Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-19, 06:51
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow
Det är kanske 35-40% av världens BNP ("det kollektiva väst") som inte vill ha med dem att göra.

Rätt skall vara rätt, 'kollektiva väst' står för ~53% av världens totala BNP. Så en majoritet av världens ekonomier vill inte ha med Ryssarna att göra.

Sedär, du har helt rätt, tack för siffran.

(edit: det verkar som att för GDP PPP är siffran 30-40%, lite beroende på definitionen av "kollektiva väst". Ett medeltal mellan dessa båda mått är då troligen det bästa.)

Dock ska man inte glömma att det fortfarande handlas en del med Ryssland även via EU. Och då menar jag inte bara parallellimport. Kanske man till sist lyckas effektivisera sanktionerna men flera procent of EUs BNP är fortfarande tillgänglig för ryssarna.
Senast redigerad av psychicsailor 2024-11-19 kl. 07:23.
Citera
2024-11-19, 07:13
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
En majoritet av världens ekonomi vill ju ha med dem att göra. Det är kanske 35-40% av världens BNP ("det kollektiva väst") som inte vill ha med dem att göra.

Det mest sannolika är att ryssarna härdar ut kriget och uppnår en del militära mål eller att fronten fryses, men sedan går en medioker utveckling till mötes, med eftersatt infrastruktur, dålig demografi, låg innovation, etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Yes, starta sedelpressarna. ..Det här kommer att fixa den ryska ekonomin..

Är det inte märkligt.
Vi får rapporter löpande om den ekonomiska utvecklingen. Normalt bondförnuft säger de flesta att Ryssland tömmer sina resurser och det är inte bra.
30-40%av statsbudgeten går till att bränna upp pengar i Ukraina.
Väst har upphört med stora delar av handeln inom energisektorn med Ryssland. Ryssland har försökt ersätta dessa marknader med Kina och Indien, till största delen. Med rabatt.

Ändå upprepar man maniskt att väst inte orkar med detta?
Titta runt dig, var du finns. Jmf det med vad vi ser från Ryssland.
Är det ens jämförbart, på samma planet?
Men väst har problemet?
Citera
2024-11-19, 07:18
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Sorry, jag blir taggad av så många.

Jag förstår dock inte ditt scenario. Du menar om det blir eld upphör imorgon? Tror du ekonomin går så bra att han kan rusta upp igen på 10 år? Vilka ukrainare är det han ska använda?

Ryssland handlar ju med majoriteten av världen. Så pengarna kommer att strömma in. Enl dig själv.
Se mitt inlägg för ca 3 min sedan.

Redan idag har man tvingat folk från olika ockuperade delar att delta i kriget. Finns att se över hela internet. Så, varför inte?
Citera
2024-11-19, 07:29
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Yes, starta sedelpressarna. ..Det här kommer att fixa den ryska ekonomin..
Nu kommer det svida än mer för ryssen, hörde jag att rysk ekonomi gick på högvarv?
Citera
2024-11-19, 07:37
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Om kriget fortsätter så länge, så börjar ryssarna få problem. Följande saker kan hända.

1) De skalar ner kriget, och övergår i försvarskrig. Fronten blir väldigt stillastående.
2) De lyckas öka sin utlandsstatsskuld, t ex med kinesiska långivare
3) De startar sedelpressarna, och lever i hyperinflation. De har fortsatt samma krigskapacitet ett par år ytterligare. Befolkningen blir missnöjd och hålls i schack med Rosgvardia.
4) De förstatligar och har en kommandoekonomi som blir modell Sovjet.

Det som sannolikt inte kommer hända:
- Plötslig kollaps
- Ryssarna backar hem till 1991 års gräns

Jag tror 1) händer. Kanske Ukraina då är så svaga vid den tidpunkten att de ändå tar mark. Men base case är att fronten "stelnar".

1. Möjligt. Kommer sedan gå bakåt. Tiden talar för Ukraina.
2. Inte med Kina. Där har man redan problem. Troligen ingen annan heller.
3. Leder inte till att man kan köpa något från utlandet. Guldet tar slut. Rysslands säkerhet är slut.
4. Ger samma utfall som svaren på 2 och 3.
Citera
2024-11-19, 07:41
Medlem
Citat:
Om kriget fortsätter så länge, så börjar ryssarna få problem. Följande saker kan hända.

1) De skalar ner kriget, och övergår i försvarskrig. Fronten blir väldigt stillastående.
2) De lyckas öka sin utlandsstatsskuld, t ex med kinesiska långivare
3) De startar sedelpressarna, och lever i hyperinflation. De har fortsatt samma krigskapacitet ett par år ytterligare. Befolkningen blir missnöjd och hålls i schack med Rosgvardia.
4) De förstatligar och har en kommandoekonomi som blir modell Sovjet.

