2024-11-13, 10:47
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Har personligen svårt att se att det finns så mycket edge i att förlita sig på ett mönster med så breda definitioner. Använder personligen inte flaggor, cup and handle, head and shoulders och allt vad man nu kallar det av just den anledningen. Men om du lyckas applicera det med framgång, - toppen!
Tack för definitionen förövrigt, då vet jag fortsatt att flaggorna kan defineras på andra sätt än som bara två lutande paralella diagonaler.
Bull och bear flaggor är nog en av de vanligaste formationerna att trade:a efter.

Om du tänker efter så är inte definitionen så bred som du verkar tro utan alla handlar om trianglar. Dvs triangeln behöver inte vara rätvinklig så länge den uppfyller:
Citat:
The trendlines of a triangle need to run along at least two swing highs and two swing lows.

Några enkla exempel:
https://cdn.corporatefinanceinstitute.com/assets/triangle.png
Senast redigerad av Leaston 2024-11-13 kl. 10:49.
Citera
2024-11-13, 11:03
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Bull och bear flaggor är nog en av de vanligaste formationerna att trade:a efter.

Om du tänker efter så är inte definitionen så bred som du verkar tro utan alla handlar om trianglar. Dvs triangeln behöver inte vara rätvinklig så länge den uppfyller:

Några enkla exempel:
https://cdn.corporatefinanceinstitute.com/assets/triangle.png

Med risk för att ha fel men tror att du blandar ihop det här efter att ha undersökt saken närmare. Flaggor och trianglar är inte samma sak.
Citera
2024-11-13, 11:41
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Med risk för att ha fel men tror att du blandar ihop det här efter att ha undersökt saken närmare. Flaggor och trianglar är inte samma sak.

Jag tror du blandar ihop TA-mönstret "bull flag" med uttrycket "bull flag" (som i symbol för bullish)!? Jag tolkade det som att det var det sistnämnda som åsyftades.
Citera
2024-11-13, 11:42
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Efter nogsamt övervägande ska jag skicka 100k in i Toncoin.

Sagt och gjort!?
Citera
2024-11-13, 12:03
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Dom är samma så tillvida att dom är alla olika typer av continuation patterns.

Acending triangle - bull pattern
Decending triangle - bear pattern
Flag/pennant - är bull/bear beroende var du kommer ifrån.
Citera
2024-11-13, 12:07
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Dom är samma så tillvida att dom är alla olika typer av continuation patterns.

Acending triangle - bull pattern
Decending triangle - bear pattern
Flag/pennant - är bull/bear beroende var du kommer ifrån.

Helt rätt. Men en triangel och en flagga är fortfarande inte samma sak om man ska hårddra det.
Citera
2024-11-13, 12:10
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag tror du blandar ihop TA-mönstret "bull flag" med uttrycket "bull flag" (som i symbol för bullish)!? Jag tolkade det som att det var det sistnämnda som åsyftades.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, mitt fokus är tudelat för tillfället och jag köpte bara Leastons första inlägg utan att reflektera så mycket kring saken.
Men det kan inte stämma.
En bull/bearflag är två parallella lutande diagonaler medans en triangel inte behöver förklaras närmare.
Rent visuellt är det två helt olika koncept.
Sen att Leaston vill få en vimpel om du så vill till en flagga är alltså inte en korrekt användning av termen. Då är det bättre att säga ascending triangle eller valfri motsvarighet på svenska.
Citera
2024-11-13, 12:11
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Helt rätt. Men en triangel och en flagga är fortfarande inte samma sak om man ska hårddra det.
Ok, då missförstod vi varandra vad vi pratade om.
Citera
2024-11-13, 12:30
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Som jag skrev i ett tidigare inlägg, mitt fokus är tudelat för tillfället och jag köpte bara Leastons första inlägg utan att reflektera så mycket kring saken.
Men det kan inte stämma.
En bull/bearflag är två parallella lutande diagonaler medans en triangel inte behöver förklaras närmare.
Rent visuellt är det två helt olika koncept.
Sen att Leaston vill få en vimpel om du så vill till en flagga är alltså inte en korrekt användning av termen. Då är det bättre att säga ascending triangle eller valfri motsvarighet på svenska.

Ok, du har uppenbarligen mer koll än jag, jag tänkte bara "bull flag" som generell term för ett TA-mönster som indikerar bullishness.
Citera
2024-11-13, 13:31
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Ok, du har uppenbarligen mer koll än jag, jag tänkte bara "bull flag" som generell term för ett TA-mönster som indikerar bullishness.

Okej fattar, nej med en bullflag är det alltså en specifik typ av kanal som åsyftas.

Känner mig som en språkpolis nu men någonstans är det viktigt med rätt terminologi om man inte backar upp sitt resonemang med en graf som kan illustrera vad det är man faktiskt menar.
Citera
2024-11-13, 14:57
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Okej fattar, nej med en bullflag är det alltså en specifik typ av kanal som åsyftas.

Känner mig som en språkpolis nu men någonstans är det viktigt med rätt terminologi om man inte backar upp sitt resonemang med en graf som kan illustrera vad det är man faktiskt menar.

Nu får du bjuda på en av dina charts. Spännande rörelser.
Citera
2024-11-13, 15:13
Avslutad
Nytt försök på 90K i antågande ..

Får nog backa på tidigare uttalande i tråden om att HODL'a mig igenom 100K, kommer nog att sälja av en liten del, typ 500K, och köpa korrigeringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in