2023-10-17, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetbutcrazy
Har varit och sytt ett antal gånger, men de räknade med de som inte behövts sy heller. De sa att det ingick pga min borderline-diagnos. (fick inget för själva diagnosen, men för ärren och sen pga oförmågan att arbeta en längre tid). Fick skicka in bilder först ett år efter jag varit självskadefri. De gick efter någon tabell och tror det var >25 cm så hade man rätt till maxbelopp vilket jag inte minns exakt men var över 100 000 :- iallafall

Hmmm, okej. Får se hur mitt fall blir då. Har varit självskadefri sen 2016, ingen diagnos dock mer än djup depression och har som sagt inte varit inne för enbart skadorna då jag lindade hemma, vad jag kommer ihåg. (Borde ha åkt in dock, men bodde ensam och ville inte att någon skulle få veta.) Skadorna finns dockumenterade i mina journaler från bup. I alla fall de tidigare. Men vet inte alls vad de går efter när de gör bedömningen. Hela underarmen är nästan bara ärrvävnad dock. Kollade på deras tabeller men vet inte vilken de använder med tanke på att jag varit korkad och inte åkt in pga skadorna utan ”bara” gått hos bup ett par år.
Citera
2023-10-18, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonfae
Hmmm, okej. Får se hur mitt fall blir då. Har varit självskadefri sen 2016, ingen diagnos dock mer än djup depression och har som sagt inte varit inne för enbart skadorna då jag lindade hemma, vad jag kommer ihåg. (Borde ha åkt in dock, men bodde ensam och ville inte att någon skulle få veta.) Skadorna finns dockumenterade i mina journaler från bup. I alla fall de tidigare. Men vet inte alls vad de går efter när de gör bedömningen. Hela underarmen är nästan bara ärrvävnad dock. Kollade på deras tabeller men vet inte vilken de använder med tanke på att jag varit korkad och inte åkt in pga skadorna utan ”bara” gått hos bup ett par år.

Stod bl a såhär i mitt första försäkringsbrev.
”Om sjukdomet medfört läkarbehandling kan försäkringen ge ersättning för ärr. En förutsättning för ersättning är att ärret är synligt för annan person”

Tycker det borde vara möjligt i ditt fall då med eftersom du gått hos BUP och har journalhandlingar för detta. Tycker du borde testa att anmäla in för diagnosen djup depression och fråga vad de har för ersättningar för det.
Citera
2023-10-18, 15:03
Medlem
Fick ~5000 kr för att jag skar mig på ett glas när jag diskade.
Fick 0 kr när jag behövde operera bort muskelvävnad från benet som skapade 10 cm ärr.

Olika saker tydligen.
Citera
2023-10-20, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetbutcrazy
Stod bl a såhär i mitt första försäkringsbrev.
”Om sjukdomet medfört läkarbehandling kan försäkringen ge ersättning för ärr. En förutsättning för ersättning är att ärret är synligt för annan person”

Tycker det borde vara möjligt i ditt fall då med eftersom du gått hos BUP och har journalhandlingar för detta. Tycker du borde testa att anmäla in för diagnosen djup depression och fråga vad de har för ersättningar för det.

När jag ringde in för att anmäla ärren efter självskadorna så efterfrågade de diagnoser, sa att jag inte har något i stil med adhd eller liknande på papper men att djup depression finns i journalerna. Hon noterade det också, så tror inte jag behöver höra av mig igen om det. Skulle det va så att jag känner att jag behöver överklaga så kommer jag trycka på att jag bodde utan vuxen som omyndig och därmed inte heller åkte in till akuten utan plåstrade om själv hemma, för det gjorde jag alltid. Tejpade och lindande alltid hemma. Så får väl se hur domen lyder sen, men skäms ju som en åsna idag. Jobbar dessutom som ambassadör för högskolan jag studerar på så jobbar med ungdomar och vi ska egentligen ha kortärmat på oss när vi är ute på mässor etc men jag har fått dispans pga mina ärr.
Citera
2024-03-04, 18:55
Bannlyst
Det finns ärrtejp på Temu och SHEIN. Är de lika tjocka och bra som t ex Mepiform? Har opererat handen precis.
Citera
2024-06-16, 12:34
Medlem
Ersättning PGA ärr

Hej! Jag är 20år och uppskattningsvis när jag var 6 år gammal så fick jag en lampa i huvudet vilket gjorde att jag fick ett ärr i bakhuvudet. Varje gång jag snaggar mig så ser man detta ärr då det inte växer något hår där. Uppskattar att det är ungefär 2 cm långt. Mina föräldrar sökte inga försäkringspengar för detta men nu i efterhand har jag hört om polare som fått skitmycket pengar för löjliga ärr som knappt syns. Dock förstår jag att detta är allt för länge sedan för att jag ska kunna få något.

