2024-11-12, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Som jag ser det, är det viljan som saknas. Ifrån hela Eu. Skulle hela Eu ta upp matchen, så vore Ryssland "toast".

Själv tror jag viljan finns, i hela EU utom ett par mindre länder som är köpta av Putin. Ligger nog mycket taktik bakom allt som sker. För att undvika skyhöga dödssiffror och eventuell eskalering har man velat "blöda ut" Ryssland ekonomiskt alltmedan man håller fronterna hyfsat under kontroll. Nu är snart pengarna slut för ryssen och framtiden ser becksvart ut för deras ekonomi. Och utan ekonomi kommer kriget ta slut. Vapenstödet till Ukraina från den fria världen ligger fast och Trumps vinst var inte så avgörande som Putin hoppats på. När rysk TV häromdagen visade upp gamla nakenbilder av Melania kände man en ro sprida sig genom kroppen. Skymfen mot Trump är så uppenbar att Putin bara skulle ha tillåtit detta om han insett att Trump inte kommer leverera en enkel seger till Ryssland. Mycket bra nyheter för Ukraina och oss andra!
Citera
2024-11-12, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
50% of Germans say raising the defence spending to 3-3,5% GDP is *just right*! 15% even think that’s not enough!

Source:
https://koerber-stiftung.de/en/projects/the-berlin-pulse/2024-25/

Brussels to free up billions of euros for defence and security from EU budget

https://www.ft.com/content/eb0de7f4-5ba1-460a-a83d-1a7302fc1536

En sund och god inställning. Visst, det kostar att kunna sova gott om natten men värt varenda krona/euro. Skulle gissa att motsvarande stöd för ökade militärutgifter är densamma i Sverige.
Citera
2024-11-12, 17:04
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ukrainarna själva skulle nog kunna fixa biffen själv, om det vore tillräckliga vapenleveranser och dessa skulle bli levererade i tid. Som det är nu, och har varit..så finns det alltför många länder som försöker smita iväg ifrån sina åtaganden. Detta ger även nog ett utslag på moralen bland de som skall kallas in i Ukraina, vill jag tro.

Kriget har hållit på i snart 1000 dagar, och dessvärre så maskas det fortfarande ifrån Eu. Denna inställning ifrån Eu, kommer att kosta oss dyrt..och det blir ännu dyrare för Ukraina.

Att kriget är ruinerande för Ryssland på alla sätt, det ger Putin blanka f-n i. Det är bara slutresultatet som gäller.

Några här i tråden har flera gånger tidigare skrivit att Ukrainarna får slåss med "bakbundna händer".
Dvs, de fick inte tillstånd att slå tillbaka fritt eller att flytta slagfältet tillbaka in på de anfallandes sida.
Utöver Kursk och diverse drönarattacker i någon skala, dock kännbara.

Jag är ingen strateg inom det militära så jag går väldigt sällan in i sådana diskussioner.

Men, jag förstår hur de tänker.
Även om jag förstår också varför Väst-ledare till en början var försiktiga.
Dock borde man hela tiden utvärdera dagsläget.
Göra nya bedömningar efter hur saker och ting utvecklas.

Europa måste oavsett bevisa för hela världen (!) INKLUSIVE USA hur viktigt detta är för oss.
Det är inte en tillfällig NYCK.
Det handlar om att vi redan VET vad Sovjet var...

Och en sak till, många rysstroll pratar ibland om att "den platsen och den platsen" tillhörde sovjet...
Men för i helvete: sovjet var en liten liten kort tid. Varför skulle världen idag utgå från den lilla tiden??

Och andra gånger säger rysstrollen att sovjet är inte ryssland...nä just det!

Ryssland är inte Sovjetunionen. Stor skillnad. Move on God damn it! Sluta böla!

Och BTW håll koll på Musköten. Han stinker.
Han tycks fungera som någon form av "bulvan".
Täckmantel.
Lite för många incidenter nu..
Citera
2024-11-12, 17:06
Medlem
Citat:
Om det är sant det du skriver.., så är det oavsett inte tillräckligt..

Samt då att Ukraina inte får slå in i Ryssland. Det är dock något Biden får ta på sig..+ Scholtz med sitt Taurus velande..

Håller med, mer måste göras av Europa och övriga länder som står på Ukrainas sida. Varenda krona i stöd betalar sig mångdubbelt över tid.
Citera
2024-11-12, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Ukraina fortsätter sitt stadiga avancemang västerut mot Moskva.

Kurakhovo. Our troops have made significant advances in the eastern and southern parts of the city, battles are already underway in the center. 13.1 km² have been liberated.

Fantastiskt vad Ryssland lyckas göra med spadar, tvättmaskiner och stulna svenska fartkameror.
Det krävs inte alls mycket för att påstå att man gör framsteg, särskilt inte för ryssarna.
Citera
2024-11-12, 17:24
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Om det är sant det du skriver.., så är det oavsett inte tillräckligt..

Samt då att Ukraina inte får slå in i Ryssland. Det är dock något Biden får ta på sig..+ Scholtz med sitt Taurus velande..

