2024-11-14, 00:28
Medlem
[quote=Undringar|90082605]
Citat:
Ursprungligen postat av klurafilura

Nu gör ju du en halmgubbe. ”Inte kunna förstå otydligt formulerad kritik händer nog de flesta”.
Ok. Hitler byggde bara motorvägar, de gör de flesta länder?
Nej, det som är ovanligt är hur starkt och attackerande Magnus och Elsa reagerar. VAD gör folk när de ”inte förstår, ”är trötta” ”känner sig osäkra”.
Anledningen till tittarstormen är att folk generellt INTE känner igen sig i HUR Elsa och Magnus beter sig när de känner saker som ”alla kan känna”.

Vi tycker olika helt enkelt, eller så förstår du kanske inte riktigt hur jag menar när du säger att det är en halmgubbe. Jag kan också reagera med att känna mig upprörd när jag ser hur Elsa/Magnus beter sig mot sina respektive - för när man ser situationen utifrån, utan att själv vara trött/sur/emotionellt engagerad etc så framstår deras reaktioner som överdrivna, snarstuckna, elaka etc. och så man ser också utifrån hur negativt den andra reagerar och tycker synd om den. Allt syns så tydligt i kamerornas ljus (och klipps ihop för att framstå på värsta möjliga sätt ibland).

Men jag är samtidigt rätt övertygad om att det är såhär ganska vanliga bråk tenderar att se ut utifrån, för de flesta 'bråkar' inte inte genom att säga saker som 'jag förstår och respekterar ditt perspektiv, men ändå känner jag nog att xxx' i en lugn och ofräsig ton. De som gör det är kanske inte helt normala känslomässigt om de alltid klarar att vara sådär perfekt väl avvägda i alla situationer. Utan folk tenderar att ta ut frustration på varandra, bara se sitt eget perspektiv eller till och med säga något elakt när de är arga/sårade/ledsna och är med en annan person 24/7. Du kanske inte känner igen dig, men de flesta vet nog med sig att de gör sådant. Och det sårar ens partner och det vore bättre att försöka tagga ner och det är det som är bra med detta program att folk kanske ibland känner igen sig och inser hur deras beteende ser ut utifrån och tänker till nästa gång.

Tyvärr har många nog rätt dålig självinsikt och tror att de själva inte alls har några omogna, snarstuckna etc. tendenser. Min teori är alltså att det är denna brist på insikt om hur man själv skulle se ut om man blev filmad under en jobbig situation i sitt förhållande som gör att folk tycker att många som castas till programmet är psykopater etc. Det är alltså det som gör att som du säger 'alla' reagerar så negativt på dessa personers beteende. (Fast det finns ju ett antal personer som har försvarat dem också - de känner kanske igen sig själva). Ja, aboslut att vissa personer i tidigare säsonger varit rätt extrema jämfört med de flesta personer, men särskilt Elsas men även Magnus beteende fram till näst sista avsnitter var inte så extrema som många reaktioner gjorde gällande. (På retreaten betedde sig Magnus verkligen inte som de flesta skulle gjort när han blev stressad av intimitetsövningarna - de flesta skulle spela med för att inte skapa drama istället för att demonstrativt passa på flera övningar).
Citera
2024-11-14, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimFenix
För att vara någon som hävdar sig känna starkt inför manlig bias tycker jag mig skåda en intressant kvinnosyn i att du tror att hon har sex med honom endast av leda och bekräftelse

Det här med "manlig bias" kom från dig, jag har aldrig hävdat stå bakom någonting och vet inte ens vad du lägger in i det begreppet. Så det där kan du bara släppa.

Min reflektion var att kön verkar stå över agerande för vissa män. Det händer att män hellre går i försvar för en annan man än tar avstånd från ett dåligt agerande. Allra tydligast blir det såklart gällande övergrepp där det borde vara fullständigt självklart att ta avstånd från själva handlingen istället för att försvara mannen (ändå görs det nu och då). Även gällande Magnus hade jag svårt att förstå hur man kan försvara hans agerande på retreatet – min gissning blev då att man kanske identifierar sig med honom i egenskap av "en annan man" och därför går i försvar.

Jag tycker att kvinnor objektivt ska kunna kritisera ett dåligt agerande från en annan kvinna, och det görs i stort. Min undran var varför vissa män har svårt för att göra detsamma. Kön borde vara sekundärt.

Min kommentar om Elsa har inget med kvinnosyn att göra – den har endast med Elsa att göra (hon är en individ, inte en representant för kvinnosläktet).
Senast redigerad av jandals 2024-11-14 kl. 02:35.
Citera
2024-11-14, 02:56
Medlem
Citera
2024-11-14, 07:47
Medlem
Verkligen! Gjorde Elsa till en annan människa!
Citera
2024-11-14, 08:37
Medlem
Spider-Girls avatar
Jag skiter i allt jag och ni andra har skrivit innan; detta ska vara ett underhållningsprogram och Elsa är den ÖVERLÄGSET mest underhållande karaktären av dem alla! Det må vara trashigt eller vad som helst, men jag älskar detta!
Magnus kunde lära sig av henne.
Selma vet jag inte vad hon håller på med, så himla labil! Hon klänger på Andreas när de skiljs åt och säger att hon kommer sakna honom, och en scen senare så sitter hon och säger med sorgsen röst att hon inte saknar honom. TÖNT.

