2024-11-13, 19:40
Medlem
Tranquility Bass avatar
Gratis? Du menar någon annan betalar, enda anledningen till att man inte behövt betala för att åka buss är att man bara kunnat betala fram och då måste lämna barnvagnen. Nu när detta inte är aktuellt längre på vissa bussar förstår jag inte varför övriga resenärer och skattebetalarna ska betala för barnvagnsförarnas resor.
Citera
2024-11-13, 21:11
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Kanske snålt faktiskt. Borde subventioneras.
Svenska mammor/familjer behöver all typ av subventioner för att rädda landet från att tas över av islam. (Tack S/MP)
Så, ganska dåligt beslut dock inte helvet på jorden att de kostat o åka buss.
Citera
2024-11-13, 21:13
Medlem
Är förvånad över beslutet. Ur miljösynvinkel var det jättebra uppmuntra föräldrar med barnvagn att åka kollektivt. Nu kommer de istället att använda bilen.

Miljöpartiet i ett nötskal.
Citera
2024-11-13, 21:30
Medlem
LuluBrooksies avatar
Under pandemin kunde man i rusningstrafik gå på bussar via andra dörrar än de fram. och om det då var imoderna bussar utan blipp vid alla dörrarna, vilket var väldigt vanligt då, så kunde man åka gratis helt lagligt.

När sen pandemin upphörde, slutade naturligtvis denna undantagsregel gälla. Ska inte sådana regler också sluta gälla för barnvagnsframförarna?
Citera
2024-11-13, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Men det är ju bara svenska barnfamiljerna som drabbas ändå. Blattarna åker ju gratis övarallt, och har varit så sen 2015.
Har du skrivit det förut och det har blivit borttaget? Eller bara fortsättningen? Jag frågade efter källa och vilka blattarna var. Fick svar: MENA. Jag frågade igen om källa och om det inte gällde några andra länder.
Nu har jag hittat på SLs sida att ukrainare får åka gratis om de visar pass. Men kan inte börjat 2015 och hittar inget om MENA eller något annat. Var hittar du det?
Citera
2024-11-13, 22:44
Medlem
TröttSvensks avatar
Det är bara somalier som åker med barnvagn och som inte har SL kort.
De släpar med sig en barnvagn så fort de ska åka buss, sällan är det barn i barnvagnen, istället är det diverse matpåsar och blöjor.
Svenska mammor har SL kort då de åker utan barnvagn en hel del.

Jag såg nyligen en spökplumpen klädd kvinna gapa och skrika på en stackars dam med rullator, spökplumpen krävde plats för sin tvillingvagn utan barn.
Självklart åkte hon gratis.
Citera
2024-11-13, 22:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Det är bara somalier som åker med barnvagn och som inte har SL kort.
De släpar med sig en barnvagn så fort de ska åka buss, sällan är det barn i barnvagnen, istället är det diverse matpåsar och blöjor.
Svenska mammor har SL kort då de åker utan barnvagn en hel del.

Jag såg nyligen en spökplumpen klädd kvinna gapa och skrika på en stackars dam med rullator, spökplumpen krävde plats för sin tvillingvagn utan barn.
Självklart åkte hon gratis.
Nä alla med barnvagn har åkt gratis hittills. Jag gjorde det när mina ungar satt i barnvagn och jag är etniskt svensk.
Citera
2024-11-13, 23:04
Medlem
TröttSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Nä alla med barnvagn har åkt gratis hittills. Jag gjorde det när mina ungar satt i barnvagn och jag är etniskt svensk.

Jomenvisst, vad jag skrev var att det är framförallt somalier som inte har ett SL kort.
Är du en mamma, oavsett etnisk härkomst, som har ett SL kort så påverkas du inte av att du nu ska blippa även när du kommer med barnvagn.
Min erfarenhet är att så gott som alla mammor, utom somalier, har ett SL kort.
Visserligen får de somaliska mammorna ett gratis årskort av soc, men det ges bort eller säljs direkt.
Citera
2024-11-13, 23:16
Medlem
Hade politikerna de senaste +40 åren tagit ansvar för vårt land och den blomstrande ekonomin de fick ta över, hade kollektivtrafiken varit gratis för resenärer idag.
Citera
2024-11-13, 23:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Jomenvisst, vad jag skrev var att det är framförallt somalier som inte har ett SL kort.
Är du en mamma, oavsett etnisk härkomst, som har ett SL kort så påverkas du inte av att du nu ska blippa även när du kommer med barnvagn.
Min erfarenhet är att så gott som alla mammor, utom somalier, har ett SL kort.
Visserligen får de somaliska mammorna ett gratis årskort av soc, men det ges bort eller säljs direkt.
Hur har du förvärvat denna erfarenhet? Hur vet du vilka mammor med barnvagn på en buss som har ett sl-kort och vilka som inte har det?
Citera
2024-11-13, 23:41
Medlem
exoticspices avatar
Äntligen, inte en dag för tidigt. Mammor med barnvagn tar upp plats, flyttar inte på sig när man ska längre bak i bussen och många kan vara riktigt kaxiga där dom står och åker gratis.

Det är därför de väljer buss istället för tunnelbana.

Och dessa pensionärer som går på med sina sittvagnar utan barn men massor med skräp i.

Samma dag det börjar gälla ska jag säga till om jag ser mammor, pappor och pensionärer som inte blippar.

Nu bli det dags att betala för er också!
Hoppas det börjar gälla från den 1 januari 2025.
Citera
2024-11-14, 00:18
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Äntligen, inte en dag för tidigt. Mammor med barnvagn tar upp plats, flyttar inte på sig när man ska längre bak i bussen och många kan vara riktigt kaxiga där dom står och åker gratis.

Det är därför de väljer buss istället för tunnelbana.

Och dessa pensionärer som går på med sina sittvagnar utan barn men massor med skräp i.

Samma dag det börjar gälla ska jag säga till om jag ser mammor, pappor och pensionärer som inte blippar.

Nu bli det dags att betala för er också!
Hoppas det börjar gälla från den 1 januari 2025.
Låt mig gissa, du har inte barn själv va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in