Citat:
Ursprungligen postat av
Xade
Jag är en sån bilist. Jag har inte kört på någon cyklist men om jag gjorde det skulle jag inte bry mig alls. Är man så jävla korkad att man cyklar ut framför en bil får man skylla sig själv. Såna idioter behövs inte och jag tänker inte anpassa mig för att skydda såna, räcker väl att man måste stanna för fotgångare, det är korkat nog
Vi kan lämna det moraliska i ovanstående uttalande därhän, men det kan ju vara bra för dig att veta att det juridiskt aldrig är okej att köra på någon om det går att undvika.
Andra kapitlet, första paragrafen i vägtrafikförordningen:
För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.
Och ur tredje kapitlet:
14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.
Ibland går olyckor inte att undvika, men du ska som trafikant göra vad du kan för att de inte ska ske. Du måste ta höjd för att andra trafikanter är idioter som inte begriper sitt eget bästa. Att andra trafikanter inte lever upp till sina skyldigheter ger inte dig frikort att köra på dem.