2024-11-13, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bohonos
Att försvara jimmy förra säsongen var inte konstigt då många gissadw vad som hänt och baserade sina omdömen på gissningar. Dessutom är det oftast männen i serien som får mest uppmaningar om att anpassa sig och att då tittare försvarar männen är naturligt. Om kvinnorna blivit ansatta av psykologerna hade säkert många opponerat sig.

Att döma på gissningar är väl inte riktigt legitimt? Vad jag förstått utförde han sexuella handlingar på henne när han trodde att hon sov, är det ok menar du?

Håller däremot med om att männen i serien ofta blivit uppmanade av experterna att ändra sitt agerande på olika sätt, och varit den som ska justera sig. Fullt enig där.
Citera
2024-11-13, 15:12
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jandals
Ja, och jag skrev också vissa män – det var just de män som förvarar Magnus som jag riktade mig till (jag försökte vara tydlig med detta just för att inte alla skulle ta åt sig och gå igång på alla cylindrar eller att det skulle feltolkas – men så blev det alltså ändå. Det var inte heller menat som kritik mot kvinnor som kritiserade Elsa, vilket jag redan har förtydligat)

Här är inga cylindrar tända 🤣 Jag förstod som sagt vilken poäng du ville få fram.
Citera
2024-11-13, 15:13
Avslutad
Citat:
Ja, och jag skrev också vissa män – det var just de män som förvarar Magnus som jag riktade mig till (jag försökte vara tydlig med detta just för att inte alla skulle ta åt sig och gå igång på alla cylindrar eller att det skulle feltolkas – men så blev det alltså ändå. Det var inte heller menat som kritik mot kvinnor som kritiserade Elsa, vilket jag redan har förtydligat)

Väldigt få män som gör det. Nåt trollkonto som alltid skriver saker för att ”sätta igång saker” vid namn dfhhbkuulllmm och några enstaka andra, men tycker ändå de flesta tyckt att Magnus är orimlig.
Även män.
Citera
2024-11-13, 18:18
Medlem
JoakimFenixs avatar
Citat:
Magnus kunde gjort som Elsa under övningen "jag orkar inte med det här, kan vi stå över" och gemensamt gått åt sidan (alltså, till och med Elsa är en smidig och vänlig förebild jämfört Magnus). Magnus frös ut Hector, när de skulle vara ett team. Att Hector bad att få sova hos Elsa och Adam visar tydligt hur Magnus fick honom att känna. Produktionen har skonat Magnus (och sig själva) genom att inte visa allt som hände.

För övrigt är det intressant att se allt hat Elsa fick (från både kvinnor och män) när hon visade sin oattraktion för Adam, men när det är en man som gör det (värre dessutom) så kommer vissa män till hans försvar. Skulle ni som försvarar själva agera som Magnus menar ni?

Jag tror inte att jag har sett eller kommer se ett enda försvarsinlägg för Magnus, så jag avvisar rätt omedelbart din hypotes där. Du kan väl ändå inte heller argumentera för att Elsa hanterade sin initiala brist på attraktion för Adam på ett "snällt" sätt när hon i alla avsnitt därefter varit dryg, nedlåtande och avfärdande. Med det sagt håller jag med om att hon hanterade övningen bättre än Magnus.

Men skillnaden kan ju vara så enkel som att Elsa till slut började attraheras av Adam, vilket hon själv, öh, nämner ordagrant. Han är ju varm, ärlig, och tydligen enligt vissa "rolig" (vilket jag har svårt att köpa), han är villig att anpassa sig när hinder kommer men samtidigt inte backa helt och hållet. Hector anpassade sig genom att väldigt motvilligt göra det med ett starkt markerande av "det här är helt fel gjort av dig och jag blir jätteledsen" i luften.

