har bara sett Roschier till hösten 2025, vilka mer finns ute redan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in