2024-11-11, 08:46
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Jag är en sån bilist. Jag har inte kört på någon cyklist men om jag gjorde det skulle jag inte bry mig alls. Är man så jävla korkad att man cyklar ut framför en bil får man skylla sig själv. Såna idioter behövs inte och jag tänker inte anpassa mig för att skydda såna, räcker väl att man måste stanna för fotgångare, det är korkat nog

Vi kan lämna det moraliska i ovanstående uttalande därhän, men det kan ju vara bra för dig att veta att det juridiskt aldrig är okej att köra på någon om det går att undvika.

Andra kapitlet, första paragrafen i vägtrafikförordningen:
För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.
Och ur tredje kapitlet:
14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.
Ibland går olyckor inte att undvika, men du ska som trafikant göra vad du kan för att de inte ska ske. Du måste ta höjd för att andra trafikanter är idioter som inte begriper sitt eget bästa. Att andra trafikanter inte lever upp till sina skyldigheter ger inte dig frikort att köra på dem.
Citera
2024-11-11, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Vi kan lämna det moraliska i ovanstående uttalande därhän, men det kan ju vara bra för dig att veta att det juridiskt aldrig är okej att köra på någon om det går att undvika.

Andra kapitlet, första paragrafen i vägtrafikförordningen:
För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.
Och ur tredje kapitlet:
14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.
Ibland går olyckor inte att undvika, men du ska som trafikant göra vad du kan för att de inte ska ske. Du måste ta höjd för att andra trafikanter är idioter som inte begriper sitt eget bästa. Att andra trafikanter inte lever upp till sina skyldigheter ger inte dig frikort att köra på dem.

Nej, men en bil som håller hastighetsgränsen på vägen och kör på en cyklist, kommer med 99% sannorlikhet inte straffas i domstol för det.
Citera
2024-11-11, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Det är "företräde" som skall bort.
Verkligen bort bort bort. "Förkörsrätt", "företräde" är gamla, farliga sätt att resonera.

Det handlar istället om vem som har väjningsplikt. Glöm företräde.

Ja, ja. Jag förstår vad du menar. Jag håller med dig att företräde skickar fel signaler och att väjningsplikt är bättre.
Citera
2024-11-11, 23:12
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Jag är en sån bilist. Jag har inte kört på någon cyklist men om jag gjorde det skulle jag inte bry mig alls. Är man så jävla korkad att man cyklar ut framför en bil får man skylla sig själv. Såna idioter behövs inte och jag tänker inte anpassa mig för att skydda såna, räcker väl att man måste stanna för fotgångare, det är korkat nog
Du är mao en lika stor idiot. Skulle du inte bry dig om en nära anhörig blev påkörd av ”en sån bilist” heller? Bara tänka att de fick skylla sig själva om de är såna idioter?
Citera
2024-11-12, 11:16
Medlem
Citat:
Nej, men en bil som håller hastighetsgränsen på vägen och kör på en cyklist, kommer med 99% sannorlikhet inte straffas i domstol för det.

Det är fel. I fall föraren varit oaktsam, brustit i uppmärksamhet, kan denne dömas för vållande till kroppskada, oavsett om denne kört i laglig hastighet eller inte.
Citera
2024-11-12, 20:56
Medlem
Jag övningskör med tonåringar, ena har snart uppkörning. Vi har fokuserat senaste träningarna på just övergångsställen i mörker.
Folk går rätt ut i mörka kläder utan reflexer. Ibland inte ens inärheten av ett övergångsställe.

I princip ingen stannar och leder cykeln över. Alla cyklar rakt ut. Ibland har dom lampor. Hjulreflexer är extremt sällsynt.
Tanter med uppdragna kapuschonger är värst, dom verkar inte se nånting.

Istället för att irritera oss så ser vi det som en slags sport. Att gissa vilka tokiga manövreringar fotgängare och cyklister kommer hitta på.
Idag mellan 16 och 17 var det helt galet. Konstigt att det inte händer fler olyckor.
Det känns som att det blivit värre senaste åren.
Citera
2024-11-12, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carreras
Det är fel. I fall föraren varit oaktsam, brustit i uppmärksamhet, kan denne dömas för vållande till kroppskada, oavsett om denne kört i laglig hastighet eller inte.

Jo, men det ska bevisas också, hur ska åklagaren bevisa att du varit oaktsam om du nekar till det, det undersökningen kan se är hur fort du körde när ni krockade, inget mer.
Citera
2024-11-12, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Du är mao en lika stor idiot. Skulle du inte bry dig om en nära anhörig blev påkörd av ”en sån bilist” heller? Bara tänka att de fick skylla sig själva om de är såna idioter?

Jag är uppfostrad med att inte cykla hur som helst, samma för min familj, chansen att vi skulle bli påkörda av att vi slarvat på cykeln är 0%
Citera
2024-11-13, 12:54
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Jag är uppfostrad med att inte cykla hur som helst, samma för min familj, chansen att vi skulle bli påkörda av att vi slarvat på cykeln är 0%

Herregud 😆

Tack. Du gjorde min dag.

Förstår att du inte varit så involverad i dina barns uppfostran. Skönt för dom!
Citera
2024-11-13, 12:59
Medlem
cordelias avatar
Mycket skit i tråden och ointressanta synpunkter från oinitierade människor som inte förstår att den mänskliga hjärnan inte är perfekt.

Men vad vet vi egentligen om vad som hänt? Hur har utredningen gått kring vad som hände på platsen?
Citera
2024-11-13, 17:03
Medlem
Påkörd vänster front så offret borde alltså kommit passerande från dubbla körfiler mötande trafik om jag tolkar allt rätt. Om än mörkt så är det ingen skymd sikt där.

Förare kört bra mkt fortare än de 50 som gäller där samtidigt som tittande i den där jävla telefonen är min gissning.

Tragiskt,RIP.
Citera
2024-11-13, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squeezeer
Påkörd vänster front så offret borde alltså kommit passerande från dubbla körfiler mötande trafik om jag tolkar allt rätt. Om än mörkt så är det ingen skymd sikt där.

Förare kört bra mkt fortare än de 50 som gäller där samtidigt som tittande i den där jävla telefonen är min gissning.

Tragiskt,RIP.

Instämmer, kör denna sträcka dagligen och det är mer än tillfredsställande gatubelysning i korsningen ifråga, även om cyklisten hade varit mörkklädd och saknat reflexer så borde bilföraren ha sett cyklisten i god tid då det är bra sikt över övergångsstället både från kopparlunden samt folkparksmotet.

EDIT: Mina tankar går till alla anhöriga, vila i frid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in