Har inte kollat hela avsnittet än så jag kanske ändrar mig när jag tittat klart.
Citera
2024-11-14, 08:50
Medlem
Knattarnas avatar
Nu ligger jag rätt många avsnitt efter men jag kan förstå varför Magnus stör sig på Hectors personlighet.

Bara en sån sak som att Hector på eget initiativ frågade Magnus (som är typ 45) om han hade haft något förhållande innan och verkade bli förvånad av att han haft det. Sedan när Magnus naturligt ställer samma fråga tillbaka blir Hector helt ställd och försöker fnittra bort att han som 40-åring aldrig haft ett förhållande innan. Det är ett beteende man skulle kunna förvänta sig av en 17-åring och vittnar om låg mental mognad. Sedan verkar Hector inte ens inse att det reflekterar dåligt på honom själv.

Och redan i de första avsnitten är det uppenbart att Hector är alldeles för angelägen och gör relationen obalanserad. Även om han är dunderkåt och vill leva resten av livet med Magnus ska han inte visa det så tydligt om han inte märker direkt att Magnus är med på noterna. Både män och kvinnor tappar intresset om motparten är för angelägen. Om någon visar ett överdrivet intresse för en själv misstänker man att det är något som inte stämmer och man vill inte kasta pärlor för svin.

Sedan kan man mycket riktigt undra varför Magnus inte bara avbryter. Men bortsett från det förstår jag var han kommer ifrån.
Senast redigerad av Knattarna 2024-11-14 kl. 08:53.
Citera
2024-11-14, 08:52
Medlem
Det finns inget övergrepp påvisat.

Citat:
Ursprungligen postat av jandals
Det här med "manlig bias" kom från dig, jag har aldrig hävdat stå bakom någonting och vet inte ens vad du lägger in i det begreppet. Så det där kan du bara släppa.

Min reflektion var att kön verkar stå över agerande för vissa män. Det händer att män hellre går i försvar för en annan man än tar avstånd från ett dåligt agerande. Allra tydligast blir det såklart gällande övergrepp där det borde vara fullständigt självklart att ta avstånd från själva handlingen istället för att försvara mannen (ändå görs det nu och då). Även gällande Magnus hade jag svårt att förstå hur man kan försvara hans agerande på retreatet – min gissning blev då att man kanske identifierar sig med honom i egenskap av "en annan man" och därför går i försvar.

Jag tycker att kvinnor objektivt ska kunna kritisera ett dåligt agerande från en annan kvinna, och det görs i stort. Min undran var varför vissa män har svårt för att göra detsamma. Kön borde vara sekundärt.

Min kommentar om Elsa har inget med kvinnosyn att göra – den har endast med Elsa att göra (hon är en individ, inte en representant för kvinnosläktet).
Citera
2024-11-14, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petroliumxx
Verkligen! Gjorde Elsa till en annan människa!
THERES A NEW KING IN TOWN!!!
Roll over Nicklas, and tell Arvid the news...
Citera
2024-11-14, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Jag skiter i allt jag och ni andra har skrivit innan; detta ska vara ett underhållningsprogram och Elsa är den ÖVERLÄGSET mest underhållande karaktären av dem alla! Det må vara trashigt eller vad som helst, men jag älskar detta!
.

Ja visst, det är underhållning att titta på människor som beter sig pinsamt, barnsligt och trashigt. Håller med.
Citera
2024-11-14, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hickoryyy
Ja visst, det är underhållning att titta på människor som beter sig pinsamt, barnsligt och trashigt. Håller med.
Jag får rysningar av människorna som är med. Det är en freakshow utan motstycke. De har verkligen lyckats med castingen, men måste blandat ihop deltagarna med "I en annan del av Köping"
Citera
2024-11-14, 12:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Nu ligger jag rätt många avsnitt efter men jag kan förstå varför Magnus stör sig på Hectors personlighet.

Bara en sån sak som att Hector på eget initiativ frågade Magnus (som är typ 45) om han hade haft något förhållande innan och verkade bli förvånad av att han haft det. Sedan när Magnus naturligt ställer samma fråga tillbaka blir Hector helt ställd och försöker fnittra bort att han som 40-åring aldrig haft ett förhållande innan. Det är ett beteende man skulle kunna förvänta sig av en 17-åring och vittnar om låg mental mognad. Sedan verkar Hector inte ens inse att det reflekterar dåligt på honom själv.

Och redan i de första avsnitten är det uppenbart att Hector är alldeles för angelägen och gör relationen obalanserad. Även om han är dunderkåt och vill leva resten av livet med Magnus ska han inte visa det så tydligt om han inte märker direkt att Magnus är med på noterna. Både män och kvinnor tappar intresset om motparten är för angelägen. Om någon visar ett överdrivet intresse för en själv misstänker man att det är något som inte stämmer och man vill inte kasta pärlor för svin.

Sedan kan man mycket riktigt undra varför Magnus inte bara avbryter. Men bortsett från det förstår jag var han kommer ifrån.

Har du på dig Magnus glasögon?
Hector verkade inte alls speciellt intresserad av Magnus i början, han var bara generös och bjöd till. Han är typen som ger många komplimanger (det är jag också) för att han i första hand ser det fina i andra människor.
Citera
2024-11-14, 12:52
Medlem
Vilken fin relation Niklas har till sin kompis. Fint att de visar det på tv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in