Mins fråga är följande: Skulle jag kunna gå till vårdcentralen och säga att jag slog i huvudet för cirka 1 månad sedan och därav upptäckte det när jag snaggade mig nu och sedan vända mig till försäkringsbolaget eller är detta önsketänkande? Kan man se hur gammalt ett ärr är? Eller ser dem kanske i min sjukjournal att jag redan varit där pga detta?
Citera
2024-06-16, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoelTuff12
Hej! Jag är 20år och uppskattningsvis när jag var 6 år gammal så fick jag en lampa i huvudet vilket gjorde att jag fick ett ärr i bakhuvudet. Varje gång jag snaggar mig så ser man detta ärr då det inte växer något hår där. Uppskattar att det är ungefär 2 cm långt. Mina föräldrar sökte inga försäkringspengar för detta men nu i efterhand har jag hört om polare som fått skitmycket pengar för löjliga ärr som knappt syns. Dock förstår jag att detta är allt för länge sedan för att jag ska kunna få något.

Mins fråga är följande: Skulle jag kunna gå till vårdcentralen och säga att jag slog i huvudet för cirka 1 månad sedan och därav upptäckte det när jag snaggade mig nu och sedan vända mig till försäkringsbolaget eller är detta önsketänkande? Kan man se hur gammalt ett ärr är? Eller ser dem kanske i min sjukjournal att jag redan varit där pga detta?

Låter som att du överväger ett försäkringsbedrägeri
Citera
2024-06-16, 12:55
Medlem
Citat:

Det syns på ärr för en läkare eller sjuksköterska om dom är nyuppkomna och nyligen läkta eller om du haft dom längre. Det går också att känna på ärret hur pass mjukt eller hårt det är för att bedöma hur färskt det är.

Du kommer dessvärre inte lyckas med något mer än att du blir anmäld för bedrägeri. Dom kommer också begära ut alla papper i samband med skadan och har du inte sökt för den när det väl hände så kommer det bli oerhört misstänksamt för försäkringsbolaget och du lär inte få några pengar.

Går igenom en process med försäkringsbolag själv nu för ett operationsärr som blev väldigt fult och dom är väldigt noggranna och processen tar flera år för det mesta. Så du får nog tyvärr skaffa pengar på något annat sätt.
Citera
2024-06-16, 13:59
Moderator
Lapapps avatar
Citat:

Sökte du vård i samband med att du fick skadan? Hade du en barnförsäkring, och om ja, har du konverterat den till vuxenförsäkring? Jag tror inte det är helt uteslutet att du kan få ersättning så här i efterhand. Om du kan bevisa att du fick skadan som liten blir ersättningen i så fall större.
Citera
2024-06-16, 20:16
Moderator
Lapapps avatar
Ersättning PGA ärr infogat i modertråden

/Mod
Citera
2024-11-12, 12:22
Medlem
Jag bröt fotleden i samband med en fotbollsmatch ifjol sommar.
Jsg tjänstgjorde som assisterande domare i den aktuella matchen!

När jag kommit hem från sjukhuset efter operationen ( låg inne i en vecka) så anmälde jag skadan till Folksam där vi har vår hemförsäkring!

De responderade och jag besvarade deras frågor.
Sedan blev det tyst i ett år ca
Jsg har nu iaf fått kontakt med dem igen och fått ett negativt beslut!

Eftersom jag tjänar mer än ett halvt basbelopp på mitt dömande ( eller nåt sånt) så fick jag ingen ersättning!
De hänvisade mig till Afa istället!

Jag har skickat in till Afa och fått svar där de ville ha kompletterande uppgifter.
Bland annat gällande vilken arbetsgivare jsg hade vid tidpunkten!

Jag har svarat genom ett brev jag medsände också den tomma svarsblanketten.
Jag kan ju inte fylla i uppgifter om arbetsgivare, anställningstid etc då jsg vid tidpunkten var arbetssökande och inskriven i arbetsförmedlingens jobb och utvecklingsgarantin!

Måste man ha ett jobb för att kunna få ersättning från Afa?
Som fotbollsdomare är jag ju inte anställd , det är ju mer en slags frilans verksamhet.
Emellertid är det ju ett slags arbete!

Verkar helknasigt om man inte skulle få ersättning för nåt sånt här!
Jag blev sjukskriven, hade kostnader för medicin, sjukresor, sjukhusvård etc.
Utebliven inkomst från missade domar uppdrag osv!
Citera
2025-09-15, 14:00
Medlem
lunarluddes avatar
Inväntar besked från AFA försäkring, har haft ett par ärenden där genom åren och gått ganska fort att få besked tidigare. Men denna gång verkar det ta hur länge som helst, väntat i snart 2 månader.

Verkar som att man ska ha tur vilken handläggare man får då det är stor skillnad på hur snabbt dom tar tag i ärendet.. Min handläggare går knappt att få tag i heller, telefonsvarare hela tiden.

Har AFA någon tidsram att förhålla sig till? Fattar inte hur det kan ta sån tid att gå igenom ett ärende som legat två månader på deras skrivbord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in