Nja det är en sanning med en modifikation . Ukraina har fått hjälp med att utveckla egna långräckviddiga vapen . Man har således rundat Putins " Röda linje " När det gäller långräckviddiga vapen .

Sedan har väl inte volymerna av dessa varit riktigt tillräcklig . Men det är ju på uppgång nu om jag hängt med rätt ?
Citera
2024-11-12, 17:25
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Så det finns ingen substans för uttalandet.

Hur menar du? Det hänger ju på om han agerar i linje med det han sa eller ej.
Citera
2024-11-12, 17:25
Medlem
snake65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Nordkoreanerna är drillade i samma anda som de nazistiska soldaterna under ww2. De vet att de är bäst, de är ostoppbara och en överlägsen ras. Kim skickar ju givetvis de bästa soldaterna man har för att hedra den Nordkoranska nationen. Välutbildade och välutrustade. Stackars Ukrainare...
Tror och hoppas att putler och ryzzland skjuter sig själva i foten när dom drog in Nordkorea in kriget, Sydkorea verkar inte vara glada över det, skulle inte vara förvånad om dom börjar leverera topp notch granater till Ukraina
Citera
2024-11-12, 17:26
Medlem
SaulGoodman43s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Några här i tråden har flera gånger tidigare skrivit att Ukrainarna får slåss med "bakbundna händer".
Dvs, de fick inte tillstånd att slå tillbaka fritt eller att flytta slagfältet tillbaka in på de anfallandes sida.
Utöver Kursk och diverse drönarattacker i någon skala, dock kännbara.

Jag är ingen strateg inom det militära så jag går väldigt sällan in i sådana diskussioner.

Men, jag förstår hur de tänker.
Även om jag förstår också varför Väst-ledare till en början var försiktiga.
Dock borde man hela tiden utvärdera dagsläget.
Göra nya bedömningar efter hur saker och ting utvecklas.

Europa måste oavsett bevisa för hela världen (!) INKLUSIVE USA hur viktigt detta är för oss.
Det är inte en tillfällig NYCK.
Det handlar om att vi redan VET vad Sovjet var...

Och en sak till, många rysstroll pratar ibland om att "den platsen och den platsen" tillhörde sovjet...
Men för i helvete: sovjet var en liten liten kort tid. Varför skulle världen idag utgå från den lilla tiden??

Och andra gånger säger rysstrollen att sovjet är inte ryssland...nä just det!

Ryssland är inte Sovjetunionen. Stor skillnad. Move on God damn it! Sluta böla!

Och BTW håll koll på Musköten. Han stinker.
Han tycks fungera som någon form av "bulvan".
Täckmantel.
Lite för många incidenter nu..

Bra inlägg!

Och håller med angående Musköten. Han verkar vara en vatnik som inte kommit ut ur garderoben ännu.
Citera
2024-11-12, 17:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Koreanerna har satt skräck i de veka ukrainarna. Koreaner är som japaner, fruktansvärda motståndare. Uthålliga, hängivna, stolta. De ger sig aldrig, retirerar inte en meter, slåss till sista man. Varför tror du USA tvingades använda atombomben för att stoppa Japan i ww2..?

Det har gått illa för Ukraina i kriget så här långt, och med koreanerna på ryska sidan är det snart över.

Citat:
Ursprungligen postat av Boxer123
Äntligen någon med lite vett. Majoriteten här tycks fortfarande hallucinera att Ukraina går mot seger.

De ser ryssarna som en underlägsen kraft som bara skickar sina soldater till massdöd. Men de glömmer, eller är för unga för att minnas, att ryska mödrar nästan stoppade Tjetjenien-krigen när förlusterna blev för stora – sådana röster hörs inte nu. Putin var ledare då, precis som han är nu.

Sanningen är att ryssarna bombar sönder platserna där ukrainarna är positionerade och därefter går in med marktrupper för att rensa.

Istället väljer många att tro på britterna och deras fabler, trots att de är allt annat än neutrala.

Den dagen jag ser 11 000 nordkoreaner elimineras på en vecka, då ger jag upp och ställer mig bland flocken.

Hur kändes det den dagen då man såg sig nödgad att hylla nordkoreanska slavsoldater?
Citera
2024-11-12, 17:46
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Vad har hänt med de ryska vapengömmorna i Uralbergen med alla moderna tanks och pansarfordon egentligen?

Nytt ryskt anfall med civila personbilar och pick up-trucks istället för tanks och pansarfordon...

Ryska pick up-bilen full med ryska drägg förintas fullständigt och de ryssar som bett till KGB-Putin och patriark Makrill kommer att belönas med "evigt liv".

Någon proryss i tråden som vet om "militärfordonen" i videon är Zhiguli, Moskvich eller Zaporozhets?

https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lar6csgnv22t
Citera
2024-11-12, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snake65
Tror och hoppas att putler och ryzzland skjuter sig själva i foten när dom drog in Nordkorea in kriget, Sydkorea verkar inte vara glada över det, skulle inte vara förvånad om dom börjar leverera topp notch granater till Ukraina
Det kan vara ett misstag av Putin. Om han tar in förstärkningar från andra länder, vad hindrar Ukraina från att göra samma sak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in