2024-11-13, 23:26
Avslutad
Aktien i Volvo Cars kraschar och andra europeiska biltillverkare fallerar! Snacka om att Europa är påväg mot en kollaps
Citera
2024-11-13, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Javisst! Men nu tänker du bara på din egen plånbok, inte på landets eller hela Sveriges och framförallt inte framåt.
Du vet inte vad du pratar om.
Jag pratade ju om:
/AMERIKANERS plånböcker
/skit för LÄNDER
/och om det blir höga skyddstullar kan det bli pannkaka av världshandeln, vilket skulle bli skit för (nästan) alla.
Citat:
Ska vi kunna konkurrera med svensktillverkade produkter på den öppna marknaden så måste löner, lagar, subventioner, punktskatter; ja allt vägas in innan man kan säga att vi konkurrerar på lika villkor. Där finns idag en gigantisk felaktig jämvikt då vissa länder har helt andra spelregler och jag tror Kina är värst. Kommer detta att fortsätta blir vi i hela västvärlden sakta men säkert arbetslösa, våra produkter ratas till förmån för billigare sådana från dessa länder. Även om kvalitén ibland sviktar. Lösningen heter tullar.
HUR kan Kina vara mycket värre när de har mycket MINDRE skuld än USA jämfört med BNP?
(Utdelning av pengar till allmänheten som USA gjort är också en slags stöd även för företag eftersom det höjer efterfrågan i egna landey.)
Ojämvikten beror ju mycket på att väst har mycket högre löner än vad högre effektivitet motiverar...

Västföretag flyttade mycket av produktionen till lågprisländer, långt ifrån bara till Kina.
Jag förutspådde redan i mitten på 90-talet att västvärlden är "doomed" på sikt, eftersom det går inte på sikt att:
/leva på att tjänster till EGNA landet
/ha negativ handelsballans
/och finansiera det genom att ta lån...
USA har fått sämre kreditvärdighet sedan dess, detta fastän de kommit undan mycket lindrigare än vad de förtjänar, eftersom dollarn gynnas mycket av att den är den viktigaste valutan (än så länge) och USA trycker fler.
Citera
2024-11-13, 23:48
Medlem
Kina har aldrig visat någrasomheltst imperialistiska tendenser
Citera
2024-11-13, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Exakt så, tror folk vill ha sådana, de flesta här kör korta sträckor ju..
Ja, vi vill ha en behändig liten kines😁
Dom är fenomenala!
Citera
2024-11-14, 05:00
Medlem
Citat:
Det jag har hört är att alla manualer och alla displayer visar kinesisk text så dom flesta västerlänningar är chanslösa när det gäller att ställa in dessa så det faller helt på kineserna. Har dom sen fått direktiv uppifrån att göra ett dåligt jobb så är det fullt möjligt att det är så - men givetvis svårt att bevisa.
Haha, det var en usel teori, man får såklart se till att manualer och displayer är översatta när man köper in till sin marknad, hur svårt är det att förstå ??
Citera
2024-11-14, 07:32
Medlem
Svavelbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Kina är i högsta grad kapitalistisk, men en egen variant som kallas statskapitalism. D v s de fungerar utåt som västerländska företag men är bakom kulisserna dopade med pengar från kinesiska staten. Ett sådant företag är naturligtvis omöjligt att konkurrera med för våra vanliga företag.

Kalla det vad du vill, västerländsk kapitalism är uppenbart sämre på att bygga bilar.
Citera
2024-11-14, 08:01
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Haha, det var en usel teori, man får såklart se till att manualer och displayer är översatta när man köper in till sin marknad, hur svårt är det att förstå ??

Det är ingen teori. Jag har hört det från folk som har bekanta som jobbar där. Såg det också i något reportage. Visst, det är tredjehandsuppgifter men ändå.
Jo, ja, kravet är rimligt men man kanske missade att peta in det som ett skall-krav vid upphandlingen.
Citera
2024-11-14, 08:32
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Du vet inte vad du pratar om.
Jag pratade ju om:
/AMERIKANERS plånböcker
/skit för LÄNDER
/och om det blir höga skyddstullar kan det bli pannkaka av världshandeln, vilket skulle bli skit för (nästan) alla.
HUR kan Kina vara mycket värre när de har mycket MINDRE skuld än USA jämfört med BNP?
(Utdelning av pengar till allmänheten som USA gjort är också en slags stöd även för företag eftersom det höjer efterfrågan i egna landey.)
Ojämvikten beror ju mycket på att väst har mycket högre löner än vad högre effektivitet motiverar...

