Mycket snack i dessa dagar om vilka som får positioner i Trumps regering.
Och vad har det för påverkan på kriget.
Mike Waltz, Säkerhetsrådgivare.
Marco Rubio, Utrikesminister.
Pete Hegseth. Försvarsminister.
Olika uttalande om kriget från dessa herrar.
Citat:
Marco:
I september insisterade han på att han " inte var på Rysslands sida " utan att "verkligheten är att hur kriget i Ukraina kommer att sluta är med en förhandlingslösning."
"Jag skulle vara bekväm med en överenskommelse som avslutar dessa fientligheter och som jag tror är gynnsam för Ukraina, vilket innebär att de har sin egen suveränitet, att de inte blir en satellitstat eller en marionettstat som ständigt hålls som gisslan av ryssarna. . Jag tänker inte föregripa något avtal."
Citat:
Pete:
Ett inlägg på X, tidigare Twitter , av Adam Lowisz den 13 november 2024, som visats 46 000 gånger sa: " Pete Hegseth kallar Putin för en krigsförbrytare och säger att Biden har varit en svag president.
"Vi borde ha skickat Ukraina dubbla vapen och snabbare så det här kriget skulle vara över tidigare med en seger för Ukraina.
Citat:
Waltz:
Men under ett evenemang förra månaden sa Waltz att det måste göras en omvärdering av USA:s mål i Ukraina.
"Är det i Amerikas intresse, kommer vi att lägga ner den tid, skatten, de resurser som vi behöver i Stilla havet just nu?" frågade Waltz.
Waltz har hyllat Trump för att ha pressat NATO-allierade att spendera mer på försvaret, men har till skillnad från den tillträdande presidenten inte föreslagit att USA drar sig ur alliansen.
"Se, vi kan vara allierade och vänner och ha tuffa samtal", sa Waltz förra månaden.
Ja, vad ska man tro?
Vem är den starke i detta?
EDIT. Glömde en lite detalj. Marco är tydligen fokuserad på Kina-frågan. Så han kommer prata för sin sjuka mor. Eller, vi kommer troligen inte se honom engagera sig i Ukraina-frågan. Ska vi räkna bort honom från spelkorten om Europa/Ukraina?
Min gissning är att Vance+Rubio fokurserar på Kina och de andra på Europa/Ukraina.