Jag fattar inte varför ni fastnar på det där med attraktion, det är inte heller min poäng, och det är snarare en gissning från er sida. Vissa människor tar det längre tid för att bli bekväma med att fysiskt beröra en främling. Hector är dessutom mer konventionellt fysiskt attraktiv än Adam, så argumentet säger emot sig självt. Det är också så extremt typiskt att vid diskussioner om dessa serier hävda att det finns någon slags manlig bias som gör att kvinnor som beter sig illa blir skenavrättade och män som gör det kommer undan - vilket är rent skitsnack om man följer någon slags onlinediskussion alls.
Citera
2024-11-13, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimFenix
Jag tror inte att jag har sett eller kommer se ett enda försvarsinlägg för Magnus, så jag avvisar rätt omedelbart din hypotes där. Du kan väl ändå inte heller argumentera för att Elsa hanterade sin initiala brist på attraktion för Adam på ett "snällt" sätt när hon i alla avsnitt därefter varit dryg, nedlåtande och avfärdande. Med det sagt håller jag med om att hon hanterade övningen bättre än Magnus.

Men skillnaden kan ju vara så enkel som att Elsa till slut började attraheras av Adam, vilket hon själv, öh, nämner ordagrant. Han är ju varm, ärlig, och tydligen enligt vissa "rolig" (vilket jag har svårt att köpa), han är villig att anpassa sig när hinder kommer men samtidigt inte backa helt och hållet.

Du skrev bokstavligen att Magnus "inte var speciellt orimlig", det är väl ett försvar om något.

Har redan svarat andra angående Elsa, nej jag tycker inte att hon har skött det snyggt (och det var just poängen, att till och med Elsa framstår mogen jämte Magnus).

Tror inte att Elsa är fysiskt attraherad, då hade hon varit mer entusiastisk under övningen. Hon har möjligen börjat vänja sig vid Adam (men det kommer inte hålla eftersom attraktion saknas).

Att hon vill ha sex är som andra varit inne på, för att hon vill ha vad de mer lyckade paren har, kanske har hon också tråkigt och vill ha manlig bekräftelse (han råkar vara den enda hon har till hands).
Senast redigerad av jandals 2024-11-13 kl. 19:27.
Citera
2024-11-13, 19:44
Avslutad
Citat:
Jag tycker inte heller att Elsa agerat exemplariskt och har själv varit kritisk till henne (och till folk som dragit slutsatser om alla kvinnor utifrån Elsa, jag tycker inte hon respresenterar hur kvinnor normalt agerar).

Min poäng var att till och med Elsa som varit rätt tvär och nedrig agerar bättre än Magnus. Det säger något om Magnus (förstår du mig då?)

Sen lyfte jag också att vissa män väljer att gå till försvar för ett dåligt beteende när det kommer från en annan man, medan kvinnor har förmåga att kritisera en annan kvinna. Det är som att vissa män väljer att försvara "sitt kön" oavsett beteende (man ser samma vid övergrepp, t.ex Jim förra året – en hel del män försvarade honom och försökte rikta om skulden till Linnea).

Citat:
Du skrev bokstavligen att Magnus "inte var speciellt orimlig", det är väl ett försvar om något.

Har redan svarat andra angående Elsa, nej jag tycker inte att hon har skött det snyggt (och det var just poängen, att till och med Elsa framstår mogen jämte Magnus).

Tror inte att Elsa är fysiskt attraherad, då hade hon varit mer entusiastisk under övningen. Hon har möjligen börjat vänja sig vid Adam (men det kommer inte hålla eftersom attraktion saknas).

Att hon vill ha sex är som andra varit inne på, för att hon vill ha vad de mer lyckade paren har, kanske har hon också tråkigt och vill ha manlig bekräftelse (han råkar vara den enda hon har till hands).

Men som kvinna säger man väl inte ”han får väl ligga med mig snart/bara” eller vad det var om man saknar attraktion? Då vore det ju äckligt. Man kan ju känna lite attraktion. Jag är väl inte den enda som har nån slags attraktionsskala från enormt attraherad till hade varit lite småmysigt att hålla handen, dansa, kramas osv?
Men ingen attraktion och att ligga? Nej fy.
Men det kanske är olika? :s
Citera
2024-11-13, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Men som kvinna säger man väl inte ”han får väl ligga med mig snart/bara” eller vad det var om man saknar attraktion? Då vore det ju äckligt. Man kan ju känna lite attraktion. Jag är väl inte den enda som har nån slags attraktionsskala från enormt attraherad till hade varit lite småmysigt att hålla handen, dansa, kramas osv?

Tror nog Elsa kan Tyckte duschscenen (där hon halvstrippade) talade för att hon söker bekräftelse, och att Adam inte varit på henne sexuellt får henne att vilja (hon vill ha det hon inte kan få ungefär).

