Citat:
Ursprungligen postat av
JoakimFenix
Antagligen inte en helt populär åsikt, men jag tycker verkligen inte att Magnus är speciellt orimlig. Det har inte gått speciellt lång tid och jag ser inte direkt någon poäng med att forcera fram vad som i grund och botten är sexuell kontakt. Jag tycker dessutom att Hectors syn på Magnus inställning som något slags manipulativt spel är frustrerande.
Människor som Magnus har dock ingenting att göra på program som GvFÖ eller Love Is Blind. Det är lite som den där Johan på Love Is Blind. På ett sätt är de sundare än alla andra, eftersom förhållanden oftast inte tar en vecka att bygga upp utan kanske snarare månader eller åratal, men det är uppenbarligen inte programmens koncept.
Poängen är att man måste tro på och försöka främja omedelbar kärlek för att delta. Hector gör det och verkade villig att hoppa rakt på Magnus sekunden de sågs, vilket är rätt inställning för programmet, men bevisligen inte en gemensam inställning.
Det handlar inte ur min synvinkel om att Magnus finner Hector ful eller oattraktiv, jag ser det mer som att han ville bygga upp en känslomässig intimitet innan den fysiska biten, vilket jag åtminstone tycker är rätt begripligt. Visst hade han kunnat anpassa sig till sin partner, men det hade ju Hector också kunnat gjort.
Jag tror, om något, att det som avtände Magnus var Hectors framfusighet snarare än hans utseende. De är i grund och botten inte kompatibla personligheter
Visst anpassar sig Hector, han försöker vänta ut Magnus, och är inte fysisk över hans gränser (utifrån vad vi sett i bild).
Det tål att upprepas: om Magnus var så uppenbart ointresserad så kunde han avbrutit. Många andra deltagare har avbrutit. Men Magnus ville fortsätta. Då frågar man sig varför? Vad var syftet med att stanna och agera äcklad framför kameran när han så uppenbart redan hade bestämt sig?
Spelar ingen roll vem som först sa att attraktion saknades och ja, Magnus har all rätt att vara oattraherad och bygga upp en relation annorlunda (men han visste programkonceptet när han sökte så kan inte kommit som en överraskning) –
kritiken gäller hans agerande. Han sa t.ex. "jag har
ingen lust att ta på dig". Man säger inte så! Det räcker att säga nej (och man stannar inte kvar i programmet om man känner så). Alla tjejer har varit med om killar som är för närgångna och man markerar så vänligt som möjligt, det finns inget självändamål i att vara elak!
Magnus kunde gjort som Elsa under övningen "jag orkar inte med det här, kan vi stå över" och
gemensamt gått åt sidan (
alltså, till och med Elsa är en smidig och vänlig förebild jämfört Magnus). Magnus frös ut Hector, när de skulle vara ett team. Att Hector bad att få sova hos Elsa och Adam visar tydligt hur Magnus fick honom att känna. Produktionen har skonat Magnus (och sig själva) genom att inte visa allt som hände.
För övrigt är det intressant att se allt hat Elsa fick (från både kvinnor och män) när hon visade sin oattraktion för Adam, men när det är en man som gör det (värre dessutom) så kommer vissa män till hans försvar. Skulle ni som försvarar själva agera som Magnus menar ni?