Citat:
Jeg synes det er urett og uredelig av Holden å kritisere politiet for lekkasjer. Jeg ser at Holden mener at også klausulerte dokumenter er blitt lekket. Det er en påstand Holden står alene med. Politiet har verken avkreftet eller bekreftet at slik informasjon er blitt offentliggjort.
Problemet er mye mer substansielt. Politiet har etterforskningsplikt og har ikke hatt andre konkrete spor å etterforske enn de som ble avdekket i Sloraveien 4. Og alle spor i S4 peker mot Tom Hagen. Politiet har også plikt til å informere allmennheten om utviklingen i etterforskningen. Da har ikke politiet noe som helst annet å informere om enn de sporene som peker mot Tom Hagen.
Saken ville ha utviklet seg helt annerledes dersom det ble funnet spor etter ukjente GM i S4.
Politiet må forholde seg til realiteten slik den er.
Og det er slik saken står i dag. Det politiet har funnet av beviser i S4 peker mot Tom Hagen. Og alle disse bevisene er fremdeles strafferettslige verdiløse, fordi Tom Hagen bor på åstedet.
Mediedekningen gjenspeiler helt korrekt realitetene i saken.
Jeg tviler sterkt på det. Mer samarbeid kunne ha tilført mer indisier mot Tom Hagen.
Men neppe tilstrekkelig til å ta ut tiltale mot ham.
Problemet er mye mer substansielt. Politiet har etterforskningsplikt og har ikke hatt andre konkrete spor å etterforske enn de som ble avdekket i Sloraveien 4. Og alle spor i S4 peker mot Tom Hagen. Politiet har også plikt til å informere allmennheten om utviklingen i etterforskningen. Da har ikke politiet noe som helst annet å informere om enn de sporene som peker mot Tom Hagen.
Saken ville ha utviklet seg helt annerledes dersom det ble funnet spor etter ukjente GM i S4.
Politiet må forholde seg til realiteten slik den er.
Og det er slik saken står i dag. Det politiet har funnet av beviser i S4 peker mot Tom Hagen. Og alle disse bevisene er fremdeles strafferettslige verdiløse, fordi Tom Hagen bor på åstedet.
Mediedekningen gjenspeiler helt korrekt realitetene i saken.
Jeg tviler sterkt på det. Mer samarbeid kunne ha tilført mer indisier mot Tom Hagen.
Men neppe tilstrekkelig til å ta ut tiltale mot ham.
Holden hadde ikke hatt "råd" til å komme med denne kritikken tidligere.
Han har selv frontet en "kampanje" med sitt alternative mediesirkus i 2019.
Slik han altså anklager media for nå. "Kampanjejournalistikk". Jeg er uenig i den
karakteristikken av pressedekningen.
Tenker uansett at dette forsøket på kritikk er prematurt gitt at saken fremdeles er uløst.
Denne frasen om at bevisene "med styrke" taler mot at TH er involvert, burde implisere
at det fins en annen gitt gjerningsperson. Såvidt jeg vet, gjør det ikke det - ennå.