2024-11-12, 21:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Världen förändras och kunskapen om hur man bedriver effektiv träning (med allt vad det innebär) utvecklas och blir mer och mer sofistikerad. Träningen blir också mer och mer "personlig".

Den enda som lever kvar i 80/90-talet och dess träningsfilosofi OCH som tror att det är det bästa är ........du!

Resten av världen har utvecklats.

Det är snarare så att träningen blir mindre och mindre personlig då tränarna vill ha mer kontroll och att träningen samt gruppen ska vara mer enhetligt samspelt. Vilket skapar problem då åkarna tappar förmågan att känna sin kropp eftersom allt baseras utefter gruppen.

Frida och övriga damer är som bäst när de är egna och plöjer snö på varsitt håll. I en grupp blir man lätt en medelmåtta pga den svagaste länken.

En sådan som Nils VDP hade aldrig blivit så bra om han behövt ta hänsyn till en grupp ex.
Citera
2024-11-12, 21:14
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det främsta skrev jag, med det menar jag att det är det resultatet hon hade minst marginal upp till vinnaren värd att slå (Johaug).

Ja den varma dagen var väl väldigt orättvis då Frida hade tidigt startnummer och de som startade sist i princip åkte i sirap?

Sirap? Fasta, fina spår som höll ihop alldeles utmärkt.

https://www.youtube.com/watch?v=0xUEuHqwVto&t=275s
Citera
2024-11-12, 21:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Sirap? Fasta, fina spår som höll ihop alldeles utmärkt.

https://www.youtube.com/watch?v=0xUEuHqwVto&t=275s

Jag är 99% säker på att det ältades rätt mycket från kommentatorerna att det var klar fördel att ha tidigt startnummer. Men jag kan ha fel, det har jag ungefär tre gånger om året.
Citera
2024-11-12, 21:22
Medlem
katws avatar
Citat:
Jag är 99% säker på att det ältades rätt mycket från kommentatorerna att det var klar fördel att ha tidigt startnummer. Men jag kan ha fel, det har jag ungefär tre gånger om året.

En liten fördel givetvis med tanke på det milda vädret men spåren var inte som sirap vilket klippet med tydlighet visar.
Citera
2024-11-12, 21:38
Avslutad
Citat:
En liten fördel givetvis med tanke på det milda vädret men spåren var inte som sirap vilket klippet med tydlighet visar.

Jag tittade lite närmre och det är väldigt uppåkta, mjuka och lösa spår, förutom de partier man kan staka.
Citera
2024-11-12, 21:53
Medlem
katws avatar
Citat:
Jag tittade lite närmre och det är väldigt uppåkta, mjuka och lösa spår, förutom de partier man kan staka.

Det är fortfarande inte sirapsspår. Jag såg loppet och kommer inte ihåg att det "ältades" om någon jättefördel med tidigt startnummer. Varken före, under eller efter loppet. Inget norsk media eller åkare nämnde eller skyllde på efteråt heller. Då har andra lopp haft större fördel med tidigt startnummer, exempelvis Johan Olssons guld i Falun 2015.
Citera
2024-11-13, 10:13
Medlem
Det var vel ingenting å skylde på den dagen. Johaug hadde bare ikke en rå toppdag den dagen fysisk og teknisk (gikk ganske stresset spesielt første delen av løpet). Skiene og føret var det ikke noe å si på, så resultatet var helt rettferdig.
Citera
2024-11-13, 10:26
Avslutad
Citat:
Det är fortfarande inte sirapsspår. Jag såg loppet och kommer inte ihåg att det "ältades" om någon jättefördel med tidigt startnummer. Varken före, under eller efter loppet. Inget norsk media eller åkare nämnde eller skyllde på efteråt heller. Då har andra lopp haft större fördel med tidigt startnummer, exempelvis Johan Olssons guld i Falun 2015.

Visst sirap var väl överdrivet, men sådana mjuka och lösa spår suger musten ur en ganska snabbt då det leder till att man spänner fötterna mer än vanligt. Vilket Johaug själv påpekade.

Men som med alla skidsporter, är det stark sol och varmt väder så är det en fördel att gå tidigt i nypreparerade banor, vilket man såg på Frida då hon kunde åka som vanligt utan att parera.
Senast redigerad av billigost 2024-11-13 kl. 10:29.
Citera
2024-11-13, 11:58
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Det var vel ingenting å skylde på den dagen. Johaug hadde bare ikke en rå toppdag den dagen fysisk og teknisk (gikk ganske stresset spesielt første delen av løpet). Skiene og føret var det ikke noe å si på, så resultatet var helt rettferdig.

100 procent enig.
Citera
2024-11-13, 12:07
Moderator
Hjv9s avatar
Jo, det var lite tal om föret den dagen vilket man kan se om man går tillbaka till eventtråden här t.ex. Har också för mig att Johaug tar upp förutsättningarna i det loppet lite i sin bok. Men i det stora hela var nog ändå slutsatsen att det inte påverkade i någon större utsträckning.
Citera
2024-11-13, 12:56
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Jo, det var lite tal om föret den dagen vilket man kan se om man går tillbaka till eventtråden här t.ex. Har också för mig att Johaug tar upp förutsättningarna i det loppet lite i sin bok. Men i det stora hela var nog ändå slutsatsen att det inte påverkade i någon större utsträckning.

Johaug stressade väl i sin åkning också när hon blev så pass utmanad, det var nog knappast med i beräkningarna innan loppet.
Citera
2024-11-13, 18:44
Medlem
katws avatar
Positiva tongångar:

Citat:
Men rehabträningen har gått bättre än väntat, medger Nilsson. Och det finns fortfarande en förhoppning om att hon står på startlinjen i Sverigepremiären.

– Hon kommer hem i slutet på veckan och får testa på snö nästa vecka, och det är väl då man säkert kan säga hur det går på skidor som är lite mer glatt än rullskidor.

https://www.svt.se/sport/langdskidor/frida-karlsson-tranar-med-langloppsstjarnorna-premiaren-i-bruksvallarna-inte-avskriven
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in