Det som sannolikt inte kommer hända:
- Plötslig kollaps
- Ryssarna backar hem till 1991 års gräns

Jag tror 1) händer. Kanske Ukraina då är så svaga vid den tidpunkten att de ändå tar mark. Men base case är att fronten "stelnar".
1) försvarskrig? Som i Kursk? 🤣
Citera
2024-11-19, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Västvärlden är trots allt bara en miljard av 8, få med BRICS också då snackar vi.
Brics som inte ens vill tanka Rysslands regeringsplan? Varför räknat ryssar bara i volym och inte värde? Du vet väl att det går åt över 14 av dom rikaste länderna i Afrika för att ens komma upp i Kaliforniens ekonomi?
Citera
2024-11-19, 07:55
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
1. Möjligt. Kommer sedan gå bakåt. Tiden talar för Ukraina.
2. Inte med Kina. Där har man redan problem. Troligen ingen annan heller.
3. Leder inte till att man kan köpa något från utlandet. Guldet tar slut. Rysslands säkerhet är slut.
4. Ger samma utfall som svaren på 2 och 3.
Med all säkerhet gäller nog för Putin att ” Högmod går före fall ”.
Citera
2024-11-19, 07:57
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
En majoritet av världens ekonomi vill ju ha med dem att göra. Det är kanske 35-40% av världens BNP ("det kollektiva väst") som inte vill ha med dem att göra.

Det mest sannolika är att ryssarna härdar ut kriget och uppnår en del militära mål eller att fronten fryses, men sedan går en medioker utveckling till mötes, med eftersatt infrastruktur, dålig demografi, låg innovation, etc.

Citat:
Sorry, jag blir taggad av så många.

Jag förstår dock inte ditt scenario. Du menar om det blir eld upphör imorgon? Tror du ekonomin går så bra att han kan rusta upp igen på 10 år? Vilka ukrainare är det han ska använda?

Jag tror du förstår, men du vill låtsas som att det regnar. Om de fyra östra oblasten blir ryska så kommer alla pojkar där tvingas till värnplikt.
På tio år hinner man lära upp rätt många att idka analsex samt springa rätt över en åker för att sedan bli sprängd i bitar av en drönare.

Ryssland kan producera vapen, och även om så folk svälter ihjäl är det något man kommer fortsätta med. På tio år hinner man rusta rätt mycket. Man hinner garanterat också med en provsprängning.

Förresten håller du ju på att tjata om att det inte är någon fara med ekonomin I Ryssland.
Så, hoppas jag förtydligat.
Tror du själv på att Ryssland kommer lägga bössan på hyllan om de får igenom sina krav i Ukraina? Vem vet, du kanske inbillar dig nåt sånt.
Citera
2024-11-19, 08:03
Medlem
leachs avatar
Nytt paket på ingång

US to announce new military aid package for Ukraine
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/11/19/7485190/
Senast redigerad av leach 2024-11-19 kl. 08:14.
Citera
2024-11-19, 08:11
Medlem
En stillastående front beror enligt min teori på minfält, precisionsartilleri, befästningar (som står emot granater) samt infanteri som ser till att fienden inte kan röja minfälten.

Det nya inslaget vi ser jämfört med första världskriget är framförallt drönare, vilket hittills har haft flera effekter som också gör en redan stillastående front mer stillastående.

Drönare ser allt som rör sig
Drönare attackerar allt den ser
Drönare attackerar bakre linjer eller ger eldunderstöd till precisionsartilleri
Drönare har förmågan att slå ut pansarfordon innan de ens når att attackera

Men också att...

Drönare slår ut försörjningslinjer

Det är det sista jag funderar på. Blir det hållbart i längden med en stillastående front med frontsoldater allra längst fram och antalet drönare ökar så att försörjningslinjerna fram till fronten kollapsar?

Det enda motvapnet jag kan se är att man ersätter frontsoldaten allra längst fram med drönare.
Citera
2024-11-19, 09:06
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrochMr
Hmmm.
Tveksam till det denna journalist skriver.

Den första vet Putin skyddas av Folkrätten. Vissa vill gärna prata om eskalering. Det blir liksom mera spännande...

Det andra. Putin har själv sagt inte är aktuellt. Att attackera Nato.

Någon källa, igen...uppges göra en annan kalkyl.
Som om detta blev en nyhet i förrgår! Not.
Jag ser inget annat skäl annat än att 5 november har passerats. Men det säger också att vi kan lägga alla analyser och slutsater i denna artikel åt sidan.
Clickbait.
I v f enligt mig.

Har Biden bekräftat ännu någonstans?

En annan intressant artikel från en soldats synvinkel i Kursk bla.

https://svenska.yle.fi/a/7-10067016
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in