Och bara för att det saknas attraktion betyder inte det att hon tycker han är äcklig för det (finns ju som du säger en skala). Jag skrev inte "ingen attraktion" utan "inte fysiskt attraherad".
Senast redigerad av jandals 2024-11-13 kl. 21:34.
Citera
2024-11-13, 22:43
Medlem
JoakimFenixs avatar
Citat:

Jag menade då bortsett från mitt egna inlägg

Nej, hon är inte helt galen i hans utseende men hon börjar attraheras av hans personlighet vilket kan öppna dörrar till att åtminstone "se charmen" i en persons mindre objektivt vackra utseende (inte för att han är stenful eller något), något som leder till fysisk attraktion. Magnus var bevisligen inte jätteförtjust i Hectors personlighet. Adam har förmodligen inte ens tänkt på hennes personlighet vilket om något är ännu sämre långsiktigt

För att vara någon som hävdar sig känna starkt inför manlig bias tycker jag mig skåda en intressant kvinnosyn i att du tror att hon har sex med honom endast av leda och bekräftelse
Citera
2024-11-13, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Det finns väääldigt många orsaker att ligga. Bekräftelse är som sagt en. Att skaffa sig kontroll över en person är en annan. Tristess, göra någon svartsjuk, lindra ångest, bevara husfriden... you name it. Kärlek och attraktion är bara ett par anledningar i en jätterymd.

När det gäller Adams eventuella passivitet tror jag inte han är särskilt intresserad av att ligga med Elsa längre. Han verkar mest se henne som en lite småkul men gravt problematisk tjejkompis. En sån tjej man tycker synd om, men kramas med för att hon ska bli lite gladare. I alla fall kändes det så i scenerna från det där sjuka retreat-centret.
Citera
2024-11-13, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Björnbacka heter stället. Ca 5700 kr per natt:

https://www.breathein.se/stockholm

https://www.bjornbacka.se/
Jag tycker att "Kimmo" såg lite bekant ut. Kan han ha dykt upp någon annanstans tidigare?

Annars sjukt roligt när bonniga Elsa dissade ställets överprisade och rätt fattiga koncept. Var det någon slags hämnd från SVT att ta med klippet? Eller missriktat smygreklam?

Hemsidan var rätt lik något som dyker upp i en svensk polisfilm: "kolla, de har en hemsida också... var ligger gården?" (klipp till produktplacerad Volvo som rullar längs en grusväg...)
Citera
2024-11-13, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Jag håller med. Man kam inte avkräva människor sådana svar sådär bara. Herregud, bara frågan skrämmer ju bort bra personer. Man kan fråga när man lärt känna varandra lite bättre. Det är en grej att veta att man absolut aldrig vill ha barn och en annan att inte veta om man vill ha barn.

Hade jag ställt den frågan till min man efter andra dejten så hade vi kanske inte haft barn nu.

Precis! Jag var övertygad om att jag inte ville ha barn från att jag var 23 till att jag var typ 28 då jag började tveka och sedan när jag träffat rätt person vid 30 så bestämde vi tillsammans tre år senare att det nog var en bra idé ändå. Folk förändras, särskilt i en relation.
Citera
2024-11-13, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Jag kan inte annat än att hålla med om exakt allt du skriver!
Hon kan skrämma iväg den kanske bästa kille hon mött för att hon inte kan vänta ut honom ett litet tag.
Män har ingen inre biologisk klocka som tickar och får dem att paniklängta efter barn vid 25.
Istället brukar längtan efter barn växa fram när de lever med en partner de älskar och om deras partner verkligen vill då brukar det ordna sig till sist.
Sen finns det män, och kvinnor, som verkligen avskyr barn och aldrig kommer vilja ha- men Andreas har absolut varken visat att han är en av dem .
Sen ska tilläggas att jag hade flera vänner, kvinnor, som bokstavligt talat sa att de inte gillade barn men sen insåg att det är skillnad på egna barn och andras.

Precis, håller helt med. Selma behöver få råd från personer som inte hetsar på henne så fasligt. Men hon verkar ha lugnat sig lite tack och lov. Och hon är lite bättre på att prata nu, även om hon verkligen inte är så bra än, men hon kämpar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in