2020-10-23, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Som ägare i ett AB har man inget ansvar, däremot om man ingår i styrelsen.
Styrelsen är inte personligen ansvariga om allt skötts enligt regelverket.
Citera
2020-10-23, 09:54
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Styrelsen är inte personligen ansvariga om allt skötts enligt regelverket.
Möjligt du har rätt, men jag har inte sagt något annat.
Citat:
Då kan man faktiskt få betala för fel man gjort.
Vet någon bättre? Kan en styrelse gå ansvarsfri om den gjort rätt enligt vad den tycker?
Senast redigerad av constant 2020-10-23 kl. 10:02.
Citera
2020-10-23, 10:11
Medlem
Citat:
Möjligt, men det jag menar är att mer eller mindre pursvenskar köper sina egna förtag efter konkurs.

Förstår du verkligen inte att det är ganska vanligt?

Man har skulder man inte fixar, och konkursar bolaget, och sedan köper från konkursförvaltaren.

Känner du verkligen inte till det upplägget?

nja en konkurs är ingen merit i sverige! snarare något man försöker undvika.
det finns mkt enklare sätt att få loss inventarier.
Citera
2020-10-23, 10:13
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
nja en konkurs är ingen merit i sverige! snarare något man försöker undvika.
det finns mkt enklare sätt att få loss inventarier.
Har jag sagt att det är en merit?

Jag säger att det förekommer.
Citera
2020-10-23, 10:16
Medlem
Citat:
Har jag sagt att det är en merit?

Jag säger att det förekommer.

nej JAG säger att det inte är en merit.
förekommer ja självklart , är det ett bra upplägg nej! är det ett lönsamt upplägg? nej !

vet du ens hur jobbig en konkurs är?
Citera
2020-10-23, 10:33
Medlem
ErnstRamsteiners avatar
Detta är ju varför man älskar flashback! Älskar sådana här - för mig - konstiga trådar då jag aldrig jobbat i fabrik, men ibland önskat att jag haft ett repetitivt mekaniskt arbete, av någon anledning. Bara ibland.

Sorry till trådskaparen som antagligen blivit av med jobbet. Kämpa på!

Men så fascinerande att man byggde mekaniska maskiner som håller i en evighet gentemot dagens skit från Kina som är menade att gå sönder så fort du betalat.

Liksom... https://www.units.se/auction/product/pelarborr-4/

På riktigt, jag vill ha en sådan bara för att borra lite. Har man tråkigt går man och drar lite borr helt enkelt. Vem fan vill ha ett flipperspel hemma när man kan ha en fukkin jävla pelarborr istället???
Citera
2020-10-23, 11:36
Medlem
Kap, nja. Generellt går priset upp ganska högt i slutet om det är sådant privatpersoner vill ha, kap är väl för saker gjorda specifikt för en tillverkare som säljs för några enstaka procent av inköpspris.
Citera
2020-10-23, 12:22
Medlem
Citat:
Inte om personen inte är annat än ägare.

Jag kan inte vara betalningsansvarig för bolag vars aktier jag äger.

Nej det kan du inte. Däremot kan dina aktier mätas ut i bolaget. Hur tror du annars att börsen hade sett ut?
Citera
2020-10-23, 13:07
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Känner en som har företag och han äger 10st indexsvarvar. Han klarar sig bra och får företaget att går runt, men han jobbar ensam då. Vi har haft många kunder förr för sådär 3 år sen och längre tillbaks. Odrarna började avta och företaget hade skulder så de blev som det blev. En viss konkurrens med Kina-prylar har det vart men det var ingen direkt arbetsbrist för 3 år sen. Sen hjälpte det inte att en kontorist sa till kunder att det skulle läggas ned för 3 år sen heller i samband med att hon slutade.

ok, såg ut som en verkstad som gjorde lite mindre och relativt okomplicerade produkter. där är risken stor att kunderna börjar köpa från billigare länder utan stor kvalitetsförlust. trist utveckling, men svårfrånkomlig
Citera
2020-10-23, 14:59
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Företaget jag har jobbat på i 7 år gick i konkurs och nästa vecka ska det bli auktion. En metallfabrik fylld med gamla svarvar och pressar. Några svarvar har ett värde av 5000-10000:-. Folk har redan börjat buda och första men troligtvis sista budet ligger på 500:- på dessa 50-tals kurvstyrda automatsvarvar som jag arbetat med i 7 år. Det känns inte som att många vill buda och auktionen slutar den 28e. Är det så att folk gör kap på dessa auktioner? Jag känner på mig att budgivaren kommer få 500:- i slutändan pga brist på intresse från andra eller för kort varsel etc. Varför är det så kort tid på auktionen?
Svarvar är svårsålda och väger mycket. Har man kapacitet att flytta dem så kan man ju alltid lagra grejer och sälja under marknadspriset.

Har själv gått +1000% av konkurser. Hoppas Units.se inte godkänner priser så långt under marknadsvärde.
Senast redigerad av GoUoD 2020-10-23 kl. 15:02.
Citera
2020-10-23, 15:10
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Nej det kan du inte. Däremot kan dina aktier mätas ut i bolaget. Hur tror du annars att börsen hade sett ut?
Jag tror inget, bara förklarade att en ägare av ett aktiebolag inte kan göras betalningsskyldig om hen enbart är ägare.
Senast redigerad av constant 2020-10-23 kl. 15:14.
Citera
2020-10-23, 15:11
Medlem
Ni som frågar var man hittar auktionerna. Jag kan ju tipsa om psauktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in