Västföretag flyttade mycket av produktionen till lågprisländer, långt ifrån bara till Kina.
Jag förutspådde redan i mitten på 90-talet att västvärlden är "doomed" på sikt, eftersom det går inte på sikt att:
/leva på att tjänster till EGNA landet
/ha negativ handelsballans
/och finansiera det genom att ta lån...
USA har fått sämre kreditvärdighet sedan dess, detta fastän de kommit undan mycket lindrigare än vad de förtjänar, eftersom dollarn gynnas mycket av att den är den viktigaste valutan (än så länge) och USA trycker fler.

Jag ska inte säga att jag har full koll på stora, ekonomiska penseldrag när det gäller hur ett land ska skötas men mitt eget sunda förnuft säger detta:

Om vi (Sverige m fl) flyttar all produktion till länder med lägre löner etc så kommer det till snart att uppstå en väldigt ojämn situation där tillverkare efter tillverkare måste göra likadant för att hänga med i prisutvecklingen mot konkurrenterna. Samtidigt försvinner fler och fler jobb på den inhemska marknaden. Visst, det här började redan på 60-talet men redan då borde man (= Sverige m fl) gjort protektionistiska planer och använt ekonomiska verktyg för att stävja detta. Vi har kunnat finnas kvar då produktutveckling och banbrytande teknologi har gjorts här, inte i Kina men snart är den barriären bruten och då får vi stora problem på många fronter. Vilket sker här och nu.

Kina har jobbat efter denna plan: plagiera, industrispionera och tillverka allt tänkbart som vi i väst kan behöva. Med subvention från staten. Dränka oss med billiga plagiat så att att pengarna rullar in. Utan att tänka på såna trivialiteter som upphovsrätt, miljö, säkerhet, hållbarhet etc. Bara sälj, sälj, sälj så att man får in västvaluta. Detta har pågått sedan 70-talet. Med pengarna som trillat in har man tillskansat sig företag efter företag i flera syften; dels för att få legitim tillgång till den kompetens som de byggt upp men också för att kunna kontrollera marknaden. Till slut uppnås då en brytpunkt när kineserna är lika bra, ja kanske bättre på att tillverka och producera en viss produkt och jag tror att det är detta vi ser i bilbranschen. Men det kommer att hända i flera branscher.
Citera
2024-11-14, 09:19
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanbordell
Aktien i Volvo Cars kraschar och andra europeiska biltillverkare fallerar! Snacka om att Europa är påväg mot en kollaps

Sedan klagar dessa nollor på Kina, Ryssland och Iran. Istället för satsa på Europa så satsade Europa på USA och nu får vi sota för det.
Citera
2024-11-14, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Ja Boeing är ju på väg att falla samman och de kommer lämna ett stort hål i produktionen efter sig. Airbus däremot går som tåget (!).

Har airbus fortfarande statligt stöd av Frankrike och Tyskland ?
Citera
2024-11-14, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Kineser har traditionellt en fantastisk förmåga att vid legotillverkning kasta eventuella produktionsproblem över staketet.
Det är köparens ansvar att kontrollera kvaliteten.

En annan attityd gäller för den nya generationen og deras eget företagande. Kineserna har ”upptäckt” varumärkets värde.
Varumärket skadas av sabotage. Därför tror jag inte på snack om att kinesen medvetet saboterar våra projekt. Som sagt, problemen äger "vi".
Citera
2024-11-14, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Kina är redan ifatt, eller redan om USA.
Vet inte hur det är just jämförelsevis för bilindustrin,
MEN:
1. även västländerna subventionerar mycket.
2. Kinas statsskuld i förhållande till BNP är på Sveriges nivå och mycket LÄGRE än USAs, så vilka subventionerar mest...?
Vad är det för bra med det? Då blir ju varorna mycket dyrare för vanligt folk.
Om tullarna blir så höga att det blir stopp på världshandeln, blir det VÄRRE.
Va?!
USA TRODDE att de skulle få handelsöverskott på det då de slutade blockaden mot Kina och öppnade handeln, men det blev mycket tvärt om
Nu håller Kina på att KÖPA UPP "världen", inte bara maskiner. Hamnar, oljebolag... Och om jag fattat rätt är mycket av lånen till USA/Amerikaner från Kina...
Just så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in