Citat:
Ursprungligen postat av
Skattebrott
Samtidigt finns det många (speciellt nybörjare) som har "auktionsfeber" och inte har tänkt igenom från början vad de kan tänka sig att bjuda som mest, vilket är rekommendabelt.
Inte bara nybörjare budar amatörmässigt

Vid muntliga auktionsutropare blir de lurade av utroparen att bjuda bara ett steg i taget och då tänker många andra "Det är bara (100) mer" och så bjuder reflexmässigt igen. Så då jag gick på auktioner höjde jag med flera steg direkt.
F ö tycker jag det är skojarvarning på auktioner där avgift (annan än moms då det är företagsgrejer) inte är inräknad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skattebrott
Finns ju vissa auktioner som är bra på att annonsera och där nästan allt säljs över marknadsvärde, exempelvis KVD. För att göra de stora fynden får man försöka hitta de auktioner som är sämre på att annonsera men där det säljs många varor för stora värden, kanske i isolerade landsändor dit uppköpare inte orkar ta sig.
Myndighetsauktioner är bäst eftersom myndigheter inte är vinstdrivande och därför per definition inte har incitament att bry sig om ifall sakerna råkas säljas för billigt. Har du kontakter i utlandet så du kan få sålt en massa konstiga elverk, ambulansflygplan och liknande, kan du bli miljonär väldigt snabbt.
På en del auktioner kan man få grejer väldigt billigt bara för att andra är lata

då det är tunga transporter! T ex fick jag ett set av machiner drivna av samma motor för småpengar. (Gav bort en av machinerna till en bonde, som ville ha den, för att han hjälpte mig att lasta mina grejer.)
Gjorde många fynd på plats då en båtfirma hade konkat, även sådant som inte bara kan användas för båtar som t ex stora vajrar och elmotorer.
På en del auktioner kostar möbler nästan ingenting. T ex ett hyllset kostade vad en planka kostar