Citat:
Ursprungligen postat av
Aabbcc123
Hur gör ni som driver bolag/är styrelsemedlemmar? Efter att ha följt första inlägget är jag så gott som borta överallt förutom sökresultat i Google som länkar till mitt bolag hos allabolag, där man kan se mitt namn, adress osv.
Jag har ett AB och har ingen lust att vara hemlig som företagare. Efter att jag fått bort mina privata uppgifter från samtliga sidor i trådstarten insåg jag att det uppstod lite konstigheter på Ratsit och Bolagsfakta (som hämtar info från Ratsit).
På Ratsit syns jag inte längre i styrelsen, men under Verklig huvudman, står det "Dold person, logga in för att se" typ, och när man loggar in står mitt fullständiga namn som huvudman, men är inte klickbart. Jag frågade Ratsit om mitt namn måste vara dolt där och de svarade att det är så systemet gör om man tar bort sina privata uppgifter helt.
På Bolagsfakta är det lite rörigt i databasen då jag inte står med i styrelsen, men det står att styrelsen består av 200% män (väldigt ojämnställd styrelse). Under rubriken "Företag - Säte" står dock mitt fullständiga namn med som styrelseledamot.
Jag hade hellre stått kvar i styrelsen på dessa två sidor, men mitt namn går ju fortfarande att hitta på båda sidor, om någon potentiell kund får för sig att börja luska just där. Men jag bryr mig inte om det eftersom allt ser ut som vanligt på Allabolag, som ju är den viktigaste sidan och som alltid är första sökträff. Så om någon söker på mitt fullständiga personnamn eller mitt företagsnamn kommer Allabolag som första träff (plus vår hemsida och min LinkedInprofil + bolagets LinkedIn-sida).
Sammanfattningsvis är det bara Ratsit-databasen som det blir lite rörigt med eftersom de både listar personuppgifter och företagsuppgifter.
Om du mot förmodan vill bort från Allabolag tror jag inte ens det är möjligt. Det har ju med Bolagsverkets uppgifter att göra, snarare än personuppgifter. Google kommer iaf inte plocka bort sökträffarna på din Allabolag eftersom det är ett företagsregister. Jag vet det eftersom jag bara på prov bad dem ta bort en sökträff från något estniskt företagsregister som jag inte ens vet hur mitt bolag hamnat i och de sa nej, med hänvisning till ovan, vilket inte spelar mig någon roll.
På de övriga sidorna Hitta, Eniro och Merinfo ser min bolagsinformation ut precis som den gjorde innan.
Kan tillägga att företaget inte är skrivet på min hemadress. Hade det varit det så hade ju hela poängen med inkognitoprojektet fallit lite. Skulle det vara fallet för dig och du inte vill synas den vägen kan du ju skaffa box eller skriva bolaget på en Kivra Företag+ adress. Då slipper man fysisk post som en bonus.